Gå till innehåll
fredag 21 februari 2025
lamatu

Startproblem - Elfel - Pulserande spänning

Rekommendera Poster


Jag har en motorbåt med en diesel inombordsmotor som startade och fungerade perfekt med nya gelbatterier inköpta på Batterilagret förra sommaren.  Under vintern har de underhållsladdats ett par ggr via landströmsanslutningen. Efter sjösättning så uppträder en del konstigheter. När jag slår på tändningen och pluggarna ska glöda så pulserar voltmätaren mellan min och max och det går inte att starta motorn. jag provade med att ansluta ett extra batteri, som var lite för klent, till mitt startbatteri. Då upphörde pulserandet och startmotorn drog runt, men tyvärr startade inte motorn. Jag har provat att ladda båtens batterier med extern laddare men den säger samma som båten, dvs att batterierna är fulltankade. Just nu har jag ingen aning om vad som kan vara fel och hoppas att någon kan känna igen fenomenet och dra en slutsats. Är det batteriproblem, något elektroniskt, någon kortis eller?
Mvh
Lamatu 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svårt att svara på när man inte ser det.

Verkar som om det inte finns någon kapcitet i batterierna.

När du hängde på det extra batteriet så fick startmotorn ström från detta.

 

Bästa sättet att testa, om du vill utesluta spänningsfall, är att du sätter gelebatteriet i en bil (kall motor) och prova med att starta. Misslyckas det där med så är det något fel på batteriet (erna).

Ta en trögstartad bil, som inte springer igång på första varvet.

 

Köpte vanliga på Harald Nyborg förra året. Batterierna har underhållsladdats, men ett avvek kraftigt i år och det var inga problem med att byta.

Ps. Ett batteri kan visa full spänning fast det inte har ström i sig och en annan sak som du kan göra, är att ladda geleklumparna och när du glöder, så kollar du samtidigt vad som händer med batteriets spänning (på polerna).

Kolla vad som händer när du vrider runt nyckeln så att starten går igång... också på polerna.

Duckar bröten rakt ner så är det skit med batteriet.

 

Lycka till/Orven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


en annan sak som du kan göra, är att ladda geleklumparna och när du glöder, så kollar du samtidigt vad som händer med batteriets spänning (på polerna).

Kolla vad som händer när du vrider runt nyckeln så att starten går igång... också på polerna.

Tack för tipset. Jag ska kolla i med multimetern i morgon vad som händer med polspänningen när jag slår på tändningen/glödgningen. Batterierna sitter så avigt till så jag tar helst inte ur dem om de inte är kass. Jag återkommer i morgon med rapport på testet.

 

Mvh

Lamatu

 

Senast ändrad av lamatu | 13 juni 2007 | 19:11

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Tack Orven, idag har jag kollat startbatteriets polspänning vid glödgning . Resultatet var att batteriet tvärdök från 12,9V till 8V! Jag bet i det sura äpplet och ägnade några timmar åt att ta bort slangarna till akterdäckets läns och att trixa ut batteriklumparna som uppenbarligen var defekta. Vid kontroll på Batterilagret så var det ena batteriet defekt och det andra hade rejält oxiderade anslutningar. Defekten berodde på en skruv som lyckats nöta igenom batteriet under förra säsongens åkande. Nu kommer jag att placera batterierna på ett något mer lättillgängligt ställe än orginalplaceringen. Jag ska försöka hinna detta under veckan. Hoppas bara att det inte tillstöter några ytterligare problem nu när detta första avslöjats.

 

Än en gång, tack Orven för ditt svar.

 

Mvh

Lamatu

 

Senast ändrad av lamatu | 13 juni 2007 | 19:10

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...