Gå till innehåll
onsdag 15 januari 2025
Jonas74

AQ140 läcker olja - oljenivå?

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har haft problem med att min motor (AQ140) stannat och gått ojämnt när den blivit varm. Misstänkte då tändspolen eller kondensatorn, som jag bad verkstaden kolla på eftersom jag inte är någon fena på motorer. De säger då att motorn skickar upp olja i luftburken och det bästa är att byta motor. Det är ju inte omöjligt eftersom motorn är rätt gammal. Men jag har också haft verkstaden göra service på den i vinter och jag såg nu att de fyllt för mycket olja, ca 4 cm över max-nivån. Kan detta leda till samma problem? Om ja, kan jag tappa ur den och prova om det går bättre, eller är det sannolikt att motorn tagit skada av att gå med för mycket olja?

MVH Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

tappa ut ögona böj annars trycker du ut packboxarna.

 

4 cm ovan märkningen måste vara flera liter förmycket.

 

spottar en motor upp olja genom förgasaren är det hål eller spruken kolv trycker den upp i ventilationen till luftburken kan det mycket väl bara förmycket olja.  men är nivån rätt och den ventilerar olja är ringar eller styrningar kass eller spruken kolv eller på gamla b18 fanns ett filter på sidan av blocket som kunde korka igen och då blev det lätt övertryck i motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Det är inte bra med för mycket olja som nikitalord säger, har du otur så måste du byta alla packboxarna i botten på motorn.

Luktar oljan bensin? Då KAN det ju vara att en förgasare flödar eftersom den gick ojämnt. Det är inte ovanligt att detta händer efter vinterförvaringen.

Om Oljan är gråaktig så har du fått vatten i den, men det borde du väl känna till, förmodligen topplockpackningen som gått då.

 

Om nu motorn döms ut så skulle jag alla gånger köpa in en B23E 80-84 och renovera, skruva över alla marindelarna, skillnaden är så mycket större.

Det kan väl vara en miljard olika andra fel också, men de ovan är några som jag råkat ut för.

 

Senast ändrad av rickardp | 11 juni 2007 | 16:50

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

luktar oljan bensin är det soppapumpsmembranet som läcker igenom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå,

Första problemet löst. Verkstaden hade fyllt på enligt AQ140-handboken utan att kolla nivån. Det sitter ett biltråg i, så det blev ca 2 liter för mycket. Nu skickar den inte upp olja genom ventilationen längre, men går ännu inte helt 100. Men jag misstänker att det är något med tändsystemet, så dagens uppgift blir att gå igenom det. Tack för alla tips!

MVH Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst


du har garanterat sotat igen motorn suget i sig motorolja vilket kletar igen ganska bra. borsta rent stiften och bara kör med den kommer nog ta några gångtimmar innan den bränts ren.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta ett kompressionstest på motorn. Det finns risk för att motorn kan vara sliten vilket gör att kompressionen läcker ner i vevhuset och trycker upp oljan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

komptest på olje dränkt motor!! ta billigaste mätaren du kommer trycka sönder den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En motor som dränks i olja skulle aldrig starta och just olja i förbränningsrummen används dessutom för att diagnostisera läckande ventiler. Då det är komressionsförhållandet i cylindern dvs hur många gånger luften komprimeras ihop som styr hur hög kompressionen blir så kan man aldrig få en kompression som är högre än orginal om inte cylindrarna är så fyllda att oljan komprimeras ihop mellan kolven och toppen. Det troligaste i det här fallet är att det trycks upp mindre mängder olja genom vevhusventilationen och det kan vara orsakat av den höga oljenivån eller för högt tryck i vevhuset orsakat av läckande kolvringar. Då verkstan redan har konstaterat att det är olja i luftburken så är kompressionsprovet ett billigt sätt att kontrollera om orsaken är läckande kolvringar.

 

/Björn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...