feb2 0 Postad 12 Juni , 2007 Har skaffat en 3.80m lång äldre Zodiac gummibåt med aluminiumdurk, 25hk max. Tänkte ha den som dykbåt för ett par personer. Satte på en 9.9 fyrtaktare och den gör 15 knop med mig i, planar ut mkt lätt. Men, hur hårt ska man pumpa upp den egentligen? Även andra tips mottages tacksamt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 12 Juni , 2007 Har ingen aning! Men den ska nog med ganska stor säkerhet pumpas rätt hårt tror jag. Men självklart inte allt för hårt för tänk på att värme expanderar! Fick du inte med några anvisningar när du köpte den? Kolla också på själva gummibåten om det inte finns någonting instansat där det kanske kan stå vilket lufttryck som den bör ha. Lämpligaste stället att börja leta på bör väl rimligtvis vara i trakterna runt luftventilen, men det kanske kan finnas någon annan stans också. Det kan ju vara värt att leta. Eller fråga den som du köpte den av. Eller att ringa en Zodiac återförsäljare. Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
feb2 0 Postad 15 Juni , 2007 Tack för svaret. Jag har tagit reda på att det ska vara 0.8 bar i min modell. Det stämmer bra för övrigt att värmen expanderar, inte så bra att pumpa den kvällstid således En annan sak jag funderar på är motorstorlek. Båten är från 70-talet och max motorstyrka är 25hk. Är det vikten eller effekten som är viktig där? Om det är vikten så är väl moderna motorer mkt lättare än dåtida, så man borde kunna ha ännu större motor? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stiga 0 Postad 8 Augusti , 2007 Allt jag vet är att kölen på min gamla Futura GT skall pumpas till 220mbar vilket jag tycker låter lite men så står det på durken vid den ventilen. Är intressead av att få veta vad trycket i tuberna skall vara om någon äger en Futira GT 350 MK I. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ekens 0 Postad 30 November , 2007 Hej alla glada inläggare. Trycket i b-kammaren ska vara 240mb och har den en uppblåsbar durk så ska det vara 800mb inget annat. Mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stiga 0 Postad 11 April , 2008 Jag skulle vilja veta trycket i samtliga kammare på en Futura GT från förra årtusendet. Någon av er som har koll på det? Det stod på främre durkpanelen en gång i tiden vet jag men den var så misshandlad när jag köpte flytetyget att det inte gick att läsa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ekens 0 Postad 28 April , 2008 Hej 240 mb som jag sa ovan. I alla sektioner. //Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stiga 0 Postad 28 April , 2008 Även i de små Futura-tuberna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser