Gå till innehåll
lördag 01 februari 2025
batfixaren

Kan man ha nån klarlack ovanpå toplac?

Rekommendera Poster

Har lagt på en fin mörkblå färg på min lilla skuta nu (två lager oxfordblå toplac) och jag undrar om någon har provat att ha på någon form av klarlack ovanpå detta? Finns det något mer man kan göra för att få en lite mer djupare finish och mera blänk?

Tacksam för svar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

går bra , kolla plastbilsfolket finns flera corvettåkare med ett par lager klarlack på sina bilar, men plast rör sig och klarlack är elastiskt men med tiden hårdnar den. är bara  oxfordblå toplac akryl,celulosa baserad ska det inte resa sig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter ju utmärkt isf. Vad finns det för produkter för just detta? International har väl ingen klarlack vad jag vet? Hempel kanske har någon? Några tips?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Klarlack är det redan i färgen, som på en bil, men en metalliclack är ju exempelvis matt innan man lägger klarlacken, om jag vore som dig så skulle jag nog maila international och fråga om just detta, för just deras produkter skiljer det ju till o med på thinnern till deras olika produkter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo självfallet är det ju redan klarlack i internationals toplac, och visst blänker båten. Men man vill ju gärna att den ska blänka lite extra och då spelar det ju ingen roll hur många toplac lager jag lägger på, jag når ju ändå bara ett visst nivå. Så är ju inte fallet med just ren klarlack. Ju mer lack, desto blankare blir det.

Jag kanske måste ta ditt råd och ringa runt lite. Har tittat på många stora färgtillverkares hemsidor men inte funnit något...

En tanke som slog mig, även om det kanske låter lite befängt är att man kanske kan ha någon svagt färgad högblank fernissa ovanpå lacken? Jag vet inte riktigt hur den beter sig tillsammans med färgen och den ändrar säkert färgtonen på båten en aning... Man måste väl bara våga prova ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag skulle nog ha tänkt mig för både 2 och 7 gånger innan jag skulle ha klarlackat min båt!

Vad har du för båt? Hur vridstyv är den? Plasten på en båt rör sig.

Vilket slags båtliv har du....alltså hur stora risker utsätter du båten för repor osv. Hur lätt eller svårt är det att göra en snygg laging av t.ex. repa om du även måste komma åt färglagret som ligger under klarlacken? Vad sker med klarlacken under ständig utsatthet av direkt sol?

Sur stor är riskerna med klarlack och hur mycket blankare blir det jämfört med att vaxa den på ett nästintill professionellt sätt som ju går att göra själv? Hur besvärligt är det att få bort lacken om du eller en senare ägare vill måla om båten? (Tänk på att den underliggande färgen kanske kan mattas ner av solen trots att du har klarlack på.)

Jag skulle ha ställt massor av frågor innan jag skulle ha tagit ett sådant här beslut. Att kontakta International är därför ett mycket bra förslag.

Mitt förslag som ett komplement är att du innan du ringer bunkrar upp med mängder av frågor som du kan ställa International. Hur korkade frågorna än kanske kan verka så bör de nog ställas tror jag. Lycka till och hoppas att allt går bra vilket beslut du än väljer!

Hälsningar:

Roddarn  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...