Gå till innehåll
söndag 10 november 2024
jeppe_a

startproblem b20, aq130

Rekommendera Poster

hej håller på med en b20 aq130 och det står still i huvet nu så om nån har nåt tips vore jag tacksam.

 

Motorn gick som den skulle förutan att tändspolen blev varm efter ett tag vilket gjorde att motorn la av och den läckte i kyllimpan startade hur lätt som helst inte ett problem.

 

bytte tändspole,kyllimpa,förgasare sen går den inte starta. gnista finns men den går inte ens på startgas tänder inte.

 

byter förgasare, tändspole, stift, kablar, tändspole, brytare, kondensator, och gnista finns men inget mer den kan tända till nån gång på nån cylinder men inget mer.

 

ja testar byta över allt till den andra motorn och den startar hur lätt som helst men inte den andra. så nåt har jag missat att tänka på tydligen

 

nån som har nån teori om hur det kan komma sej att tändning står rätt gnista finns men att den inte tänder på startgas ens mer en en sec ibland så vore jag tacksam för tips (VAD HAR JAG GLÖMT ATT KOLLA) det enda jag bytte var limpa och förgasare det kan ju inte ha nåt samband.

 

OJOJ VA LÅNG TEXTEN BLEV14.gif\

 

jeppe

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej,

 

Du är helt säker på att tändningen står rätt?

Det är ganska enkelt att montera fördelaren ett halvt varv fel på dessa motorer.

 

Skruva ur ettans tändstift och känn efter medans du vrider runt motorn för hand med typ en skruvmejsel eller något tills ettans kolv är i topp, du måste nog skruva bort ventilkåpan också så att du kan känna att du har ventilspel på ettans båda ventiler, har du inte det är ett halvt varv fel och får fortstätta att vrida runt motorn igen till ettans kolv är i toppläge igen.

 

kolla nu så att rotorn pekar mot det lilla instansade strecket på fördelarhuset, pekar den fel sitter antagligen fördelaren ett halvt varv fel. Lossa då fördelaren och lyft ur den, vrid den ett halvt varv och passa in den igen i uttaget i kamaxeln.

 

Allt detta kanske du redan har koll på, men det var mitt tips...

 

ops, såg att du inte bytt fördelare...så då lär problemet inte vara ovanstående. Kanske skall läst lite nogrannare i förtsättningen...

 

lyckat till!

 

Senast ändrad av qsecofr | 11 juni 2007 | 16:04

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Omöjligt att trycka ner fördelaren fel spåret är ju förskjutet.

 

Däremot tror jag mer att den startar direkt om du lägger en plussladd direkt på spolen från batteriet. När förra spolen gav upp och tillsammans med lite oxid i låset så har du tillräckligt spänningsfall för att när starten går runt med stiften i att spänningen på spolen blir för låg.

 

men innan du gör något slå på tändningen med fördelar locket av och öppna och stäng brytaren då ska laddningen från kondingen hoppa mellan spetsarna jag har varit med om att lilla kablen till brytaren på lågpris reservdelar knappt klara av att leverera någon ström, prova även att köra den på starten spänningen ska vara tillräcklig för ett rejält knäppande från brytaren.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på dig hade liknande problem jag byte tändkablar med varan typ sexan till ettan osv ......då gick den igång sen hade gubben jag köpt båten av monterat in en ny mekanisk bensin pump och det visade sig att det fattades en bakelit packning mellan motor o pump var av att själva hävarmen gick av och ej pummpade fram någon bensin,men men nu funkar det 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips

Tändningen står rätt, kablarna sitter rätt, bensin får den,

 

Har testat lägga en kabel direkt till spolen från batteriet hjälper ej men är inne på den linjen me att de e nåt spänningsfall så att inte stiften orka tända startgasen ens. verka som den surar efter en halv sec pga för svag gnista testat å tömma förgasarna kört endast på startgas lika dant som den surar men stiften blir inte blöta som dom brukar bli då (samma bensin/startgas)

 

ska testa koppla ett separat batteri till spolen å se om det gör nån skillnad så det inte är startmotorn som de hänt nåt me så de blir för svag gnista eller nåt vid belastning med stiften i

 

jeppe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...