Gå till innehåll
måndag 03 februari 2025
angelo

Spring spring släpp hästarna fria!!!!

Rekommendera Poster

De här kommer låta jäv..gt dumt men om min Crescent 465 är byggd för 30 Hk tror Ni den klarar 50 Hk utan en ombygnad???

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Skrovet är inte riktigt byggd för de farterna du kommer att kunna uppnå med en 50 hk motor. Tyngden av en 50 hk utombordare, 2-takt såväl 4-takt blir uppåt 90-110 kg och blir nog i mesta laget.

40 hk 4-takt Yamaha F40 kanske, väger 83 kg. Det är en bra motor.

Nåt sånt skulle jag nog nöja mig med.

Lite övermotorisering till 40 hk gör inget, du kan dra av på gasen och få behagligare varvtal (tystare, bränslesnålt).

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 11 juni 2007 | 23:28

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej du!

Vad man ska komma ihåg är att akterspegeln måste ta en rätt rejäl smäll av all belastning. Från vikt till den påfrestning som det innebär att köra båten i fart. Inte minst att komma upp i planing påfrestar mycket även på en liten båt och om båten inte har någon planingströskel. En grundstötning ev lite enklare slag ska den också tåla. Skicket på akterspegeln kan bli sämre med åren om man har otur men kan också vara fullt frisk och tålig.

Det stora problemet är: hur kan man avgöra hur mycket den tål?

 

Jag tror precis som Bo att den kanske kan klara 40 hk, (utan att veta) men tycker personligen att man av rätt många anledningar ska hålla sig till max rekommendationerna. En av dessa många anledningar är att det dels kan bli svårt att få båten försäkrad eftersom f-bolagen är stenhårda på att det ska hålla sig inom maxgränsen. En båt med relativt snabba farter bör man ha försäkrad eftersomdet ingår så mycket annat i en försäkring som kan komma väl till pass om en olycka är framme. Försäkringen är ju inte enbart till för brand, stöld och sakförsäkring. En annan orsak är att OM nu olyckan är framme så kan det bli sk. försvårade omständigheter rent juridiskt för din del eftersom du rent juridiskt har sk. redar-ansvar.

Det kan göra att en övermotorisering kan bli besvärande även om det inte till varje pris måste bli så. (Det beror på flera olika faktorer som samverkar med varandra.)

 

Okay, nu ska man kanske inte utgå från att man kommer att hamna i denna maximala otur, men man bör ändå ha detta i beräkningarna innan man övermotoriserar. Om man känner till lite om just detta så är det enklare att på ett mer rättvist sätt veta vilket beslut som du ska ta. I annat fall finns det risk att man tar sig vatten över huvudet, men om du ändå väljer att övermotorisera så har du i varje fall detta i ryggen innan du bestämmer dig för hur du ska göra. Det beslutet får du komma fram till själv för sådant är (än så länge) upp till var och en. Lycka till och kör försiktigt!

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...