Gå till innehåll
söndag 19 januari 2025
lerum

Byte impeller Mercury 40hk-77 mod 402

Rekommendera Poster

Skall byta impellen på min motor och jag undrar om någon har gjort det innan och kan hjälpa mig med tips hur man går till väga. Behövs det några specialverktyg eller dyl.Tacksam för svar  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag har bytt precis på min 20 hästars Evinrude från -74 och det kan skilja lite mellan modeller och fabrikat även om det är snarlika konstruktioner. Du börjar med att lossa skruvarna till växelhuset och sen finns det antingen en liten lucka som sitter med ett par skruv en bit upp på riggens sida. Under luckan sitter växelstången som är delad och sitter med en fixeringsklump med två skruvar. Lossa den nedre skruven helt och du skall kunna jucka av växelhuset försiktigt. Impellerhuset sitter på ovansidan och är lätt att komma åt bara du kan lossa växelhuset. Om växelhuset är tätt så är allt ok men om du inte bytt packningar på flera år kan det vara idé att byta lite packningar när du ändå är på gång och har allt isärplockat.  Om det inte finns någon lucka där du hittar växlingsstången så kanske du kan komma åt den i den korta glipa som blir när du lossat växelhuset. Jag tror inte att du behöver några specialverktyg för ett impellerbyte. Lycka till! :)

 

Du hittar sprängskiss och delar till din motor på:

 

http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmHomeCcat.jsp?isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&lvlCode=3&pCode=M0000580&path=MM~A0000001~M0000579~M0000580&docId=&docName=&isForSupStore=false&cCatFilter=&eCatSupFldr=

 

 

Senast ändrad av Pollare | 13 juni 2007 | 00:24

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag blev tvungen att bygga primitiv avdragare när jag nyligen bytte impeller på min 45hk Mercury pga att drivaxeln inte ville lossna från vevaxeln. Det verkar vara ett ganska vanligt på gamla Mercury: alla muttrar lossade, men växelhuset vägrade ändå att lossna från riggen. Annars behövdes inga specialverktyg, bara några hylsnycklar i tumdimensioner.

 

På min motor sitter en av muttrarna innanför trimfenan, lätt att missa den. Växelföraren var inget problem, den har splines ovanför växelhuset och delar sig när man monterar bort växelhuset. Jag läste någonstans att man ska ha framväxel i när man demonterar och det fungerade bra.

 

Lycka till.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...