Gå till innehåll
lördag 28 september 2024
Musik

Båtvänner......HJÄLP!!!

Rekommendera Poster


Fick äntligen för första gången med oss våran 16-åriga dotter på en båttur igår söndag. Kanonväder! Har kört ett par sjömil och frugan och dottern har lagt sig till rätta för att lapa sol.

Vad händer då? Jo, templarmet börjar tjuta som sjutton, kollar termometern och ser till min fasa att den visar över 100 grader!! Panik först, men behärskar mig för att försöka tänka rationellt. Vill inte stänga av motorn då vi befinner oss i en smal farled med grund på sidorna. Jag sänker varvtalet från 2200 till 1200, girar 180 grader för att försöka ta oss hem. Kollar att det kommer ut vatten med avgaserna, vilket det gör och öppnar sedan luckan till diselmotorn för att försöka luftkyla. SHIT!! ser då att motorrummet är fyllt med glykolblandning.

Frugan styr, dottern säger att det var första och sista gången hon följde med samtitdigt som jag blir mer och mer bedrövad. Jag får den förhoppningsvis kloka idén att öppna påfyllnadslocket till kylvattnet på värmeväxlaren. Tar kaffekannan och får i 2 kannor med kallt vatten innan det blir fullt. Tempen sjunker ganska omgående till strax över 40 grader. PUHHH!!

På vägen hem försöker jag lista ut var glykolblandningen har kommit från. Den har inte kommit från värmeväxlaren som sitter en bit från motorn längs en skrovsida. Kollar slanganslutningar till impellerpumpen och slanganslutninar till motorblocket, verkar inte läcka där heller. Jag hittar inte ett enda ställe där det läcker kylvatten.

När vi lagt till kollar jag om jag får i mer vatten i kylsystemet vilket jag knappt får. Det har alltså läck ut ca 1,5 liter. Jag startar motorn igen och kör på tomgång upp till 2500 varv i ca 10 minuter för att än en gång försöka hitta något läckage. Det läcker ingenstans! temperaturen ligger konstant på ca 40 grader. Stänger motorn och kliar mig i huvudet och suckar tuuungt.

-Nu åker vi hem. Säger jar till min försiktigt tysta familj.

 

Om ni orkat läsa så här långt och har ideér på vad som har hänt och vad jag ska göra så tar jag tacksamt emot dessa.

 

Var har 1,5 liter glykolblandning kommit från?

Varför såg jag inget som läckte när vi åkte tillbaka och varför såg jag inget läckage när jag körde på tomgång i hamnen?

 

Någonting med impellern?

Någonting med termostaten?

Sprucket motorblock?

 

HJÄÄÄÄLP mig! Är kommande båtsemester förstörd?

 

Dystra hälsningar

/Göran

post-17865-1394235098,6152_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du bytt eller ändrat nått i kylsystemet till i år??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej jag har inte varit och petat i det förutom att jag satt på ett sjövattenfilter i vintras.

Vi har använt båten flera gånger i vår, sommar. I onsdags var vi ända bort till Köpenhamn (från Landskrona).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skummt...Hade en teori om att du haft luft i systemet som lett till hög temperatur...så att den släppt ut övertrycket...kan iofs. bli för het av att sjövatten sidan inte levererar också... men det rimmar ju inte med dina tidigare turer...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

det skulle kunna vara så att motorn gått varm pga dålig impeller eller stopp i sjövatten filtret. då expanderar din kylvätska och tar sej ut via locket eller skvaller slang på expansionskärlet, men 1,5 liter låter iof mycket.Beror dock på motor storlek.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gör så här.

Ta ej med dig madammerna utan en kompis och innan så torkar du rent från vatten i hela motoerummet.

Kolla vattnet i kylarn.

Kör ut och låt den gå på tomgång en fem minuter och sedan när motorn har fått upp lite värme så kör på dom varven du hade när detta hände och din kompis kollar hela tiden runt motor och slangar och att det kommer vatten ur avgaserna.

Kör runt och runt om du vill, bara du inte kommer för långt bort från hemmahamnen.

 

Händer det inget, så kolla i alla fall impellern om det har lossnat någon bit och lagt sig som stopp. Var det länge sedan du bytte impeller och om det inte är gjort på ett eller två år så byt.

 

Har det inte hänt något under provturen, så sug, eller tappa ur vatten ur kylaren och tillför glykol(blandning) om det nu skulle finnas en läcka så är den lättare att upptäcka med glykolblandningen för den tränger lättare ut än rent vatten.

 

Lycka till / Orven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom att tänka på en sak till.

Har du två mekaniska impellerhus ?

Eller en mekanisk och en elektrisk ?

 

Har du en elpump så kolla att det inte finns ärg och glapp vid pumpen eller andra ändens anslutningar för har du dålig kontakt per. så återkommer detta felet.

Kolla även så att du inte har kablar som ligger och gnager så att kabeln hölje blir skadat.

 

Mvh/Orven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag fick en kokning förra sommaren. Då hade spänningen försvunnit tillfälligt. Har inte hänt igen.
 
Då kokade en del glykolvatten bort. Samma händer förstås om nogåt tillfälligt kommer i vägen. Impellervinge rostflagor el. likn.

  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har två mekaniska impellerhus.

Sjövattensidan verkar fungera bra. Spottar ut bra med vatten.

Läckan kommer inte från påfyllnadslock eller överskottslangen på expansionskärl, värmeväxlare (se bild).

 

Misstänker problem med cirkulation på sötvattensidan. Ska kolla den impellern. Den sitter avigt till så jag måste ta loss hela huset för att kunna öppna den.

 

Notering: När jag fyllde på med vatten då vi sakta körde hem så bubblade det bara lite. Ska det inte vara en sån fart på cirkulationen att det nästan sprutar upp vatten?

 

/Göran

post-17865-1394235098,8259_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...