permar 0 Postad 10 Juni , 2007 Hej. Köpte en beggad stålpropp som var till synes i nyskick och jag har fram tills i helgen varit mycket nöjd med något högre fart osv. Nu undrar jag bara om någon råkat ut för något liknande. Min propp började slira vid gaspådrag. Varvet ökar men det blir inget fäste? Jag får för mig att det måste vara gummibussningen som släppt eller något liknande? Det var så påtagligt att jag vid senaste turen blev tvingad att puttra i några ynkas knop för att överhuvudtaget ta mig hem till bryggan... Har inte hunnit med att skruva av proppen och kika på den än. Tips erfarenheter mottages tacksamt. // Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 11 Juni , 2007 Ja du har kommit på felet själv. Vrid på propellern så får du se om den slirar i bussningen. Den ska ju slira vid högt moment med i din är det nog mer som ett glidlager som trögar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Koyote 0 Postad 11 Juni , 2007 Hej, det är inte ovanligt att stålpropellrar har lösa nav. Utan navet går det att montera fast propellern men du får inget fäste i splinsen på propelleraxeln. Jag råkade själv ut för samma sak för några år sedan när jag var lite dåligt förberedd inför sjösättningen och skruvade på propellern i hast. Det var bara att tilta upp drevet och backa upp båten på lämpligt stådjup, montera av propellern, på med navet och därefter propellern. Sen kan du säkert köra så det ryker igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
permar 0 Postad 11 Juni , 2007 Skruvade loss proppen idag och kan bekräfta att det var gummibussningen som spruckit... Blir till att lämna in på lagning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
permar 0 Postad 12 Juni , 2007 Lämnade in den imorse. Skulle ta ca 1 vecka och kosta mellan 1500 och 2000 spänn... Lät lite saftigt kanske eller så kostar det så? // Per Senast ändrad av permar | 12 juni 2007 | 13:16 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser