swanbay 0 Postad 12 Juni , 2007 Som rubriken säger..... På min 68:a börjar mitten av masten pendla i båtens längdriktning när det blåser 5-6 m/s eller mer. Det känns som tydliga vibrationer i båten. Vibrationerna/pendlingen varar i några sekunder och avstannar sedan. Efter 20-30 sekunder kommer en ny pendling på några sekunder. Jag har aldrig upplevt detta fenomen i någon annan segelbåt och tycker inte att det känns rätt att masten beter sig på detta viset. Är en smula rädda att det på sikt kan medföra någon form av utmattning i riggen. Är detta en vanlig 68:a-sjuka, eller är det jag som ansatt riggen felaktigt på något sätt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst peter1904 Postad 12 Juni , 2007 Lästipshttp://www.seldenmast.com/download.cfm?download=7122&webnode_id=2099&filename=595-561-S.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dara 0 Postad 12 Juni , 2007 Trots tidigare inlägg om egenfrekevenser mm så tyder allt på att du inte spännt riggen rätt. Förmodligen inte tillräckligt hårt. 68.an har ju modern partialrigg. Värre var det med de tidiga IF båtarna som hade en mast som kunde få hela båtan att börja gungan som om den tappat kölen. En fender i riggen gjorde stor nytta i detta fall för att störa vindens påverkan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skrapan 0 Postad 12 Juni , 2007 Håller med föregående. Riggen är nog också förlöst satt. Du ska ha ett lite böj på masten konvex dvs lutning böj bakåt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Luffarn 8 Postad 13 Juni , 2007 Vad är en 6:8a för båt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 13 Juni , 2007 Gissar att man menar en Maxi 68:a..? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
swanbay 0 Postad 13 Juni , 2007 Att vissa segelbåtar pendlar i sidled och att en fender hissad en bit upp i masten kan råda bot på det känner jag till. Det fenomenet beror vad jag har förstått på mastens profil och att det bildas turbulens kring masten. En fendern förstör denna tubulens. Det är dock inte detta fenomen jag har.... Jag har en lätt böj akterut på masten, så långt riktigt i så fall. Hittade länken som angavs i ett svar på Seldéns sida igår men har inte hunnit läsa än. Tack för tipset i alla fall! Det som kvarstår att testa är väl då att tajta upp riggen hårdare och se om det avhjälper problemet. Ja, min båt är en Maxi 68. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 14 Juni , 2007 Ibland ska man spänna mer än vad man tror när du står där med skiftisen... Hur ska man veta? Jag kör med en spänningsmätare. Det är en metallpryl med en skala där du töjer vant och stag lite i sidled och så kan du läsa av. Den stora vitsen med denna är att du kan få samma spänning på bägge sidor av masten - att spänna lika många varv är en bra metod men att mäta är ju lite mer exakt. Då kan du också direkt se om du spänt så mycket som du \skulle\ eller om det är en bra bit kvar. Man ska ibland sätta an mer än vad man tror - det är flera här som är inne på det ... Prylen finns bla på Watski, heter \VAJERT\ och har artikelnr 16420. Pris ca 450 kr. Sida 186 i katalogen. Den funkar tillräckligt bra anser jag men det finns mer avancerade som gör samma sak. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser