Koyote 0 Postad 10 Juni , 2007 Efter att ha sökt lite bland forum här så kanske mitt problem löser sig med byte av bränslepump men jag tycker ändå att det är märkligt. I höstas när jag koncerverade båten gick motorn igång utan problem. Nu när jag skulle varmköra den på landbacken innan oljebytet så vägrar den starta. Efter att ha tömt bränslefiltret så fylldes det inte igen. Provade att skruva ihop det några gånger i fall det drog tjuvluft men det hjälpte inte. Efter det så lossade jag på slangen från filtret till pumpen och provade att suga med oljesugen som jag skulle använda för oljebytet. Bränslefiltret fylldes då omedelbart med bränlse. Därefeter skruvade jag fast slangen i pumpen igen och lossade på röret från pumpen till förgasarna på andra sidan men det kommer inte ut bränsle där. Verkar det rimligt att pumpen lagt av under vintern? Om jag nu testar att byta mot en vanlig B30 pump från Mekonomen eller Biltema så är ju dessa inte gängade utan för slangklämmor. Hur löser man då det när jag idag har rör? Tacksam för svar Senast ändrad av Koyote | 11 juni 2007 | 01:02 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rigor73 0 Postad 11 Juni , 2007 Kanske får man på ett koningsverktyg på pumpens rörstump... Eller ryck ut den lilla stumpen och gänga... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Koyote 0 Postad 12 Juni , 2007 Har inte använt något sådant verktyg tidigare så jag vet inte vad det innebär riktigt Åker förbi Mekonomen idag och kikar på hur den ser ut. Någon som gjort ett liknande byte sjävla tidigare? Det är väl säcker snarlik operation även för AQ140/B20 antar jag så det borde vara fler som bytt bränslepump. Bilden är från Biltemas hemsida... Senast ändrad av Koyote | 12 juni 2007 | 14:07 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mahaffa 1 Postad 12 Juni , 2007 Prova att ta loss pumpen och pumpa manuellt med en slang i en bensindunk så kan du vara säker på att pumpen är skrot innan du byter den. Om du har en genomskinlig slang på oljesugen så kan du också se om det kommer luftbubblor när du suger. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Koyote 0 Postad 12 Juni , 2007 Hm, monterade bort pumpen och lät slangen sitta kvar i pumpen men inte i filtret. Pulade ner slangen i reservdunken och pumpade för hand. Mycket riktigt kom det nu soppa ur pumpen så den verkar vara ok. Testade därefter att skruva fast den lösa änden i filtret igen och pumpade för hand. Då hörde jag ett pysande ljud från slangen. Det verkar vara en spricka i slangen som drar tjuvluft. Skall införskaffa en ny slang på torsdag och återkommer med resultat därefter. Någon som vet var man köper slangar billigt, färdig slang eller löpmeter och nipplar? Såg att en bensinslang på MarinpartsEurope kostar ca 1.200:- Länk Senast ändrad av Koyote | 13 juni 2007 | 09:12 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Koyote 0 Postad 13 Juni , 2007 Suck, var på Marinshoppen idag och köpte nytt filter och slang. Dom hade föresten egentillverkade slangar för 300:- istället för original för 1200:- Bytte filter, packningar och slangen på pumpen. Provade att pumpa för hand efter som pumpen inte satt i motorn och det gick utmärkt. Glad i hågen monterade jag fast pumpen igen och vred om nyckeln. Det händer dock ingenting. Pumpen suger inte en mililiter. Jag tittade i filtrets vattenavskiljare som var halvfull men det händer inget. Monterar av pumpen igen pumpar lite för hand på armen som skall in i motorn och den pumpar som den ska igen. Har jag monterat pumpen fel. Skall armen in på något speciellt sätt för att funka eller är det något som pajat inne i motorn? Börjar bli desperat... Senast ändrad av Koyote | 13 juni 2007 | 22:24 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mahaffa 1 Postad 14 Juni , 2007 Pumpen fungerar när du pumpar manuellt men inte när den sitter på motorn? Nu börjar det låta skumt. Det kan inte vara så att du har råkat tappa bort mellanlägget dvs den ca 5mm tjocka brickan som sitter mellan motor och pump. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Koyote 0 Postad 15 Juni , 2007 Nej, både bakelitdistansen och packningen sitt där dom ska. Just backelitbiten har jag aldrig rört utan den sitter kvar på blocket när jag tar ut pumpen. Jag har inte heller låtit motorn gå runt utan att pumpen sitter i om det nu påverkar kammens läge mot armen. Börjar fundera på om armen blivit böjd på något sätt. Jag provar att montera ut pumpen igen i eftermiddag och tar ett kort på den. Senast ändrad av Koyote | 15 juni 2007 | 15:34 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 15 Juni , 2007 Det kan inte vara så enkelt att du bara har fått in en luftbubbla någonstans i bränslesystemet och därför ser till att bränslet inte kommer fram? På utombordare är det i varje fall inte helt ovanligt att det här uppstår. Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Koyote 0 Postad 15 Juni , 2007 Tror inte att det är luft för om jag skruvar ut pumpen och pumpar för hand så suger den ju fint. Jag pumpar då på samma arm som går in i blocket, se pil. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mahaffa 1 Postad 15 Juni , 2007 Om jag inte minns helt fel så brukar man känna att armen tar emot kammen när man monterar pumpen. Då det bara är en excenternock på kamaxeln som driver den så spelar det inte någon roll i vilket läge motorn står när du monterar den. Jag vet inte om du kan lyckas få in armen under kammen men jag tror inte det är möjligt. Prova för säkerhets skull att vinkla armen uppåt när du trycker in den i håler i blocket för att säkerställa att armen hamnar ovanför kammen. Du bör då känna att armen blir lite belastad när du pressar pumpen mot blocket. /Björn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Koyote 0 Postad 15 Juni , 2007 Tack för en utförlig beskrivning Björn. Jag tar ut pumpen igen och tar ett kort, monterar på enligt din anvisning och återkommer med feedback efter detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Koyote 0 Postad 15 Juni , 2007 Ok, nu har jag varit nere i båten igen. Det sitter ju en liten handpump på på pumpen oxå. Jag monterade nu bort pumpen och testade både med handpumpen och armen och vid båda tillfällen sög den bensin. Tillbaks med pumpen och inget händer. Testade även att låta motorn gå typ kvarts varv åt taget och kunde i vissa lägen pumpa med hand pumpen och andra inte. Troligtvis beroende på hur kammen lyfte armen inne i motorn. Detta tyder ju på att armen lyfts och allt är ok innanför blocket. Armen har dock ett litet glapp har jag märkt när man trycker på armen innan membranet börjar röra sig. Kanske det är detta glapp som är boven och så membranet inte får tillräcklig rörelse? Skall det vara ett glapp och om inte, går att justera, eller är det bara att kasta pumpen och punga ut med 2200 som en ny kostar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
waccas 0 Postad 15 Juni , 2007 Hej på dig jag köpte en båt för ett tag sen bensinpump satt på men utan bakelitpackningen vuilket resulterade i att vipp armen på pumpen gick av Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ludden 1 Postad 15 Juni , 2007 Såga av rören och sätt en slangstump mellan pump och rör. Den Mekaniska bränslepumpen till B30 kostar 275 kr på mekonomen. Eller testa först om en ny mekonomenpump funkar innan du kapar rören. 2200 kr är mycket pengar för en orginalpump. Kanske värt ett försök? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
molinda 0 Postad 15 Juni , 2007 Har Du provat att pumpa manuellt med pumpen på plats samtidigt som Du startar motorn? Jag har också en B30:a och gör precis som Du på våren. Byter bränslefilter. Lossar slangen in till pumpen, kopplar på en pump från Biltema och fyller filtret samt suger upp bensin till slutet av slangen. Återansluter till bränslepumpen. Skickar sedan in hustrun eller sonen i hytten för att köra igång motorn samtidigt som jag bearbetar pumpen manuellt med spaken på undersidan. Det brukar bara behövas några rejäla tag med den mauella pumpen så sparkar motorn igång. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Koyote 0 Postad 16 Juni , 2007 Låter som det är värt ett försök, men borde inte pumpen klara av att fylla filtret själv utan manuell hjälp? När jag tömde vattenavskiljaren förra sommras efter att ha fått lite vatten i tanken efter en bränslepåfyllning så fyllde den filtret sjäv. Det tog inte många varv. Eller tar pumpen skada av att gå torr? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
molinda 0 Postad 16 Juni , 2007 Jag tror att det är en viss skillnad mellan att bara tömma vattenavskiljaren och att byta filtret. Vid filterbyte tömmer Du ju hela systemet i princip efter avstängningskranen och då blir det ju en stor volym som skall återfyllas att det är ganska stor sughöjd oftast upp till pumpen. Allt detta tror jag inte pumpen riktigt orkar med. Det är i vart fall min erfarenhet från mitt första filterbytet. Då hade jag samma problem som Du till dess att jag med en annan och kraftigare sugpump sög upp bränslet till pumpen först och sedan hjälpte till med spaken. Det fungerade mycket bra och har gjort det sedan dess. Jag tror dock inte pumpen tar skada av att gå torr då det är en helt mekanisk pump. Lycka till. Mvh Matte Senast ändrad av molinda | 16 juni 2007 | 12:38 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Koyote 0 Postad 16 Juni , 2007 Jag har nu skruvat i sär pumpen och kollat om allt ser ut som det ska. Övre pumphuset kommer man ju inte åt så där ser man inget men mebranet verkar ok. Vad jag märkt nu när jag håller på med den är att om jag håller för inloppet och pumpar så suger den luft från utloppet istället. Borde inte backventilen hindra det. Om jag försöker blåsa in luft från utloppet så går det däremot inte, då funkar backventilen. Detta borde ju innebära att om den får tungt att suga bensin så drar den istället luft från utloppet. Kan det vara problemet. Skickar med en bild på den numera omtalade pumpen. Senast ändrad av Koyote | 17 juni 2007 | 12:38 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Smidy 0 Postad 17 Juni , 2007 ok jag tar ett skott från höften....armen på den nya och gamla punpen, är dom lika dana? bytte pump på en gammal madzda en gång och fick exakt ditt fenomen, fungerade för hand men inte monterad, då var det piratpumpen som hade en bredare arm i pressad plåt 5mm istället för orginal utstansad i 3mm plåt, vilket resulterade att armen fastnade mot något i lyft läge, så den pumpade bara en gång vid varje montering, höll på att bli vansinnig innan jag kom på det :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Koyote 0 Postad 17 Juni , 2007 Alla förslag är välkomna men jag har ju inte köpt någon ny pump ännu så det är fortfarande originalet som jag håller på att harva med... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mahaffa 1 Postad 17 Juni , 2007 Pumpen är ju inte helt ny så det borde ju inte vara en omöjlighet att ventilerna börjar ta slut. Det skulle mycket väl vara så som du säger att den drar luft bakvägen men du kan ju alltid prova att hålla fingret för utloppet och se om det förändrar något. Jag har inte fått klart för mig om du har pumpat så att bränslet har fyllt pumpen eller om du fortfarande kämpar med luften. När den blir fylld med bensin så kommer ju trycket på ventilerna att öka och göra att dessa tätar bättre. När sen förgasarna är fulla så stänger flottörerna i förgasarna och hindrar pumpen att dra bensinen bakvägen. Pumpen borde inte ha några problem att suga själv om allt är ok men med tanke på att jag haft två B20 motorer i tidigare båtar och båda dessa hade fått sina marinpumpar bytta mot pumpar från bilvärlden med slanganslutningar så kanske det är ett vanligt problem att dessa pumpar ger upp. /Björn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Koyote 0 Postad 17 Juni , 2007 Jag har ju barat torrsimmat ännu så länge och inte pumpat upp något bränsle hela vägen till pumpen. Det får bli sista testet innan jag ger upp. Kan ju även hända att bara jag får motorn att tända till så så ökar ju varvet och då även sugkraften. Jag var föresten förbi Biltema idag och klämde lite på deras bilvariant. På den går det inte att röra på pumparmen om man håller för in- och utloppen. Det går däremot på min pump. Åldern kanske har tagit ut sin rätt men det känns lite läskigt att kapa bränsleröret till förgasarna för att passa en bilpump, för sedan finns det ingen återvändo. Senast ändrad av Koyote | 17 juni 2007 | 18:28 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
steken 1 Postad 17 Juni , 2007 I våras så hade jag problem att få min att hoppa igång, har aldrig hänt tidigare. Kollade då pumpen och kände att den var glapp. Körde startmotor 20 sek i taget och pumpade med handpumpen i mellan. Till slut så hppade den igång, sen har jag inte haft något problem. Håller med er andra att du måste nog fylla upp alt manuellt! Pumpen orkar inte det själv. Min pump är glapp idag men startar som en klocka, får väl byta jag också en dag! Lycka till! Tror inte du behöver byta pump Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Koyote 0 Postad 18 Juni , 2007 Till slut hostade nu motorn igång. Tack för alla bra tips. Den slutgiliga lösningen som flera tagit upp här handlade om att hjälpa till med att pumpa upp soppa för hand till förgasarna. Det blev en avsevärd skillnad på sugeffekten när bränslet nått upp till själva pumpen. Eftersom jag inte hade någon som kunde hjäpa mig vid startnyckeln samtidigt som jag pumpade så tog jag hjälp av lite startgas för att få snurr på motorn. Efter 3-4 starter på gasen hoppade den till slut igång på soppan Nu blir de sjösättning till midsommar och så håller jag tummarna att problemet är borta för denna gång. Tack alla än en gång! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser