Gå till innehåll
söndag 09 februari 2025
Jonas478

Köljärn på styrpulpet -- skruva eller limma?

Rekommendera Poster

Hade ändå funderat på att montera ett köljärn på min Ryds 478, för att inte behöva vara så försiktig när jag lägger till vid okända stränder.

 

I helgen blev det akut. Grop i grusväg hade gjort att ett sidostödhjul på trailern hoppade ned, vilket ledde till att när jag sjösatte skrapade en metallkant på bakersta kölrullen bort gelcoat längs en meter av kölen :-(

 

Nu har jag 3 frågor:

1. På gamla träbåtar har jag sett köljärn som sitter fast med skruvar, men det verkar riskabelt att borra så många hål i ett plasskrov (från fabrik verkar alla skruvhål dessutom vara genomgående, gissar att det är för att det inte ska bli övertryck när skruven dras i?). 

 

Går det bra att limma fast ett köljärn?

 

Eller måste man skruva fast det för att det ska sitta ordentligt?

 

2. Vilken metall är bäst? Många båtar har ju skrov helt i aluminium, så det verkar rimligt. Rostfritt stål är hårdare. Fast listen behöver ju gå att böja också, traditionellt är kanske mässing?

 

3. Var köper jag rätt typ av metall-list? Eller finns det färdiga köljärn som metervara?

(bor i Huddinge söder om Stockholm)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom på att detta kanske finns diskuterat tidigare, sökte bland trådarna på köljärn och hittade ett gammalt tips, en produkt som heter Keelguard, med en vacker bild http://www.keelguard.com/

 

Någon som provat, är Keelguard en bra lösning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Keelguard verkar inte vara någon lösning -- till en båt på 18 fot säljer de en plastbit som är 6 fot lång (för 147 dollar) som bara skyddar fören. Plasten tål kanske inte belastningen från kölrullarna vid upptagning på trailer?

 

Nej. metall verkar rejälare. Någon som har förslag på vilken och hur?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag skickade ett mail till USA och fick blixtsnabbt svar:

 


Yes, you can go all the way back. The guidelines you read refer to usually larger heavier boats that only nudge the front end into a beach and do not sustain wear further back. Since smaller boats, including personal watercraft and rigid inflatables, are often dragged further up on beaches they use KeelGuards that extend further back. We recommend a 6 foot KeelGuard for a 3 seat personal watercraft which is the same length recommended for an 18 foot boat. It all comes down to where the wear is occurring on your boat. If you have need to go longer it will not hurt the performance of the boat, only your pocketbook. We can supply the product in any length you require.

 

Så nu är det plötsligt frestande att limma på denna 5 tum breda plastlist -- det verkar mycket tryggare och enklare än att skruva fast en list i metall. Eller? Någon annan som har en åsikt om Keelguard?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hittade att Yamarin erbjuder köljärn som extra tillbehör -- någon som vet om dessa fabriksmonteras?

 

Eller går de att köpa löst och montera själv?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skickade ett mail till Yamaha Center Haninge och fick nyss följande svar:

 


Köljärn är inget vi monterar i vanliga fall, utan detta brukar monteras direkt på fabrik.

Så det verkar inte gå att handla ett köljärn där...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Stävskena i aluminium finns på Erlandssons brygga, pris 275 kr för tre meter. Sid 59C i katalogen.

 

Vill du ha i plast/gummi så finns sådan på Kuntze, http://www.kuntze.se/index.asp?sidid=25&oldSidid=27&ArtGruppnr=590&UnderArtGrupp=A&ProduktOmrade=Gummilister&SokOrd=undefined

 

Rapportera gärna hur du gör.

 

 

Senast ändrad av Flipperskeppare | 12 juni 2007 | 18:20

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Perfekt -- Erlandssons butik i Sickla verkar ligga närmast till för mig. Betydligt billigare lösning än KeelGuard. 

 

Erlandssons borde ju även kunna svara på hur jag bäst borrar och fäster skenan också -- Tack för tipset!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Om det är någon som hellre vill ha rostfritt så hittade jag följande beskrivning i en gammal tråd på Fendern.se:

 

Plattjärnen är inköpta hos Bengt Grainert Stål & Plåt i Västberga. Kommer inte ihåg längden, jag har skrivit i mina anteckningar att det var två meter, men tror det var 4 meter sammanlagt. Plattjärn 20x3 mm. Kostade 150 kr. Delade av plattjärnen på mitten eftersom det blev svårt att vrida plattjärnet efter förens vinkel. Borrade hål i plattjärnet på ca 3-4 ställen/meter. Försänkte lite i plattjärnen med en större borr för att skruv/bult inte skulle sticka ut. Hälften blev bult där det gick att komma åt på insidan (dvs högst upp), artikel Skruv TKFS A4 5,0x30 mm samt skruv nertill, artikel Skruv MKFS A4 M5x30H (Inköpta på Järnhörnan, Södermannagatan i Sthlm). Till förstnämnda bricka och låsmutter.

 

Hela tråden Stävtillägg, Skaffa stävgummi nu! här:

http://www.fendern.se/propeller/index.php?s=33aac6dd77af8e04a87dafed1eb69da9&showtopic=1847&st=25

 

Fast det verkar knepigt att böja till metersektioner av en rostfri skena som är 3 mm tjock...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, om någon undrar varför KeelGuard inte säljs i Sverige, så kanske jag fått förklaringen. I tråden ovan på Fendern.se fanns ett inlägg från en kille som skrev att han höll på att importera KeelGuard från USA, så jag letade reda på honom och skickade ett mail. Här är hans svar:

 

Jag hoppade det till slut, de krävde att man skulle köpa in lager som på tok för stora för att börja jobba in ett nytt märke.

 

Så den som vill ha får beställa själv från USA. Fick även ett svar från KeelGuard tidigare i dag, bara portot till Sverige är minst 57 dollar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skickade ett mail till Trekollan, och fick följande svar:

 

Trekollan Beach Bumper är avsedd för att integreras i skrovet vid tilllverkningen i första hand, men kan eftermonteras med limning. Problemet är närmast att det krävs en 3-d form för gjutningen av profilen som kostar 20-25 tkr och därför behövs det ett större antal kölar för att nå ett rimligt pris/st. Av denna anledning har det inte blivit aktuellt med eftermontage så här långt med produkten.

 

Så det var en återvändsgränd...

 

Men tack ändå för tipset ;-) 

Fler förslag?

 

 

Senast ändrad av Jonas478 | 13 juni 2007 | 11:55

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I går hissade jag upp båten i takbjälkarna på carporten hemma (två lyftblock från Biltema) och slipade, tvättade med T-röd och kletade på ny gelcoat över skadan på kölen. Slipning och topcoat återstår.

 

Såg då att kölen på min Ryds 478 har olika rundning, den är vassast fram där stäven börjar runda uppåt, så det blir nog svårare än jag trott att fästa en så pass bred stävskena som den Erlandssons säljer (30 mm), där stäven är vass måste jag antingen slipa bort mycket av gelcoaten eller försöka fylla ut med gelcoat eller silicon på sidorna. Verkar svårt att få det bra... Någon som lyckats?

 

Blev mer frestad att beställa en KeelGuard från USA. Enligt instruktionen är den lätt att montera -- In less than an hour...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, är på G att köpa keelguard till min Buster (den lackade varianten..),

Har sökt på Crownlines forum, där är det bara lovord.

Så det blir nog till att beställa, vet inte riktigt vad som är billigast, Westmarine har 8 fot för 240 dollar (varav shipping 70)så det blir väl en 300 dollar med allt (tull o moms).

Kanske lite dyrt, men törs knappast tänka på vad det skulle kosta hos en svensk importör...

 

Hursomhelst är väl kostnaden betald vid första närkontakten med svensk granit.

 

/Conny

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag som trodde att poängen med aluminiumskrov är att det tål närkontakt med svensk granit -- åtminstone ska väl inte aluminium släppa in vatten även om lacken blir repad ;-)

 

Bra feedback att KeelGuard får lovord i USA -- tack!

 

Beställa verkar lättast direkt på KeelGuards hemsida

https://www.keelguard.com/orders.php

Eller finns någon fördel med Westmarine?

 

Jag har gjort ett försök att summera för/emot Keelguard:

 

FÖR KeelGuard:

-- 5 tum bred skyddar mer av stäv och köl = 3 poäng

-- Inga borrhål = 3 poäng

-- Går att montera hela vägen från trailerögla till dyvika, bättre skydd bak på båt som har hemmahamn på trailer = 2 poäng

-- Snabb montering = 1 poäng

 

FÖR en 300 cm stävskena från Erlandsssons/Seasea:

-- Vassare V i stäven klyver vågor bättre = 2 poäng

-- Går inte hela vägen bak, påverkar inte hissning och kavitation = 2 poäng

-- Billigast = 2 poäng

-- Smalare är snyggare = 1 poäng

 

För min del vinner då Keelguard matchen med 9-7. Men jag är inte helt säker på poängen, t ex hur mycket fulare är en 12 cm bred gummilist?

 

Och vilken av 13 färger på KeelGuard passar bäst?

http://www.keelguard.com/keellengths.html 

Jag lutar åt den mörkgrå charcoal, borde väl tåla repor och smuts bäst utan att bli ful.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, var väl dåligt påläst innan jag köpte båten, dom gamla bustrarna var plåtrena, men nu är dom lackade. Så en del av poängen (aluminum= tålig) är ju borta tycker jag, det ser lite trist ut med avskrapad lack. I alla fall när man skall sälja.

Därför blir det en keelguard.

 

West Marine.

Tja, har varit en hel del i USA och handlat i deras butiker. Dom har affärer över hela USA.

Tycker att dom verkar ok, sedan sänder dom ju hem en katalog typ telefonkatalog gratis. Det jag haft att göra med dom uppväger faktiskt den högre prisnivån jämfört med andra mindre kända butiker som finns. Det känns lite osäkrare att beställa från en firma man googlat fram, men aldrig hört talas om.

Men det är ju min uppfattning.

 

Att beställa från Keel Guard verkar ju rätt, dessutom har dom ju fler alternativ.

 

//conny

 

Senast ändrad av conny737 | 17 juni 2007 | 14:24

 

Senast ändrad av conny737 | 17 juni 2007 | 14:27

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Conny,

 

Jag skickade följande till KeelGuard i början på veckan:

 

 

I have now measured my boat keel and it is about 14 feet from the back end to the bow hook. I have stripes in dark blue on my boat, so the closest of your colours seems to be black or grey.

 

1. How much would a Keelguard of this length and colour cost?

 

2.  Is there any extra charge for shipping it to Sweden?

 

Och fick följande svar:

 

The product cost is $274.95 US.  The freight via post can go either of two ways:

 

Express Mail Int. @ $71.25 US - This is traceable

 

Priority Mail Int  @ $57.50 - This is not traceable

 

Jag blev glatt överraskad att det kostar så lite extra att få en skräddarsydd längd.

 

Har du tänkt välja en normal Keelguard (typ 6 fot lång) eller en som går hela vägen bak?

Vilka argument avgör för dig?

 

 

Senast ändrad av Jonas478 | 17 juni 2007 | 16:52

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag fastnade för KG eftersom jag inte ville göra några ingrepp i båten. Var i och för sig lite skeptisk till vidhäftningen, inget kul om skyddet börjar lossna. Men enligt dom som satt på en KG, så verkar det inte vara någon fara. Så länge som man inte har bottenmålat.

 

 

Vad gäller längden så har jag väl inget direkt motiv att låta den gå ända bak, eftersom jag aldrig drar upp båten så långt på land. Jag kör relativt sällan med trailer, men dom gånger jag gör det så tycker att båten ligger så pass bra på min trailer (Bålsta) med sidohjul. Så det borde inte vara någon fara att råka ut för samma sak som dig. Men man vet i och för sig aldrig.

 

Det ser nog snyggare ut om den går ända bak, är lite osäker på vilken längd jag skall ha. Skillnaden är som du skriver faktiskt inte så stor.

 

Har som sagt aldrig övervägt metallskydd, så för min del var det aldrig aktuellt med något annat än KG (eller annan liknande produkt). Att försöka limma på någon list från Kuntze eller liknande tror jag inte skulle funka. I alla fall om jag skall sätta på den själv.

 

 

//Conny

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bottenmålning har jag inte funderat på så mycket förrän nu -- själv har jag inte tänkt måla eftersom min båt ligger på trailer, men nästa ägare kan ju ha andra behov.

 

KeelGuard skriver på sin hemsida att man måste ta bort bottenfärg innan man sätter fast den. Det står också i sista meningen på FQA-sidan att det går att måla ovanpå den:

If desired, boat bottom or anti-fouling paint can be applied over the KeelGuard once it has been installed.

http://www.keelguard.com./faqs.html

Fast stäven blir knappast snygg med en KG som är målad nedtill och sedan omålad ovanför, om man inte lyckas hitta exakt samma nyans på både KG och färgen...

 

Jag ska svänga förbi Erlandssons i dag och fråga om fastsättningen av deras stävskena.

 

Senast ändrad av Jonas478 | 19 juni 2007 | 10:56

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag fick 2 totalt MOTSATTA besked om stävskena idag:

 

Hos Erlandssons frågade jag en kille i 35-årsåldern som verkade mycket kunnig. Han tyckte inte alls att jag skulle borra hål i kölen på en plastbåt -- det är alldeles för riskabelt. Att limma fast stävskenan trodde han inte skulle hålla -- tänk om den släpper och åker in i propellern. Istället föreslog han extra lager epoxy längs kölen, eller att fortsätta laga med gelcoat ibland, elller att använda en bogfender.

 

Jag köpte en bogfender för 198 kronor (sidan 58 i katalogen), verkar faktiskt smart. Den är formad som ett U och har tre fästen, så med fjädrande linor hoppas jag att det går lätt att flytta den så att den sitter rätt, beroende på hur klippan jag lägger till vid ser ut.

 

Åkte på vägen hem via SeaSea i Segeltorp, som säljer samma stävskena. Frågade en lite äldre säljare, som var 100 procent positiv till att montera stävskena på en liten styrpulpet. Jag påpekade att jag var skeptisk till att borra så många hål (16 stycken!) i en tunn plastköl där gelcoaten är flera millimeter och lätt spricker, men han påstod att det är inga problem -- det är bara att täta med Sicaflex.

 

Jag litar mer på killen hos Erlandssons ;-)

 


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om trailern, håller med om det du skriver:

 

Jag kör relativt sällan med trailer, men dom gånger jag gör det så tycker att båten ligger så pass bra på min trailer (Bålsta) med sidohjul. Så det borde inte vara någon fara att råka ut för samma sak som dig. Men man vet i och för sig aldrig. 

 

Hälsade på den firman också i fredags (Variant) och berätta om min olycka. Säljaren var mycket vänlig och bytte ut min bakersta kölrulle mot en som verkar ha en mycket bättre upphängning, gratis. Indirekt erkände han väl att den gamla var dålig...

 

Fast jag har även skrapat kölen baktill när jag lägger i båten vid ramper med flack lutning, så därför finns det för mig en poäng med en KG som går hela vägen bak.  

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Nu har jag testat Erlandssons bogfender ett par gånger mot klippor. Ett par resultat:

 

1. Den är liten även till min lilla båt. Bäst vore kanske att ha 2-3 stycken på rad (borde gå att knyta ihop dem på något smart sätt).

 

2. Kommer man in snett mot klippan, vilket kan hända om det är trångt eller blåser, så är det risk att sidan på bogen skrapar i ändå.

 

Min slutsats är att en bogfender främst fungerar när man redan har lagt till och vill kunna dra in båten närmare/på en strand. Alltså: lägg till som vanligt först, montera bogfendern när du står på stranden och ser var på bogen den behövs bäst, samt dra sedan in båten sista biten mot klippan/stranden.

 

Fortsätter därför att vara sugen på en Keelguard... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Har köpt en KeelGuard till min nya båt, dom som målar bottnet får sätta dit den i sommar..

Kollade på en båt (MV-Marin) med köljärn. Det verkade inte skydda mot speciellt mycket då det bara var en 1cm bred metall list, som var dit skruvad. Verkade inte ge ngt speciellt skydd och undrar vad som händer om/när skruvarna börjar glappa..

Keel Guard är 5 tumm bred och verkar skydda betydligt mer, kostar mindre dessutom..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också köpt ny båt. Hittade ett stävskydd hos Kuntze som är 180 cm långt och 10 cm brett, kostar 328 kronor. Billigare än KeelGuard, men måste skruvas fast. Har bara satt det i stäven, inte under vattenlinjen.

När man har bottenmålning så tycker jag att KeelGuard verkar onödigt under vattenytan. Skulle man skapa bort färgen, så målar man ju ett nytt lager nästa år.

Undrar dessutom lite om det verkligen fungerar att bottenmåla ovanpå Keelguard?



Senast ändrad av Jonas478 | 01 juli 2010 | 10:06

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...