tomsan73 0 Postad 12 Juni , 2007 Har försökt att koppla in en torkarmotor tänkte att det bara var att koppla på och - men när jag gör det så går den bara åt ett håll och stannar i ändläget men motorn fortsätter att snurra. Det finns tre anslutningar på motorn , - och S. Vad ska in på S? Det är en gammal torkarmotor som satt i båten när vi köpte den men den har inte varit ikopplad. Tacksam för svar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 12 Juni , 2007 De flesta torkarmotoorer fungerar på samma sätt.. Om jag kommer ihåg rätt, så är S = Start. Det finns två sätt att koppla, båda har plus till plus och minus till minus. Sen kan man välja: Antingen kopplar man S till minus, då går motorn hela tiden och sveper fram-och-tillbaka hela tiden så länge man har spänning till motorn, och den stannar så fort man bryter strömmen. eller så jordar man S momentant tills motorn börjat svepa, och då sveper den fram-och-tillbaks en gång och stannar i parkeringsläget om S inte är jordad när den når dit. Om torkarbladet inte rör sig fram-och-tillbaka hela tiden när motorn går, så har du antagligen ett annat problem.. Men, mina torkare orkar inte heller röra sig längre än från stoppläget till det andra ytterläget om rutan är torr (hög friktion)..den inbyggda slirkopplingen gör att dom fastnar om rutan inte är våt nog för att sänka friktionen..kanske du har samma problem ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 12 Juni , 2007 Du ska ha ständig plus, brytbar plus och minus kopplad till motorn. Och nej, det går inte att skriva plustecken på detta forum. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 12 Juni , 2007 S till minus eller plus..kommer inte ihåg på rak arm (men lätt att testa) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tomsan73 0 Postad 12 Juni , 2007 Problem med friktion var det nog inte regnade rejält när jag provade. Skall testa att koppla på plus eller minus på S-plinten. Återkommer när jag har provat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 13 Juni , 2007 Det finns fler tecken som inte går att skriv. Otroligt dålig programmerat att man inte kan skriva alla tecken som finns på tangentbordet. Programmeraren borde byta jobb, eller lösa det här. Felet är påtalat för länge sen till Maringuiden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tomsan73 0 Postad 14 Juni , 2007 Var ner i båten idag och hittade problemet. Torkararmen var inte tillräckligt hårt fastdragen i motoraxeln så när den kom till ändläget slirade den. Drog åt och nu funkar det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tomsan73 0 Postad 14 Juni , 2007 Var ner i båten idag och hittade problemet. Torkararmen var inte tillräckligt hårt fastdragen i motoraxeln så när den kom till ändläget slirade den. Drog åt och nu funkar det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 14 Juni , 2007 ...nu funkar det... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 14 Juni , 2007 haha, där ser du, det VAR friktion i alla fall (fast slirkopplingen var på ett annat ställe). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tomsan73 0 Postad 14 Juni , 2007 Hehe jo, blev förvirrad för jag såg ju bara hur motorn gick åt ett håll hela tiden, förstod inte att det sitter ngn sorts växel dold mellan motor och axel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser