a_eriksson 0 Postad 12 Juni , 2007 Jag har en lite båt liggandes i en insjö, ganska skyddat bredvid ett hus, båten är en liten selco med en gammal 40 hästars mercury, är det värt att försäkra en sådan här båt och motor, den är ju inte värd så hemskans mycket pengar ändå, en 10-15.000 kanske, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 12 Juni , 2007 Hej! Så länge du inte har övermotoriserat din båt så är det inte svårt att få den försäkrad. Och försäkra den ska du tveklöst göra om du frågar mig!! Även om värdet är lågt. En mycket viktig orsak till att försäkra båten trots att värdet är lågt är att du rent juridiskt har sk. redaransvar när du är ute med din båt. I praktiken så har du rent juridiskt exakt samma ansvar som kaptenen på en Finlandsbåt! Grunden är alltså identisk även om det naturligtvis ställs ännu högre krav på kapten på ett skepp. Men som sagt....i grunden är det ingen skillnad alls. OM nu olyckan trots allt skulle vara framme så har du i de flesta försäkringar ett bra skydd för även andra saker som inte har med stöld och brandskydd att göra. Det kan handla om personskydd och om rättsligt skydd. Utan en försäkring som innehåller detta så kan det bli svindyrt om man är vållande till en olycka. Är det dessutom personskador med i bilden så lär det inte bli någon rabatt på summan direkt! Många tänker inte ens på detta när man för försäkringar på tal, men det kan vara en mycket god idè att faktiskt göra det. Och håll din styrbordsida fri...högerregeln gäller även på sjön! Mitt tips är att du verkligen ser över dina försäkringar och kollar upp noga vad det innebär att köra försäkrat respektive oförsäkrat. Kolla också vilka krav som ställs på dig för att försäkringen verkligen ska gälla. Allt är ju tyvär inte så självklart inom försäkringsbranschen. Lycka till och ha en riktigt mysig sommar! Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AudiTQ 1 Postad 12 Juni , 2007 Hej! Har du pratad med några olika försäkringsbolag och fått några årspremier att jämföra med ? Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 12 Juni , 2007 Eftersom priset beror på var du bor, hur gammal du är, hur gammal båten och motorn är, vilket försäkringsbelopp du vill ha m.m. så får du räkna själv: https://secure112.lansforsakringar.se/spin2/bavi/start.asp nånstans mellan 386 och 555 kronor hamnade jag när jag skulle försäkra din Selco 14 med 40 HK Mercury (1980 eller 1990 års modell) med försäkringsbelopp 15000-20000. I stort sett alla försäkringsbolag har räkna ut och köp försäkring på sina hemsidor, så det är bara att surfa runt lite så hittar du det som är mest fördelaktigt för just dig och din båt. P.S. för en ren ansvarsförsäkring (ingen försäkring på själva båten) på min tidigare båt (som jag fortfarande äger och fortfarande ligger i sjön) gamla slitna i stort sett värdelösa 7,75 m plastsnipa betalar jag glatt 273 kronor hos IF. Sliter hon sig i höststormen och skadar någon annan båt eller nåt annat, så vill jag absolut inte vara utan det skyddet bara för att jag tyckte att den är ju ändå inte värd nåt Senast ändrad av Gunnar_ | 12 juni 2007 | 19:10 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser