Gå till innehåll
söndag 19 januari 2025
larssonm

Justera gas/växel vajer Mercury 650

Rekommendera Poster

Hej!

 

Köpte 2st nya vajrar idag, då de gamla var 1m för långa.

 

Men fick problem, tog bort de gamla och sätte dit de nya, men får inte gasen och växlar att fungera som de ska..

 

 

Några tips hur man gör för att justera på bästa sätt så det blir bra ?

 

MerControl reglage, MErcury Thunderbolt 650 motor.

 

Senast ändrad av larssonm | 12 juni 2007 | 00:17

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag undrar samma sak. Har Volvo, enkelt sidoreglage och håller på att byta ut gaswire. Förhoppingsvis är det rätt längd men jag är oroligt att gasen och växeln inte kommer fungera som tidigare. Det var lite krångligt att ta bort gamla kabeln så nu står reglaget lite hur som, det går inte att trycka in frilägesknappen längre osv.

 

Min fråga är också, hur ställer jag reglaget så allt blir bra. Justera vid förgasare osv. (B30 ska tilläggas).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte hur ditt reglage ser ut, men vad jag vet så brukar det bara gå att justera bak vid motorn.

 

 

Fast den ena av mina gamla vajrar gick de o justera både vid motor och vid reglage, men de nya är det endast vid motor...

 

Reglaget ska ställas i neutral, det är lätt att hitta! Enda läget som motorn går att starta på. Sen är det gasen och växlarna som kan va krångligt att få till...

 

 

Har justerat min motor nu, har fått den att gå bra och spjället öppnar sig max, men tycker inte växlingen ser så bra ut, fast de funkar bra..

Men lägger jag i framväxel så dras den ända fram till stoppet, lägger jag i backen så stannar det nån cm ifrån stoppet, men ändrar jag vajern så går den inte ända fram.... så får väl testa i sjön att köra såhär. det låter inget konstigt och växlarna går i lätt nu på land iaf

 

Har fått högre varv på min motor sen jag bytte vajrar, men gjorde även rent förgasarna sammtidigt så vet inte om det beror på det.. fast de står exakt som de stod när ja tog isär dom...

 

Lyckas inte få lägre varv än det som är nu...

 

Sen så undrar jag om Spark stop skruven som finns på min mercury, hur ska man justera den ? Det är väl tändningen som ändras med den eller ?

har testat justera den lite, men märker ingen skillnad... den borde väl behöva justeras lite den oxå efter nya vajrar ? throttle stop fick jag iaf justera, med nya vajrar så gick det bara att öppna spjällen halft innan jag justera skruven..

 

 

Går det att använda en lampa och kolla tändning på en utombordare ? vart kollar man ?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...