Gå till innehåll
söndag 08 september 2024
Dadde

Rädda min sommar! Motorproblem yamaha 30hk -95

Rekommendera Poster

Har problem med min utombordare som jag verkligen skulle behöva hjälp med!

Det är en Yamaha 30hk -95 autolube. Motorn har gått jättebra så länge vi har haft den ca 1 mån den är pedantskött och alltid servad på varv av den förre ägaren. Första gången den var konstig var för ca 1 vecka sedan. När vi skulle köra ut ur hamnen drar jag full gas, kör full gas i ca 20m sedan börjar den gå mkt ojämt och hacka, första jag tänkte var att den inte fick tillräcklig bensin, så vi stannade båten och pumpade lite extra på bensinslangen, efter detta gick den kalasbra........... till i morse. I morse kopplade jag i bensinslangen till tanken (sitter alltid fast i motorn), pumpar upp bollen på slangen märker att den läcker lite och bollen blir inte lika hård. Jag startar motorn kör ut i hamnen och drar full gas, jag kommer ca 20m och motorn låter fint, efter detta börjar motor gå mkt ojämnt igen, låter dunk dunk och vibrerar. Köper då ny bensinslang, för jag tänkte att det var den, men motorn uppför sig likadant.

På tomgång låter motorn som den ska, man kan köra i ca 3 knop utan problem, motorn låter fint, men när man drar på (även i friläge) börjar den hacka likadant som förrut. Stannar jag motorn och startar den senare, upprepar sig historien och kan köra 20m full gas, kan sedan bara köra i 3 knop.

 

Det jag har gjort är:

Köpt ny bensinslag, den gamla slöt inte tätt, även bensintankens fäste fick jag böja till nålen som puttar in kula i bensinslangens koppling för den var sned.

 

Bytt till nya tändstift, för när motorn går så ojämnt lät det nästa som den går på två cylindrar.

 

Gjort rent bensinfiltrer, var lite smuts i.

 

Inget har hjälpt! Planen jag har nu är att köpa ny bensinkoppling på bensintanken samt bensintanken, om det nu är det.......

 

Kan någon hjälpa mig, jag hade blivit överlycklig om någon kunde.

 

MVH/Dadde

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kollat så att du inte har smuts i bränsletanken? Även mycket små partiklar kan sätta igen bränsletillförseln. Det räcker alltså inte att titta med blotta ögat, utan du måste tömma hela tanken och spola rent den. En bra grej vore om du tillfälligt kunde låna en bränsletank som du verkligen vet fungerar. Det är ju inget ovanligt att väldigt små smutspartiklar sätter igen bränsletillförseln just i högre hastigheter men sedan släpper när man kör långsamt eller på tomgång. Det vanligaste ställena som det i så fall brukar sättas igen på är på den anslutning som sitter på bränsletanken, någon av anslutningarna på slangen eller vid anslutningen som går in till motorn.

 

Om det är på det sättet att du har smuts i bränsletanken så kan det ju sättas igen även i en helt ny bränsleslang, så att du har bytt den behöver ju inte betyda att den inte är fri från smuts.

 

Jag skulle nog ha valt att tömma ut allt bränsle ur din bärbara bränsletank genom ett kaffefilter och sedan spola rent din bärbara tank. Det allra bästa sättet är att använda sig av en tratt som heter Smart Tech eftersom den separerar vatten från bränslet, men den är rätt dyr.

När detta är gjort så ska du se till att tanken verkligen är riktigt snustorr innan du häller tillbaka bensinen igen. Inte en minsta droppe får finnas i bränsletanken när du häller tillbaka bränslet igen!

Självklart så kan du ha helt andra fel än just detta, men jag skulle nog har börjat med detta.

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Det blev ingen förbättring.............


Jag köpte ny tank och slang, tyckte det var lika bra, behövde ändå en ny. Men båter går fortfarande som förut, det blev ingen förbättring alls. Det är alltså inte bensintillförseln.

 

Men nu har jag en ny idé. Kan det vara så enkelt att jag kanske har för lite olja i behållaren (autolube), har bara ca 4 cm upp, Jag pratade med en som sa att motorn stryps automatiskt när den känner att det är för lite olja, man kana lltså bara köra i ca 3 knop och det är ju precis så jag har det. Är det någon som har hört om det finns en sådan här automatisk säkerhetsåtgärd? Oljelampan lyser inte, kan ju vara sönder....

 

Eller har ni några andra ideér. Det låter som motor går väldigt ojämt, så jag var inne på tändspolar........... Men det konstiga är att jag kann köra full gas i ca 20m vid första gaspådraget hmmmmmmmmmmm......

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det är kylningsproblem, att när du drar på så blir topplocket för varmt så att det elektriska termostatet (om det finns nåt sånt) kortsluter ett stift till jord, för att förhindra att motorn skär. Kolla om du har ett sånt termostat, och drag ur kontakten för att se om motorn går riktigt då, men tänk på att om du fortsätter att köra så rasar motorn!!! Om det går att köra så, så är det skit i kylkanalerna i topplocket och cylindrarnas kylkanaler, men det är enkelt att skruva bort locken o rensa!

 

Har du inte filter på bensinslangen? eller vid förgasaren? kanske det finns skit där. Du får leta och leka deckare.

Lycka till.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror på Henriks idé, behöver dock inte nödvändigtvis bero på dålig kylning, kan vara så enkelt att givaren är dålig/glapp/trasig... Kolla att motorn spottar kylvatten som den ska!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte riktigt om motorn har en sådan elektrisk kylnings-varnare, men det är normalt flöde där kylningsvattnet kommer ut ur motorn ??

Men skall kolla det ändå och göra rent lite, så får vi se.

 

Var kan den här elektriska kylnings-varnaren sitta?

Har ni tips på några bilder som visar hur jag kan göra rent kylningskanalerna?

 

 

Någon mer som har någon annan idé??

 

MVH/Dadde

 

Senast ändrad av Dadde | 30 juni 2007 | 11:30

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om oljenivån är för låg beter sig motorn precis som du beskriver, och 4 cm. låter lite. Normalt ska en summer ljuda, men den kan ju vara trasig.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena

 

Ett enkelt tips bara:

Har du kollat så att luft kan komma in i tanken så det ej blir undertryck?

Finns väl någon typ av ventil på de där prylarna antar jag, glämde själv öppna den någon gång på någon båt vi hade varvid motorn gick bra ett tag för att sedan dö eller gå skitdåligt på lågvarv - bränslebrist.

Det kan ju också vara täppt i ventilen, prova att ta bort tanklocket och köra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

om du med elektrisk kylningsvarnare menar en ljudsignal så är jag osäker, men jag tror ganska säkert att den har nåt som bryter tändningen (får ner varvtalet) om motorn blir för varm...evinrude 30hk -89 har det iaf! hoppas du hittar felet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...