Gå till innehåll
måndag 27 januari 2025
Spigg

2-t olja

Rekommendera Poster

Hej!

Lägger ni extra 2-t olja i Optimax eller tycker ni att det är tillräckligt med det som motorn sprutar in själv?? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Under inkörning och dom första timmarna varje säsong kan man köra med 1% blandning i tanken annars får motorn all olja den skall ha via pumpen.

Ingen mening med separat oljepump annars eller hur

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skumt det stod det inget i min manual om..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag undrade därför att de nya 2-t motorena tar mycket mindre olja än de gamla pga miljökraven. Så troligtvis mår motorn bättre om man blandar i 2-t olja i bensinen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

är detta ett skämt eller.

optimax motorerna drar ju mindre olja än gammla 2taktare och så ska det vara det är bla. därför optimax klassas som  en miljömotor.Du ska absolut inte tillsätta extra olja.Du ska enbart ha mercurys marines dfi olja.

Jag kan aldreig tro att några garantier skulle gälla om man börjar mixtra själv

Under inkörning av ny motor så sköter motorns datar själv om den extra smörningen som krävs de första ca 10 timmarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag undrade därför att det är svårt att tro att så lite olja är bra för motorn. Jag tror inte du kan avgöra att inte motorn håller längre om man blandar i t.ex. 0,5% olja i bensinen.

Jag kan tilläga att jag kör med mercurys olja och inte har blandat i någon olja i bensinen. Det har är bara funderingar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mina råd om extra olja under inkörning och första timmarna på säsongen gäller äldre motorer när det gäller din optimax så håller jag med föregående talare låt datan sköta jobbet det är nog säkert det bästa som sagt kan det vara dumt att laborera med en så ny motor

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

det är ju så att när du kör in din optimax de ca 10 första så får motorn lite extra olja. Du ska då inte köra mer än några minuter på tomgång bara för att motorn kan då slå igen stiften just p.g.a den extra olje smörningen.

Detta försvinner efter inkörningen så varför ändå fylla på extra olja.Lita på instruktionsboken optimaxen är ju en väldigt beprövad och driftsäker motor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade fått uppgiften att optimaxen drar 0,1% 2-t olja så därför var jag lite bekymrad. Men nu har jag hittat följande text

Tvåtaktarnas oljeförbrukning varierar mellan olika tillverkare, men till

exempel varierar förbrukningen hos Mercury Optimax mellan 0,4 och 2,5%. För att beräkna en genomsnittlig oljeförbrukning landar vi på en siffran 1,7% av bränslemängden. Denna siffra ligger mellan 1 och 2% för samtliga tvåtaktarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...