Gå till innehåll
torsdag 13 februari 2025
BoatBruce

Stölder av båtar, motorer mm. INTE KONSTIGT

Rekommendera Poster

En fråga!

Varför skriver man var man bor och var man heter och var man har sin båt.

Vid vilken brygga den ligger och vad man har för lås?????????????????

Jag skrev också mitt namn innan, hade ett par bilder på båten.

Sen satt jag en kväll tog ett par pilsner ihop med farsan och då tänkte vi, om vi skulle stjäla en båt eller en motor hur skulle jag göra då?

Jo självklart gå in på detta forum och kolla

Här beskriver ju en del vid vilken brygga och nästan vägbeskrivning till båten.

Tex. Jag har Nautilock och det larmet som fungerar si och så.

Motorn är ny blablablabla. info info info.

Det kan ju inte bli bättre för dom kriminella.

Serverat och klart bara till att åka och hämta.

Själv tog jag bort alla bilder i min sjöbod vad jag hette osv.

Mailade till admin och bad att få ett nytt nick.

Vilket dom var superhyggliga och fixade snabbt.

Nu är jag själkritisk efteråt att jag lämnade ut en del uppgifter.

Dock har jag aldrig skrivit var jag har min båt samn vilken stad jag bor i.

Det finns vissa här inne som jag har bättre kontaktt med som vet vart jag bor samt var jag håller till med båten.

Men jag hoppas och tror att dom inte skriver det här.

Fundera på detta ni som har blivit av med reglage, motorer och tom. hela båten.

Alla här inne är inte seriösa fritidsbåtsägare även om man vill tro det. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Håller med det är därför jag på trådarna ang försäkring mm förklarat att man är oförsäkrad hoppas med detta att de med taskig uppfostran i alla fall har så mycket vett att de istället väljer en försäkrad båt.

Ang larm fick nyss att vid senaste försöken här var de dagarna innan själva avmonteringarna och förberedee lite, oskadliggjorde en del larm samt satte belysning ur spel mm så de är inga smågrabbar det rör sig om utan proffs.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst håller jag delvis med...

Men å andra sidan, det är väl knappast så svårt att inventera direkt vid hamnen? Jag tror i alla fall inte att det gör det så mycket lättare att stjäla nåt med hjälp av detta forum, om man inte är så dum att man berättar alla hemliga knep man har för att lura tjuven.

Men jag kan ju ha fel...

Men visst ligger det kanske nåt i det, jag tycker det är rätt hemskt att man inte ska kunna vara öppen utan att vara orolig för oärliga människor.

Fast det är väl såna tider vi lever i...

Det var bättre förr...

Synd att man inte levde då!

Senast ändrad av ralle | 12 juni 2007 | 12:29

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

hade du inte varit dö nu isåfall?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Detta ämne har varit uppe förr, en del basunerar ut att dom köpt nya grejor osv till båten, kollar man i sjöboden finns det till o med ibland hänvisning till hemsidor o bilder-namn på både hemmahamn som båt....visst det är ju att utmana ödet...men än så länge under dom år jag varit med här har jag aldrig hört att just det klientelet av medlemmar har drabbats hårdare än dom anonyma.

En del tar det hårdare än andra oxå...som han reglagenissen som tjatat i forumet några veckor nu om sitt stulna reglage och ser tjuvar i varje vrå han tittar i....ibland måste man gå vidare här i livet...blev själv drabbad i vintras...men det är bara att bryta ihop o gå vidare...finns världsligare saker än ett sketet reglage eller som i mitt fall en jävla massa skadegörelse på båten. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Klart att det är synd att man inte kan vara öppen.

Men ju mer man tänker på detta destomer självklart blir det.

Givetvis begås många stölder genom rekning i hamnar sjöar mm.

Men jag är övertygad att många sker genom rekning på internet.

Via alla båtforum inkl. detta. där många berättar alldeles för mycket om sin båt mm. mm.

Detta är mycket tråkigt men sant, enligt min åsikt som dom jag pratat med delar.

Däremot polackligorna mm de kan ju oftast inte läsa svenska så det åker givetvis runt och snokar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man ska nog ha en jäkligt speciell båt om man blir utsatt för stöld efter att någon läst om båten här på internet.

Tror de flesta rekognoceringar sker i verkligheten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ser att jag rapporterats i denna tråd också....får väl hoppas admin tar tag i det där...annars får jag jaga själv ett  tag framöver.

Och för dom som inte förstod det inlägget som dåren rapporterat så känner jag V8DC genom detta forum sen flera år tbx.

Senast ändrad av Stevemedselcon | 12 juni 2007 | 14:56

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Suck!!!Fortfarande lika ödmjuk och trevlig i tonen.....

Snälla Stevemedselcon....kan inte du försöka bjuda till lite du också?

Det skulle vara så mycket trevligare då. Jag bara ber dig på ett vänligt sätt, så ta det inte för någonting annat än vad det är nu.

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

...undrar om det är förenligt med MGs vett & ettiket regler att kalla medlemmar för dårar....

Men man kan tydligen härja fritt här utan att bli bannad eller raderad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Uppför man sig som en dåre som den som rapporterade alla mina inlägg så går det bra, det är värre med att kalla folk för tjuvar o sånt. Bara ett tips inför framtiden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

....men varför förvränger du sanningen ??? INGEN har ju kallat folk för tjuvar & sånt...den enda som kallat nån saker är du med dina påhopp och smädelser...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi får hoppas att ngn åkallar admin ( det är ju vanligt att rapportera numera ) och tar bort dina inlägg i denna tråd, sånt här får du hålla på med under dösnack men även där under ngt sånär ordnade former.

Några frågor på det? ställ dom under dösnack så slipper denna tråpdförpassas till sumpen som dom andra du varit o skrivit i.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

att seriösa trådar drabbats av totalt förfall pga din inblandning eller hamnat i sumpen beror ENBART på dig...sen så är det dina inlägg som är raderade- undrar varför. Du verkar vara blind för dina egna fel och brister.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

snillen spekulerar där, men åh så sant,

själv har man ingen försäkring på båten. har inte hunnit skaffa det än, dessutom vet jag inte om det är värt det, den ligger ganska skyddat i en insjö jämte ett hus och en annan båt,

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sluta upp nu lillpysen, jag har inte skrivit ngt som jag inte står för och börjar tröttna på dig att du är efter mig i var o varannan tråd, så hur ska du ha det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

...efter dig ??? det är ju snarare du som blandar dig i och spyr galla på andra medlemmar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, det är tråkigt om någon har svårt att hantera sitt temperament och ännu mer tråkigt när det drar ner den annars så fina stämningen här som forumet nu verkar ha utvecklats till.

Vad som är lite konstigt är att sådana som återkommande visar att de inte ens försöker att bjuda till med en vänligare ton får fortsätta med det!? Jag tycker att man ska portas från forumet då. Dvs. om de först har fått ett par chanser att visa att man faktiskt ändrar på sitt beteende till det bättre. Men generellt tycker jag att man ska vara rätt hård på just det kravet att det ska vara förenligt med MG`s vett & ettiket. Släng helt enkelt ut de som inte sköter sig så får vi andra ha jättetrevliga stunder här istället. I annat fall kan man ju skippa att ha några regler.

Själv undvek jag fullt medvetet att komma med något inlägg i den här tråden för att undvika att Stevemedselcon ska reta sig på mig, men det hjälpte ju inte....han lyckades att få en anmälan på sig ändå innan jag ens kom in här! 2.gif\   Fantastiskt vilken förmåga en del har för att lyckas att reta andra, men är man inte bra på det ena så kan man kanske vara bra på någonting annat. 

Men jag håller med om vartenda ord som trådskrivaren säger! Att skylta med vad man har för båt/motor och att så gott som bjuda in busarna genom att berätta om var man har båten är nog inte så bra. Tycker att det här med Samverkan Mot Brott är någonting som borde öka istället för nonschaleras och tyvär så är ju samhället hårdare idag än för bara 20 år sedan. Tiderna då man kunde lämna dörren olåst i stugorna någon timme är dessvärre förbi! Det är bara att inse det. Försäkring, rejäla lås, bra stöldskyddsmärkning, starspärr, larm och då gärna med GPS-positioneriing och med automatisk uppringning är mer nödvändigt idag än någonsin. Ju fler som har detta desto mer ointressant blir den svenska marknaden för busarna. Även om vi aldrig får bort de helt. Men både Polis, försäkringsbolag, Larmtjänst och även en del enskilda personer och vissa båtklubber jobbar i motvind eftersom många enskilda personer resoneras så att det inte händer mig. Jag vet hur många gånger jag har fått höra att nä...här är det så lungt så och vi har inte haft nägra stölder på flera år. Med en sådan attityd så är det naturligtvis svårt att få folk att skydda sig bättre och att få busarna hålla sig borta. Just nu är det ganska mycket fritt fram i Sverige till skillnad mot vissa andra länder i övriga Europa.

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

som avslutning till dessa deckare audi o roddarn vill jag påpeka att jag int egjort några peronangrepp, däremot drabbades jag idag av det av audi en tråd som raderades av admin.

All denna skit häver ni ut pga att jag påpekade att man inte hänger ut en annonsör från blocket o insinuerar att det är stöldgods eller som audi skrev tidigare idag till scantic för att just den medlemmen saknade motornummer på sin motor så var det säkert stöldgods...det är horribelt...på många motorer sitter det en liten klisterdekal som motornummer...sånt kan ramla bort med tiden...det vet väl ni som har gott sjömansskap etc?

Övrigt jävla trams från er ids jag inte ens bemöta.

Ska ni hålla på o tramsa, gör det i dösnack.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som avslutning så säger jag bara att Stevemedselcon ljuger, jag har inte gått till personangrepp.

De olämpliga inlägg som bl.a raderades skrevs av mr Steve själv. Ingen annan. DÄREMOT så står han själv för personangrepp mot andra medlemmar, där då någon som tycker att hans inlägg är störande blir kallad dåre 

p.s på dom flesta motorer så nitas motorskylten fast.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har precis svarat på ett inlägg från en av medlemmarna i Stortrissklubben som skriver att han blivit av med en del orginaldelar till sin båt. Med anledning av det han råkade ut för kontrollerade jag genast vad jag hade för offentliga uppgifter här på MG. (Lyckligtvis hade jag inga!)

Jag har egentligen aldrig tänkt på varför saker stjäls annat än för att säljas till mindre nogräknade köpare som inte bryr sig om att kontrollera ifall säljaren verkligen är samma person som ägaren. Att människor stjäl för att ha grejerna själv har jag liksom aldrig reflekterat över. Så precis som V8dc skriver så tror jag att vi som har båtar som det är svårt att få tag i reservdelar till ska vara extra försiktiga. Om det skummisen saknar inte går att få tag på finns risken att han söker efter ägare av samma typ av båt här på MG.

Givetvis går det inte att skydda sig från att skummisarna scoutar bryggorna men att hjälpa dem hitta det de söker genom att lägga ut uppgifter på nätet är ju lite onödigt.

Tänk på att det inte bara är hela båtar, dyra motorer, ekolod, loggar, plottrar m.m. som stjäls. Allt som har något värde (ekonomiskt, emotionellt, praktiskt) är i riskzonen och det räcker med att man blir av med rodret eller dynorna till sin Stortriss för att det ska innebära mycket gråt och tandagnisslan.

Låt oss hjälpas åt så mycket det går. Ser ni eller hör ni något som verkar lite skumt räds inte för att fråga! Om någon blir sur för att ni undrar vad han gör i en båt, som råkar vara hans, så får han väl bli det.

Mvh

/Fred

Senast ändrad av Flintstone | 12 juni 2007 | 17:47

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var någon nisse (nissar) som blev av med reglage till motorn.

Då frågar man sig varför då?

Varför själ man splitternya reglage?

Dessutom till splitternya motorer, fyrtakt tror jag att det var.

Jag hade inte sovit bra efter det.

Min teori är att avklippta reglage stjäls inte för att säljas, utan förberedas för nästa kupp. Motorstölden.

Jag tror att reglagen kommer att förberedas så att motorerna kan köras en bit från platsen, för att sedan plockas av eller trailas bort.

Man klipper väl inte av kablage och vajrar, då är det ju inte värt någonting.

Utan dit med ett nytt tändningslås och sen är det bara till att byta när ni fått era nya reglage och ge sig av.

Detta är min teori alltså vad jag tror kommer att hända.

Och återigen skriv inte var ni har båten med vilket larm lås mm. När ni har en ny båt med en ny fyrtaktare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ja, varför stjäl man reglage ?  i det här fallet var flera reglage till riktigt gamla motorer och är det i sånt fall troligt att man själ en så gammal motor. Ett mysterium men nu har dom infört ett medborgargarde som vakar på nätterna så man får förhoppningsvis ha båt/motor ifred.

Reglagen kan också användas till redan stulna motorer eller användas på motorer som ska själas någon annanstans...vem vet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Reglagen kommer förmodligen att användas till stulna motorerr och såna som ska stjälas.

Och nu vet dom vad du tex. har för en båt med en ny motor.

Ska ni skydda den så får ni patrullera varje natt.

Jag trodde oxå får några år sen att man får ha grejerna ifred.

Inte en chans. Min nya fyrtaktare var stulen innan jag hade haft den i en månad, så var den sommaren förstörd.

Jag har ett supertrick som jag dessvärre inte kan avslöja såhär öppet.

Men jag har fått ha min ifred i 2 år nu.

peppar, peppar

Men kan aldrig vara säker på att den är kvar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var ett tag sedan jag var motorbåtist, så mycket kan ju ha förändrats men som jag minns det var inte tändlåset speciellt svårt att forcera. Jag minns en gång när en kompis glömt sina båtnycklar när vi skulle ut. Han tog helt sonika cykelnyckeln och vred om. Funkade hur bra som helst. Dödmansgreppet fixades med ett skosnöre som lindades runt där klykan skulle sitta.

Som sagt, tändlåsen kanske har förbättrats sen dess, men jag skulle inte sova lugnt om jag hade en dyr motorbåt där tändlåset var det enda stöldskyddet.

Jag försöker inte motsäga din teori för det är ju lite märkligt att klippa av allt...

Mvh

/Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja man klipper inte av all sådär bara, utan att ha en baktanke.

Ska man sälja en motor så är det en fördel om det finns nycklar.

Sen vet jag inte vad man kan ha för spärrar larm mm. som kan sitta i reglaget.

Som sagt en baktanke är det onekligen

Perfekt att ha med sig ett färdig preppat reglage till den båten man vill stjäla och bara plugga i på någon minut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

• Skapa nytt...