El_Fluffo 0 Postad 12 Juni , 2007 Hej. jag vill dela med mig av hur jag fixade ljud i min båt. Varför delar jag med mig av detta då? Jo helt enkelt för att jag blev så nöjd med resultatet och antar att det finns fler som skulle uppskatta detta. Jag har haft bilstereo i båten tidigare och tyck att det har varit omständigt med placeringen av spelaren. Den hamnar alltid på ett ställe som är svårt att komma åt att jag inte velat lämna spelaren i båten utan alltid tagit med den hem = mer att bära varje gång. Så jag började fundera på om man kunde lösa det hela med en mp3 spelare. (Fördel. Lättplacerad, lätt att ta med hem, man slipper cd skivor) Men om man ska ha en mp3 spelare så behöver man ju någon typ av förstärkare för att få ljudet i högtalarna. Jag kikade på nätet efter olika lösningar men tyckte inte att jag hittade någon vanlig bilförstärkare som va tillräckligt liten för det endamålet jag hade. Det ska tillläggas att jag hade inte några mål med att få ett bra ljud utan nöjde mig med att få radio i båten. Jag hamnade på en sida där det skrevs om en liten förstärkare som heter T-AMP. Jag började att läsa om den och folk verkade förtjusta i förstärkaren. Den låg dessutom rätt i pris. ca 595kr. Jag beställde en för att prova. Högtalare fick bli (JBL MS6200 995kr) som jag köpte på båtmässan i våras. Koppalde in sakerna när jag hämtade nya båten och satte mig ner för att höra hur det blev. Jag blev sittande i över en timme bara för att lysnna på ljudet. Otroligt rent ljud och härlig flyllig bas. Sjukt bra detaljer i ljudet. Jag hade inga förväntningar alls men blev riktigt överaskad hur bra det blev. Jag hade båten i garaget ca 4 dagar och stereon stod på från morgon till kväll alla dagar utan att batteriet i båten drogs ur. Det är ju en klar fördel då man många gånger vill ha ljud när man lägger till med båten över dagen. Så jag kan varmt rekomendera denna lösning för båten. Läs gärna denna länk som jag läste om T-AMP http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=47743 /Patrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 12 Juni , 2007 Har man en bra ljudanläggning i båten med bra tryck i, skulle man kunna köpa en CD-skiva från föreningen Laurin http://www.llaurin.se/Forsaljning_av_artiklar_2007.htm Häftigt att köra omkring med en modern båt som låter som Asta http://www.llaurin.se/LL667AstaSkandia2x65hkrcopi.wav Eller som Lasse Dalqvist skaldade; Från Vinga sand,hörs in till land,blandat med dragspelslåtdunket från en fiskebåt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
spajn 0 Postad 12 Juni , 2007 Bra tips! Vet du om det finns några andra förstärkare av samma typ med lite mer kräm i? Dvs en ren förstärkare som man kopplar in en exter ljudkälla i. t.ex sin Ipod. Håller på att sätta in lite ljud i vår båt för tillfället, om man kunde skippa CD-spelaren till förmån för en förstärkare med ljudingång så vore det kanon, det är ju främst mina mp3 jag vill åt, inte att ha massa hackande CD-skivor i båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
El_Fluffo 0 Postad 12 Juni , 2007 Tro mig det räcker med kräm i den lilla förstärkaren. Jag är övertygad om att du skulle bli nöjd. Dom som lyssnat på det jag satte i har inte trott på mig när jag visat den lilla prylen.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ljud 7 Postad 12 Juni , 2007 Kolla istället efter högtalare med hög verkningsgrad och hög impedans. Då räcker T-Ampen hur lång som helst. Hög verkningsgrad bör i detta sammangang vara mer än 100 db/watt. Och minst 8 ohm Senast ändrad av ljud | 12 juni 2007 | 15:19 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
spajn 0 Postad 12 Juni , 2007 OK! Var köpte/beställde du din någonstans? Inga stora pengar vi snackar om så det kan ju vara värt att köpa en för att prova. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
El_Fluffo 0 Postad 12 Juni , 2007 Jag beställde min på fynda.se Gick smidigt och snabbt /Patrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
spajn 0 Postad 12 Juni , 2007 Ahaa, OK. De högtalarna jag har monterat består av 2st 8 baselement, dolda i lådor med basport under back-to-back stolarna, en under varje stolspar. Ihop med dessa sitter även delninsfilter och separata diskanter. Det enda jag vet om högtalarna är att de är på 4 Ohm. Har provspelat ihop med en gammal bil CD-spelare, den är väl på 4x25W eller 4x40W, den ger inte något vidare drag i ljudet utan det börjar fräsa i högtalaran (är det det man kallar distortion?) när man höjer volymen för mycket som det brukar göra om man spelar med en klen förstärkare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 12 Juni , 2007 Hej! Jo, det är det som man brukar kalla för dist...eller distortion som det ju egentligen heter. Dist kan uppstå av flera orsaker och inte enbart sådant som har med styrkeförhållandet mellan förstärkare/högtalare. Det här med bil och båtljud är inte så enkelt. En anläggning som ger ett väldigt bra ljud ifrån sig behöver nödvändigtvis inte alld fungera särskilt bra i en annan båt eller bil. En mycket viktig faktor för ett bra ljud är ju båtens konstruktion och högtalarnas placering. Basfrekvenser t.ex. söker sig alltid ut mot hörn och har en längre slaglängd än vad t.ex. diskanfrekvenser har. Hur frekvensregistret ska återges påverkas därför oerhört mycket om hur själva lådan bakom och runt omkring högtalarnas placering ser ut. Kontentan är att en anläggningen som låter bra i en båt kan låta allt från jättebra till rätt dåligt i en annan båt! För att kunna få fram en riktigt optimal ljudbild (för den som ställer väldigt höga ljudkrav) ska man alltså anpassa ljudanläggningen just till den specifika båten. Det som är viktigt innan man köper en anläggning är alltså att planera. Man bör noga fundera ut var man vill ha högtalarna placerade och försöka utifrån det se hur båtens konstruktion ser ut invändigt där man vill ha sina högtalare. Hur det ser ut just där...bakom och runt om den tänkta högtalar-placeringen...kan för en erfaren ljudkunnig person säga en hel del om placeringen är lämplig eller ej och även om vad som kan behövas för att få till ett verkligen bra ljud. I vissa båtar krävs det t.ex. en sk. subbas eller en basport och i vissa andra så behöver man inte detta för att just kombinationen båt, placering och anläggning gör att man ändå kan komma ner till kanske 40-50 hz. I en professionell skivstudio så följer man alltid en given mall när man placerar ut högtalarna och den ser ut så här: Rita upp en trekant där alla tre sidor är lika långa. Lägg denna ritade trekant framför dig på ett bord. Vrid nu trekanten så att den ena spetsen rikats rakt mot din navel. Denna spets som är riktat mot din navel symboliserar var du sitter någonstans och de två andra spetsarna som du nu ser något till vänster respektive höger symboliserar högtalarnas placering. Kort sagt: Idealet är alltså att man har exakt samma avstånd mellan högtalarna som det är mellan lyssnarens öra till respektive högtalare! Att lyckas uppnå denna ultimata högtalarplaceringen är näst intill omöjligt att uppnå i en båt, men det är i varje fall en mall att gå efter för att i största möjliga mån försöka att eftersträva. I vissa fall kan man vända på den här uppritade trekanten om det är lättare att placera högtalarna bakifrån. Men principen då är fortfarande densamma. Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dea_F23 0 Postad 12 Juni , 2007 Ett annat sätt att uppnå näst intill den tidigare nämnda ultimata högtalarplaceringen är att placera högtalarna så gott det går samt använda en stereo med möjlighet till tidskompensation. Rätt inställd är illusionen av att sitta perfekt centrerad löjligt bra. Kostar en slant, kanske tveksamt om det är värt att optimera ljudbilden så en för en enda plats i båten, men i bilen rekommenderas det varmt. /Andreas (som vunnit SM i billjud under tre år på 90-talet) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 12 Juni , 2007 Att placera högtalarna så gott det går är det enda man kan göra i en båt. Att använda mallen som jag skrev om går ju knappast att efterleva ordagrannt i en båt. Den mallen kan man bara ha som just en mall att utgå från. Jag känner inte till om det finns bil/båtstereo-apparater som har någon möjlighet till tidskompensation men det kanske det gör? Hur som helst så är det lite småkänsligt med tidskompensation i ljudsammanhang. Det kan kanske fungera i mycket små utrymmen (som t.ex. i en bil) men i större och öppnare utrymmen kan det istället uppstå sk. akustiskt fasfel. Och fasfel av den sorten låter inte snyggt kan jag säga!! Akustiskt fasfel uppstår just av tidsförskjutningar av ljudets transport i luften. Ljudreflektioner från väggar och tak, på sjöar, berg och i dalar..sk. ekon eller delay som det egentligen heter på ljudspråk...kan skapa den här sortens fasfel. De flesta assosierar nog ordet fasfel med när man t.ex. råkar koppla ihop ett par stereohögtalare på ett felaktigt sätt så att det uppstår fasfel i högtalarna, men det finns alltså olika sorters fasfel när man talar om ljud. Akustiskt fasfel är väldigt vanligt för den som t.ex. är ljudtekniker i en skivstudio eller i livesammanhang, men denna effekt kan alltså uppstå även i en vanlig liten anlägging som t.ex. ur en båtstereo. Sedan är det ju så att den kan uppstå i en större grad eller i en mindre grad. En annan sak är att alla inte uppfattar detta fel alla gånger. En tidskompensation behöver nödvändigtvis inte resultera i en uppfattningsbar akustiskt fasfel, men det finns alltså en viss risk att det uppstår. Eller snarare att man uppfattar den. För om man ska vara fullständigt korrekt så är det alltid fasfel och överallt. Detta gäller allt ljud. Men i de flesta sammanhang så klarar man inte av att uppfatta den. Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser