Gå till innehåll
onsdag 15 januari 2025
gerjoh

MD 17C Låg tomgång

Rekommendera Poster

Hej!

En MD 17 C -78 ligger tomgången bra (700rpm) precis när man nått arbetstemp men när man kört i ca en timma och drar av till friläge är tomgången ca 200 rpm och ibland dör motorn. Någon som vet vad som är fel???

Mvh Gerhard

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Gerhard!

Har samma problem som du att när jag kört min MD17C -77 en längre stund, när lägger i neutralen så dör min motor också, har inte hittat lösning eller orsak på detta ännu. Vet att jag kunnat komma runt det här problem till viss del då jag smyger ner gasen sakta förut, dock gick detta inte heller något vidare i helgen då motorn valde att dö. Hade varit intressant att höra om det är någon som har något bra förslag på åtgärd för att lösa detta problem. Är det så att motorn är sliten och att man att man kan anse att detta betende är normalt?

/Wahlis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, det är helt riktigt som du säger. Har också dragit ner på gasen för att kyla motorn en stund innan jag gått ner helt på tomgång och det har fungerat med blandat resultat. Hoppas att någon som vet mer kan svara!!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det någon som vet om dessa problem är kopplade till oljetrycket?

/Wahlis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har varit i kontakt med en firma på väskusten som har lång erfarenhet av pentamotorer. Enligt dom beror problemet på en centrifugalregulator i insprutningspumpen. Den har till uppgift att vid gaspådrag se till att varvtalet stannar på det begärda och inte låter motorn att övervarva (hydromekaniskt reglersystem). Funktionen är att centrifugalvikterna slungas ut vid ökande varvtal och reducerar bränlet in till motorn (så att begärt varvtal nås). Vid avdrag (om vikterna inte återgår till sina ursprungliga lägen) finns det för lite bränsle till motorn och då blir varvtalet för lågt. Detta låter som en trolig förklaring. En utbytesenhet (renoverad) kostar ca 4000-5000kr. Den händige kan säkert renovera den själv. Vad jag kan förstå är det fjädrar som har till uppgift att dra tillbaka vikterna och är dom inte hela så uteblir funktionen.

/Gerhard

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag märkte i helgen att om jag inte kör min motor för hårt så uppstår inte detta problem. Just nu är nog bästa åtgärden att se till att hålla sig lite under de varvtal som jag kört på tidigare då dessa problem visat sig.

/Wahlis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har en MD 17 C

Har samma problem, är rätt jobbigt eftersom motorstoppet sker när man ska lägga till. Låter jag motorn vila en stund så funkar tomgången som den ska igen. Har läst igenom svaren och svaret låter intressant, är det någon som kan bekräfta ?  Bra att veta innan jag ger mig på att renovera pumpen.

Senast ändrad av Uven12 | 01 augusti 2009 | 10:45

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej på er!

Någon som har någon synpunkt på denna tråd, jag har nämligen börjat få samma problem med min md17. Jag har höjt tomgång så den är nu ok trots att man kört ett par timmar men motorn blir extemt svag när man skall gasa på, den orkar liksom inte upp i varv. Jag får gå ner på neutral, gasa upp motor och sedan lägga i växel, men det är ju inte så bra för backslaget...

Tacksam för svar i denna fråga!
Hälsn
Lennart

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...