wahlis 23 Postad 11 Juni , 2007 Hej! Har i helgen varit ute med familjen och sovit vår första natt i båten vilket var mycket härligt. En fråga till er som ofta sover i era båtar, hur gör ni för att minska fukten i ruffen under natten? Våra sängkläder kändes väldigt klibbiga. Ruffen är ganska väl ventilerad, dessutom var det varmt i luften vilket gjorde att man inte kan ha en värmare igång vilket kanske löser problmet när det är lite kallare ut. Hjälper torrbollar mot de här problemen? Vet också att man kan använda andra sängkläder som inte är av bomull, vad för matrial är bäst där? Tacksam för era tips och erfarenheter. /Wahlis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
winga25 0 Postad 12 Juni , 2007 Vi köpte ett madrassunderlägg på Sea-Sea som vi klippte till och la under våra dynor och det blev kanonbra. Glöm inte att det skall sticka upp en bit på ovansidan så att luften kommer in. //Janne Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 12 Juni , 2007 Du kan aldrig sova direkt mot skumplast utan ventilerande bäddmadrass ang fukt i rufftak så ventilerar man ut några dl per dygn via andningen så rejäl takhöjd och i taket ventilation. I äventyrsbilar har jag alltid haft bomull men som sagt bra kvalite på bäddmadrassen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 12 Juni , 2007 Det är givetvis mot de kalla ytorna som det blir kondensering. Om man lägger något mellan madrassen och den kalla ytan så kommer fukten att fällas ut på kalla ytan och inte väta ner madrassen och sängkläder. I våran båt har vi golvtrall av plast under dynorna. Den möglar inte så lätt och är billig men är lite krånglig att såga till. Men det fungerar bra. Vänd på madrasserna och torka på morgonen om det blivit fuktigt. Annars möglar det. Bra genomvädring är ett måste. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Reine 0 Postad 12 Juni , 2007 Kolla http://bataccenten.griffel.se/index.php och skriv madrassunderlägg i sökrutan. Fungerar bara hur bra som helst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kickdown 3 Postad 12 Juni , 2007 Tjena Jag brukar sätta på aircondition Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wahlis 23 Postad 12 Juni , 2007 Har dock lite svårt att förstå hur luftning under madrasserna skulle lösa problemet med fukten i ruffen. Visst det hjälper till att hålla madrassen fri från fukt och eventuellt mögel. Menar ni att den fukighet som man känner i sängkläderna vid sänggående påverkas av ventileringen av madrasserna? Ventilation är ju en stor del av lösningen för att få bukt med fukt, men samtidigt så är det lurigt då uteluften också innehåller en hel del fukt under natten. Detta borde bli ett större problem de gånger som nattempen är lägre än havstempraturen eller? Har tyvärr inte tillgång till någon AC då min båt är av enklare typ annars är det väldigt effektivt och bra alternativ. /Wahlis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 12 Juni , 2007 Inget flåsande och stönande natte tid brukar hjälpa, dessa aktiviteter kan klaras av under dygnets ljusare timmar tex före födo intagen då stimmuleras även matlusten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 12 Juni , 2007 ..värmeljus på kvällen och hela natten ! ..och mysigt är det också. JSR Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 12 Juni , 2007 Exakt!! Ge tusan i pippandet så ordnar det sig säkert. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 526 Postad 12 Juni , 2007 Jovisst är det mysigt med levande ljus men jag har lärt mig att vid all förbränning så bildas vattenånga så med värmeljus brinnande hela natten lär det bli en hel del. Visserligen gör lågan att det cirkulerar en del men det lär knappast uppväga kondensen. Eller har jag fel? Sen skulle jag tveka att gå och lägga mig i en båt med levande ljus brinnande... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gesse 0 Postad 12 Juni , 2007 Jag med. Har faktiskt varit med om en mindre explotion med värmeljus. Värmeljuset liksom small och det blev lågor som säkert var 25 - 30 cm höga. Idag lämnar jag inte värmeljus om detta skulle hända igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 12 Juni , 2007 Så vitt jag begriper ligger hemligheten väl i att du ska suga ut luften ur utrymmet du sover i där fuktproblemet finns och inte trycka in eventuellt rå fuktig luft utifrån. Den eventuellt kallare uteluften kommer då förhoppningsvis att dels värmas upp innan den når din placering, dels kondensera sin eventuella fukt på alla kallare ytor (skrovet ?) långt ifrån där du befinner dig. ..tror jag i alla fall.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 12 Juni , 2007 Torrbollen är bra men dyr. Eller rättare sagt: Att köpa påfyllning till Torrbollen är dyrt om man ska ha Torrbollens egna påfyllningar. Då är det mycket billigare att köpa vanligt vägsalt i järnhandeln och fylla på. De säljs i säckar av olika storlekar och är samma sak som torrbollen innehåller. Ett annat trick är att man har en plasthink och ovanpå hinken så placerar man en matsil (eller heter det durkslag kanske?). I durkslaget häller man sedan vägsaltet. Vägsaltet drar åt sig fukten som sedan samlas upp i hinken! Det gör ruffen torrare men även att luften håller sig fräsh. Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 12 Juni , 2007 Appropå det förresten så kom jag just på en sak till: Om man konstant har lite sur lukt i sin ruff så kan man hälla upp en halv mugg med ättika och låta den stå helt öppen över natten eller ett dygn. (När man inte är ombord alltså!) Ättikan lär visst suga ur den sura lukten och göra luften fräsh igen. Har själv testat detta enkla lilla trick i en gammal bil och det fungerade faktiskt alldeles ypperligt! Tror tom. att detta tips stod skrivet på ätticka-flaskan om jag inte minns helt fel. Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wahlis 23 Postad 12 Juni , 2007 Just nu är väl alternativet med torrboll eller motsvarande med vägsalt det som är mest intressant om den är någorlunda effektiv. Kommer jag att märka någon skillnad i min ruff om jag ställer in en eller ett par sådan i min ruff när vi skall sova där? Alternativet med att suga ut luft låter väl också interssant men lite mer komplicerat, finns det något konkret tips på en sådan lösning? /Wahlis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 12 Juni , 2007 Jag tror inte att en liten torrboll eller ens en rejäl hink med låt oss säga 10 kilo kalciumklorid klarar av att avfukta den mängd fukt det rör sig om på den korta tid (typ 8 timmar) som problemet gäller..då måste man nog se till att all luft faktiskt cirkulerar över/igenom preparatet ? Utsugning av luft fixar bland andra valfri fläktdriven (solcells)ventilator typ sidan 113 i Hjertmans katalog Senast ändrad av Gunnar_ | 12 juni 2007 | 20:49 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 12 Juni , 2007 Är det båten du har i sjöboden det gäller så är det väl bara att se till att det finns takventilation som forslar bort den fuktiga luften, så fram med sticksågen och såga upp till en rejäl taklucka annars blir det väl till att köpa större båt. Du kan ju även göra min variant jag har i främre kabin vöggen två skjutgaller för insläpp och sen mycket högre upp i styrhyttstaket två för utsläpp då blir det bra självcirkulation. Min är alltid sval och luftig i kabinen. tror kabinventilerna syns på bilderna i min sjöbod. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wahlis 23 Postad 12 Juni , 2007 En solcellsfläkt är säkert bra men funkar inte den enbart då solen lyser på den eller finns det fläktar som har batterier så att den även går då mörkret faller? Misstänker att problemet med torrbollen är som sagts att denna inte hinner med att avfukta den mängd funkt som bildas under en natt. /Wahlis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 12 Juni , 2007 Solcellsventilatoer har i regel inbyggt batteri som laddas av solen och kör på batteriet när det är mörkt... Jag har nog 200 nätters sömn i gamla snipan och har inte haft nägot fuktproblem.. men precis som lorden rådde dig till så hade även jag en rejäl taklucka som alltid stått på glänt under natten (utom verklig senhöst, blir för kallt, men då hade man värmaren på) så taklucka eller annan rejäl vädring är nog faktiskt lösningen på fuktproblemet (utandningsluften). Sen sover jag alltid i sovsäck, lätt att bädda och lätt att tvätta, andas men håller värmen, gjort för att sova gott i under de mest primitiva förhållanden Senast ändrad av Gunnar_ | 12 juni 2007 | 21:05 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 12 Juni , 2007 Har byggt bilar som skulle klara av långa boenden i ökenklimat med kalla nätter och även vintrar här hemma det som gäller är stor luftvolym och rejäl takhöjd från madrassen och att du sen får ut den fuktiga luften. Sova med torrbollar och ätika???? Eller med en välpumpad Donna i en genomtänkt kabin bara att välja. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 12 Juni , 2007 Enbart torrbollen hjälper nog inte helt och fullt även om den faktiskt gör en del, men jag tror att en kombination av torrbollen med en bra luftcirkulation och luftombyte är lösningen. Det är alltså kombinationen av dessa som jag tror att man måste ta till. En annan viktig faktor är att madrasserna inte ligger dikt an. Dessa måste kunna andas. Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser