Gå till innehåll
söndag 26 januari 2025
Daniel_F

Biodiesel - båtens värsta fiende?

Rekommendera Poster

Läste en artikel om biodiesel i senaste numret av tidningen Båtliv. Det kanske är gammal skåpmat för många av er, men jag hittade just ingen tråd på ämnet så... om man kan rädda någon stackare är jag nöjd.

Alltså: Miljövänligt är i ropet och många med mig vill väl belasta miljön så lite som möjligt. Biodiesel låter alltså som ett trevligt alternativ till vanlig diesel, men ICKE!

I tidningen (vet inte hur trovärdig den är men kan inte se några motiv till varför de skulle krydda storyn) står följande att läsa:

Undvik biologisk dieselolja! Kolla med macken när du tankar, har oljan mera än fem procent inblandning av biologisk olja, tanka inte!

Vad är det då som händer?

...efter ett tag kommer problemen. Den biologiska delen av bränslet härsknar - ruttnar helt enkelt. ...gegga i tank och bränsleledningar. ...smörjoljan i motorn drabbas också ...-du tvingas byta olja minst två gånger under säsongen

Vidare: Vid upptagning måste tankar och bränslesystem ovillkorligen göras helt rena. ...dessutom inverkan på slangar och plastdetaljer i motorn

Ja det fortsätter ett tag till, men det kanske räcker så. Lars Ljungqvist, produktutvecklingschef på Volvo Penta intervjuas och säger, även han, att biodiesel bör undvikas och - desto viktigare - garantierna gäller inte om brukaren kör sin motor på biologisk diesel

Hoppas att detta var allmänt känt och att mitt inlägg var i onödan!

Ha en finfin sommar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...