Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
Gesse

Fästingbett?

Rekommendera Poster

Hur går det för er med fästingarna i år? Själv brukar jag mycket sällan få någon på mig men har hittils i år fått 2 st. bett. Sambon har nu fått 6 st bett. Det är fler bett än vanligt för våran del. Det verkar bli ett riktigt fästingår i år. Plussa gärna på tidigare egna inlägg vid nya bett.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett än så länge.. medan jag lagade skrovet på båten. 5.gif\

Fästingar brukar gilla mig, så jag har väl fler att vänta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Kommer själv från Gävle och har klarat mig från festingar hittills. Men hur är det om man ska tillbringa sommaren i stockholms skärgård, bör man vaccinera sig? Hur har ni andra gjort?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft en fästing en gång i mitt liv. Såg en som va ute o kröp häromdagen.
Måse lukta illa så att de ogillar mig eller nått. Bor ju vid Vänern och där sägs det ju vara rätt got om de små liven. Är ju ändå ut en del i skog o mark men men...
 
Gällande vaccin så tror jag det var slut för i år. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Vaccin finns på flera håll men bästa medicinen är att kontrollera kroppen varje kväll. Är man flera kan man hjälpas åt. Om man tar bort en fästing i ett tidigt skede är det definitivt liten riskt för Borelia eller TBE.
Att vaccinera sig är ett livslångt åtagande på så sätt att man måste komma ihåg att vaccinera sig enligt givna intervaller. Varannat år eller var fjärde år (beroende på typ av vaccin och vilken vaccinering i ordningen det är). Då är det enklare att kolla kroppen varje dag som man utsatt sig för denna potentiella risk.
Jag vaccinerar mig men plockar bort fästingarna samma dag, så vaccinen tror jag inte behövs egentligen...
Jag tror att jag fått en fästing från Stockholms skärgård denna säsong men minns inte om den kanske kom från Småland...  :-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Fantastiskt intressant tråd detta, jag vänder mig till folk i väst och undrar hur många som har bränt sig på maneter i år?2.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja dom säger att det ska bli ett fästingår, men jag har inte direkt märkt av det... bor ute i skogen och här brukar katterna slkäpa med sig en hel del, men än så länge har det inte varit så förbaskat mycket..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

3 st bett hittills, o katterna kommer in med en 5-6 per katt varje dag. Fast det verkar ha minskat lite nu.
 
Jag har haft Borrelia två gånger under de senaste tio åren, botat med penicillin, men nu var jag iväg till fästingbåten o tog sprutor mot TBE också. För säkerhets skull. Om jag inte minns fel så smittar borrelia inte direkt när fästingen sätter sig, men TBE kan visst göra det,
 
G. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...