Gå till innehåll
måndag 03 februari 2025
swanbay

Ingen laddning längre - Honda 8hk

Rekommendera Poster

Japp, som rubriken säger, jag har inte laddning längre från snurran. Instruktionsboken är under all kritik så den är inte till stor hjälp.

 

Mäter jag på kabeln från motorns ladduttag får jag inget utslag på något av mina testinstrument (kollat med två olika för säkerhets skull). Jag har även kollat direkt på uttaget så det är inte kabeln utanför motorn som är kass. Har också kollat säkringen under motorkåpan och den är hel. Det hela känns lite märkligt, att något kan gå sönder under vintervilan. Jag VET att den gav laddning till batteriet hela förra säsongen eftersom det var fulladdat när jag lyfte ur det inför vintern.

 

Vad kan ha gått sönder? Vilka komponenter finns det på en sådan liten snurra som kan ha gett upp?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


På min motor, som visserligen är en Evinrude 70 hk, gick likriktaren sönder förra sommaren. Ett tips kanske...?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag ska få något att mäta måste laddningen vara kopplad via batteriet.

Är helt kass på ström men testade att mäta på sladdarna och då visades inte ett j-a dugg.

Men när det var kopplade på batteriet så gav det utslag.

fattar inte varför men men .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det vanligaste efter vintervilan är enkla saker som att kontakter korroderat och sladdar gått av.

 

Ryck ur och sätt i alla synliga kontakter, ev spraya med någon bra kontaktspray. Följ kabeln och se om det ser misstänkt avbruten nånstans.

 

Har du ett mätinstrument med pip-funktion? Dvs den piper när det är kontakt mellan mätsladdarna?

I så fall kan du mäta kabeln från batteriet till så långt in i motorn du kan följa.

(Utan att ha batteriet inkopplat och utan motor igång. Får du spänning in så kan mätaren gå sönder i pip-läget.)

 

Att du mäter 12V med batteriet anslutet är som det ska. Batteriet är ju inkopplat då. När du startar snurran så ska spänningen stiga till 13.5 V direkt och sedan fortsätta sakta uppåt. Då fungerar laddningen.

 

Händer inget med spänningen så laddas det inte. Det kan vara så enkelt som ett kabelfel.

 

Senast ändrad av Anders_St | 12 juni 2007 | 11:18

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen!

 

Batteriet är helt nytt för i år och när motorn är avstängd och kablarna kopplade så är det ju batteriets spänning jag kan mäta även i kablens anslutning till motorn. Så långt var jag med på det elektriska, och det betyder ju dessutom att kabeln mellan motorn och batteriet är OK. Däremot ska jag kolla om spänningen stiger när jag startar motorn. Så långt tänkte inte jag när jag gjorde mina mätningar....

 

Senast ändrad av swanbay | 12 juni 2007 | 11:45

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då har jag varit och trixat med motorn igen. Spänningen ökar inte när jag startar motorn. Uppenbarligen har något gått sönder eller så är det någon av dom gummiklädda kabelskarvarna som oxiderat. Ska försöka pilla isär skarvarna och göra rent men det får bli en dag när det är stilla väder.

 

Senast ändrad av swanbay | 21 juni 2007 | 17:30

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppdatering:

 

Efter ytterligare mätningar konstaterar jag att jag har spänning före men inte efter likriktaren. Köper en ny likriktare på ELFA Klicka här ... efter tips i en annan tråd Klicka här ....

(En ny original likriktare kostar ca 1200 kr plus moms!!)

Kopplar in denna och nu har jag spänning både före och efter likriktaren, dock inte mer än 9-10 volt. Vad kan detta bero på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du mäter 9-10 V efter likriktaren utan att koppla in batteriet så beror det på att du mäter pulsad likström som du får av enbart likriktaren kopplad till en växelströmsgenerator. 9-10 V låter som ett normalt mätvärde faktiskt.

 

Prova att koppla in batteriet. Se om du får den önskade spänningsökningen från 12 till bortåt 14-14,5 V när du startar motorn.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan jag ha varit så trött när jag gjorde den där mätningen att jag hade glömt att koppla ihop allt? Anders_St, du får inte göra mig så tveksam. Fram till nu var jag tvärsäker på att jag hade kopplat ihop allt så som det ska vara INNAN jag gjorde mätningen. Får åka och kolla upp det här så fort jag får tid. Nu blev jag ju nyfiken....  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hm.... Nu fick du MIG orolig: 9-10 V MED batteriet inkopplat indikerar att det går massor med ström ur batteriet! T ex att du vänt plus och minus på likriktarbryggan fel så den kortsluter batteriet.

 

Blev likriktaren varm? Den behöver inte gå sönder direkt av en felkoppling, men risken är stor att man bränner upp den...

 

Senast ändrad av Anders_St | 01 juli 2007 | 20:54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...