Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025
knackhatten

hr båtar?

Rekommendera Poster

hej!tar upp debatten om hr 470 eller 430s någon som erfarenheter om dessa

står i valet eller kvalet. help

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå där!

Överlag så har Höga Rodd byggt båtar som ger ovanligt mycket båt för pengarna. Det gäller alla deras modeller och faktum är att de är svårslagna om man ser till pris/kvalitet.

 

Själv har jag ingen egen erfarenhet av HR 470, men däremot av HR 430S.

430S kan man komplettera med en liten enkel styrplupet med ratt om man vill. Hur det är med den saken på 470 vet jag inte, men det är både för och nackdel med ratten. Fördelen är en roligare och betydligt bekvämare körning samt att man har bättre översikt runt om med ögat. Med en t.ex. Tohatsu 9,9 hk motor (som egentligen är en motor på 15 hk!) så pinnar 430S på riktigt ordentligt med en väldans bra fart kan jag lugnt säga!2.gif\ Nackdelen med ratt på 430S är att det kan bli lite trångt för fötterna och för kroppen mellan ratt och aktertoften då man ska förflytta sig. Men det är en mycket stabil båt för sin sort och storlek. Och väldigt lättrodd. Helt klart ett mycket bra val både ekonomiskt och båtmässigt.

 

Om 470 kan jag inte uttala mig så mycket om, men den är ännu mer vridstyv i skrovet än vad 430S är vilket ju är en fördel. Den har även högre invändig fribord och lite större utrymmen invändigt. Den har ankarbox vilket 430S inte har. Nackdelen skulle kunna vara att den är dyrare än

430S och att den eventuellt är lite tyngre att ro eftersom den väger 70 kg mer. Men vikten är inte enbart en nackdel: Tyngden (i kombination av att den är 40 cm. längre) gör att den går lugnare/mjukare i krabb sjö.

HR 470 blir dessutom lite dyrare för att den kräver en lång rigg till skillnad mot 430 som bör ha en kort rigg. Den tillåter 20 hk istället för max 15 hk som på 430S.

 

Jag tycker så här: Om det är just en roddbåt som du ska ha (och det är det väl) och att det inte sitter i pengarna så skulle jag personligen nog ha valt 470. Det är en båt att växa i lite mer. Men om du enbart vill ut och fiska i en lugn liten insjö så är 430S fullt tillräcklig den också och det är alltså inget dåligt val alls.

 

Men frågan är ju också vad du ska ha båten till och i vilket slags vatten du ska åka i. Liten insjö, stor insjö, kustnära ute vid kusten? Om du ska vara i en större insjö eller kustnära så är det minst 470 som jag skulle ha valt. Jag kanske tom skulle titta på en HR 465 om jag skulle ut kustnära. Men då drar det iväg inte minst pga. den större motorn plus att vi då talar om en helt annan båttyp då 465 är en instegsmodell bland styrpulpetbåtarna. Vet inte om mitt svar är till någon hjälp, men självklart hoppas jag ju det! Ha det!

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 hej och tack för ditt svar roddarn.

 Jo det är främst vänern jag har tänkt mig.

 valet lutar nog över på 470an.har varit och tittat efter en sån

 men handlaren som jag varit hos vill inte rekomendera en 470

 utan hänvisar till 430s.som han påstar är en mycket bättre båt än 470

varför förstår jag inte.kan tilläggas att jag även har försökt att kontaktat tillverkaren av dessa båtar men kammat noll.intresset för hr båtar beror på priset. då det är en jungel av olika begmärken som är svindyra då är det hr ny båt som gäller.

 

/knackhatten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Oj, Vänern...det är ju ingen lite insjö precis, men det kanske finns lugna vatten där också? Nåväl, att din handlare rekommenderar 430S före 470 vet jag inte vad det beror på. Ska säga att jag själv har erfarenhet av 430 S men inte av 470. Men den bara SKA vara en stabilare båt! Någonting annat vore nästan som att gå emot de fysiska lagarna!!

 

Jag ser två orsaker till varför din handlare föredrar 430S före 470:

1: Han vet inte riktigt exakt vad han talar om.

2: Han har redan en 430S hemma i lager som han vill bli av med men att han måste beställa 470 om det är den du vill ha. Den kan då bli en sämre affär för honom. Ingen handlare vill ju ligga med båtar i lager och då kanske han vill knuffa på den som han redan har hemma.

 

Givetvis är detta här ovan bara mina egna spekulationer, men jag måste säga att resonemanget är väldigt märkligt!

 

Bra att du har försökt få kontakt med Tomas på HR Boat! Jag vet att företaget håller på ett flytta till nya lokaler då en handlare nämde detta för mig, så hela firman har nog fullt upp just nu och hinner kanske inte svara i telefon. Men ring igen för förr eller senare så svarar han!

 

Det stämmer bra att intresset för HR båtar är stort men det beror faktiskt inte alls enbart på priset som man kanske kan tro. Fler och fler upptäcker att de är minst lika bra kvalitetsmässigt som andra mycket dyrare fabrikat.

 

Det som HR Boat`s är riktigt urusla på är reklam. De lägger knappt en enda krona på marknadsföring. Istället vill dem att det är handlarna själva som ska göra det. Den i stort sett enda reklamen som HR själva betalar är deras katalog. Den här snikenheten gör i sin tur att de kan hålla låga priser men utan att göra avkall på kvaliteten. HR är nästan helt ensamma om detta förfarande idag, för nästan alla andra fabrikat brukar lägga ganska stora pengar på marknadsföring varje år. Det trissar upp priset för reklam kostar. Men inte blir båtarna bättre för det!

 

HR är ett ganska litet företag och de vill också vara det. Enligt Tomas själv så vill de inte expandera så mycket för då blir kvaliteten nästan alltid lidande på ett eller annat sätt eftersom det då blir svårare att bibehålla kontrollen på varje enskild båt som lämnar fabriken. Jag har pratat med honom flera gånger och han tycker att företagets storlek är bra som den är nu.

 

Nej, jag tycker att du ska strunta i vad din handlare säger om jag ska vara helt ärlig! Jag vågar påstå att han är ute och cyklar och det ganska rejält! Det enda som 430S kan vara bättre på är att den är mer lättrodd eftersom den väger mindre. Men för övrigt så är en större och tyngre båt att föredra i en så pass stor insjö som Vänern även om du håller dig relativt strandnära. Om du inte får tag på Tomas så kan du ju alltid ringa andra HR-handlare för att höra dig för lite mer. Ring gärna flera olika så att du själv kan bilda dig en slags sammanfattning. 

 

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 hej igen!

 visst kan det vara så att han är ute och cyklar för på sjön med en 430s är visst inte.Han sa att han inte hinner få in 430sen förän dom är slut i

lagret och han sade också att man ska se till den låga vikten på 430s

då jag tillade att jag hade stora problem med min lilla 380 crescent

på grund av att det är ett rent helvete att gå in till bryggplatsen när det blåser sid vindar för att fören vrider båten i ca 360 grader

och båten väger 100 kg.han sade att det helt annorlunda 430s.

och han tyckte för övrigt att crescent båtarna var skit.så jag sade honom att jag tycker 470 verkar vara en stabil båt.men han påpekade att den smala aktern gör så att den gärna vill så kallat gräva ner sig bak och vara svårplanande.synd att det inte finns någon som har 470 som man kunde få lite erfarenheter/synpunkter.

 

/knackhatten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste du promt ha en Höga Rodd då?

Finns ju båtar runt 4,5 plus nån dm som är erkänt bra båtar om du tvekar inför HR 470.

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 13 juni 2007 | 00:12

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Roddarn skönt att se att du är tillbaka. En frånvaro på 2 år vart har du varit och sneseglat någonstans?
 
Skönt att se dina utformliga svar igan 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag har en HR 470 med en Tohatsu 15hk som jag kör i skärgård/ytterskärgård. Det är en båt som funkar bra under dessa förhållanden om det inte är för mycket sjö. Den är ju plattbottnad så går det vågor på någon meter får man dra av ordentligt om man inte skall tappa lagningarna i tänderna. Det går dock att köra i grov sjö utan att man blir alltför skraj om man håller ned farten. Den har ju en liten köl så den håller rikningen bra vid tilläggning och sidvind. Den är bra att ro vid fiske etc. Jag tycker den är en helt ok båt, men i min miljö vill jag kanske ha en längre och mer v-bottnad båt för att kunna köra på lite även vid hårdare väder.

/pertr

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 ok pertr.tack för ditt tillägg.Måste fråga hur uppför sig båten med 15hästarn vid gaspådrag gräver den ner sig eller planar den.(mina funderingar. om det blir åska/regn ute på sjön så vill jag komma hem relativt fort.absolut inga rekordfarter men ändå)

 

/knackhatten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjenare Riwallen!

Kul som 17 att se dig igen och väldigt kul och värmande med ett sådant mottagande!! Tackar så mycket!

 

Jag har gått på som vanlig, men jag har helt enkelt bara inte varit in här. Konstigare än så är det inte. Jag tyckte att det var alldeles för tjafsigt och bråkigt här och det är liksom lite mot min stil så jag tröttnade helt enkelt att vara här. Så....jag gjorde ett uppehåll,

fast att det var så pass länge som 2 år visste jag inte he he!! Ja...sedan tänkte jag att jag skulle se hur forumet har förändrat sig...om det har blivit bättre eller ej. Det gjorde jag för bara några dagar sedan, men nog verkar det ha blivit bättre allt! Mycket mindre hårda ord nu verkar det som även om det fortfarande förekommer en del. Ja...ungefär så kan jag väl säga om min frånvaro.

 

Vi lär synas mer här så jag säger bara: 

Tjena så länge och ha det så bra!

 

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft en HR 430 S med styrpulpet och det som Du skall tänka på är att inte häkta på någon större motor än 9,9Hk (15Hk).

Jag satte på en 20 Hk och det som hände var:

- Den gräver ner sig rejält vid gaspådrag, fick sätta dit en hydrofoil (fena på mtorn)

- Den blev vinglig i högre fart (kring 20-23 knop)kändes som att den balanserade på kölen.

 

Men rejäl var den, bra att ro var den, men jag hade nog valt den större 470 om jag skulle gett mig ut i Vänern.

 

//Calle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

HR 470 med 15hk passar bra. Planar lätt med 1-2 pers. Börjar man bli 4-5 välbyggda så är det svårt att komma upp i plan. Ingen nedgrävning vad jag tycker i.a.f. Jag kör ganska uttrimmat och fören börjar sjunka vi maxfart på den bestyckningen. Jag tror inte man kan köra denna båt så fort med den skrovform den har, så man vinner nog inte så mycket på att hänga på mera motor. Det är en liten hook i botten akterut så går det för fort lär den väl trycka ned fören.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 hej

 

 tack för din beskrivning.Nu går jag ner till johnnys och slårtill.

 mvh magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...