Gå till innehåll
onsdag 08 januari 2025
alvarsson

Segling när åskan går?

Rekommendera Poster

Hur säker är man egentligen i segelbåten när åskan går? Kan man tex tryggt sova i ruffen eller skall man hålla sig så långt borta som det är möjligt? smiley-smile.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon har tydligen räknat ut att det är 1 risk på 1000 att en nedåtgående blixt slår ner i masten om man befinner sig i fritt läge. Om man ankrat vid land och detta land är något så när högt minskar risken betydligt.

Man jag skulle nog kliva ur båten om man får ett sjuhelsikes åskväder över sig, för slår blixten ned i masten kan det bli rätt förödande verkningar, oasett hur många åskledare man hängt i vattnet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kan alltså vara en bra idé att ta med ett tält i båten... men då måste man ju å andra sidan hitta en plats långt ifrån höga träd där man kan slå upp det.

Hmm... eller räcker det med att man lägger till bredvid en båt som har högre mast? smiley-wink.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Förra året vid en hemfärd slog först blixten ned på ena ön när jag passerade sen på min färdväg var jag tvungen att åka under en kraftledning känndes ganska nervigt och just innan jag skulle under small det igen och det slog ner i ledningen.  Att då sitta i en aluminium båt med hela familjen är inte roligt.

För några år sen så vid en åskskur stannade jag jeepen hoppade snabbt i lanthandel för att hämta lite frukt till ungen som satt i jeepen och sov, just när jag kom innanför affärs dörren slog det ner i kåken. Sen ut i bilen han köra ca 50 meter sen slog det ner i bilen, då jävlar var det nära att det blev byte av underkläder, och jag var helt lomhörd svårt att se och skagig nästan en timme efter. Ljusskenet runt bilen var helt otroligt och det kändes som den lyfte från vägen trodde garanterat den skulle välta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Till Nikitalord
Det var värst. Hur gick det för barnet?
Länge sedan?
Mins det det än? 

Hälsn
Kalman 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Hon vaknade när blixten slog ner men minns inget av det.

Men det som hände förra året med kraftledningen satte respekt i mig och jag var riktigt rädd blixtar slog kors och tvärs hela tiden längst strand remsan , när vi nådde brygga sprang sambon med minstingen direkt upp och jag stod också på land en stund och väntade ut de värsta smällarna inan jag vågade förtöja båten riktigt, tror det sas på nyheterna att området runt sjön hade haft flera hundra nerslag under den timmen det pågick.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

riktigt så illa var det inte för våran båttur för en massa år sedan,

men iaf, kl halv 1 på natten (på väg hem efter en lite fest) åkte vi tvärs över sjön med en liten segelbåt med masten uppe, blixtarna slog ner lite varstans men som tur var inte i båten, farsan hade nog problem med en ilsken fru och skräckslagen unge (jag),

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Underskatta inte risken för åska och åsknedslag. Om nu sannolikheten är 1:10 000 för åsknedslag i båten ska det jämföras med chansen att ha 7 rätt på lotto som är 1:13 000 000 för vi är väl en och annan som spelar på lotto och hoppas på en vinst på 7 rätt.

Jag har på nära håll sett 3 åsknedslag i byggnader och vad det kan ställa till med. Det är en avskräckande syn att besiktiga åskskador i hus. Det blir ofta betydande skador på bärande konstruktioner och totalförstörda el installationer.

Är jag i båten när det åskar har jag några gamla startkablar 4 st som jag fäster i vanten och ner i sjön. Tror att jag på något sätt jordar båten och leder ner ett eventuellt åsknedslag i vattnet. Om det gör någon nytta vet jag inte men det känns betydligt bättre.

Finns att köpa färdiga satser med kablar på Watski och Hjertmans.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Startkablarna är för korta, köp riktiga på tex watski.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Är jag i båten när det åskar har jag några gamla startkablar 4 st som jag fäster i vanten och ner i sjön. Tror att jag på något sätt jordar båten och leder ner ett eventuellt åsknedslag i vattnet. Om det gör någon nytta vet jag inte men det känns betydligt bättre.

Finns att köpa färdiga satser med kablar på Watski och Hjertmans

Men vad händer om man sitter i aluminiumbåt???

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det någon som vet om det verkligen gör någon skillnad om man monterar åskledare från vant till vattnet? Det låter ju som en viss trygghet, men som sagt... sover man säkert i ruffen om blixten slår ner i masten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...