Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024
Sungam

Ni kommer inte tro era ögon.......

Rekommendera Poster

Köpte en Utten S55 i höstas, reklamerade sprickor i gelcoaten och fick efter mycket om och men en ny båt (se tidigare inlägg, http://www.maringuiden.se/forum/;thread=153180&highlight=repor

I fredags var jag och hämtade den nya båten oerhört glad att äntligen få komma ut på sjön för första gången i år. När jag väl hemma öppnar motorluckan så är motorn rostig på ett flertal ställen! Helt otroligt. Dessutom sprickor i rutan som dragits för hårt och märken i durken (laminat)på fyra ställen. Är inte svensktillvekade båtar bättre?

Som om inte det vore nog så har handlaren uppträtt nonchalant och varit dryg.

Kommentarer?

Magnus

post-6157-1394235097,9185_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar helt otroligt!  den där motorn ser INTE ny ut....det skulle jag defintivt hävda!

En ny båt ska inte ha en massa skavanker....

Vilken firma har du haft kontakt med ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

efter så mycket turer så skulle jag häva köpet.du har ju inte fått vad du betalat för.häv köpet o be säljaren fara nånstans där det är varmare än 200 grader5.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Sicken handlare som släpper iväg båten till dig i det skicket.

Hur f..n kan den båten vara ny du fått?

Be handlaren fixa till på stubinen. Du skulle aldrig hämtat den som den såg ut. Motorn är ju Mercruiser så det är väl inte Uttern direkt som är den skyldige med rosten.

Byt märke... Ryds 18 GTS eller vad som helst. Sämre än vad du fått nu i två leveranser lär det väl inte bli?

Historien upprepar sig nog tyvärr, när det är högkonjunktur i båt-branschen tror en del handlarna att de kan behandla kunderna hur som helst. Och en del tillverkarna verkar inte så mycket bätttre heller av ditt fall att döma. Men Uttern har rykte om sig att vara mycket kundvänliga så... svårt att veta vad man skall tro. Jag skulle ringa upp nån ansvarig på Uttern för ett allvarlight samtal med denne.

Du skulle kunna göra en riktig badwill för Uttern om du ville nu. Handlaren - en tur till lokala blaskan med ett litet förslag på reportage skulle kanske sätta fart på honom vad vet jag.

/Bo

Senast ändrad av bossee | 10 juni 2007 | 23:24

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Anders75

Trist när det ska behöva bli så här. Det ska ju inte bli så när man köper nytt.

Motorn ser absolut inte ny ut. Rosten bör inte komma så fort. Av vad jag har sett tycks dock motorer som har några få år på nacken se ut på det där viset, speciellt om de inte är utrustade med slutet kylsystem. Då börjar det gärna rosta runt anslutningar för kylslangarna. Hur den ser ut invändigt kan man bara föreställa sig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

fy satan vad förbannad jag skulle va om jag var i dina skor. lider med dig.
Ett besök hos kommunens konsumentvägledare kanske kan vara en bra ide. Har märkt att det mesta verkar lösa sig bara genom ett telefonsamtal från dom till berörda parter. Alla är måna om sitt rykte (eller borde vara iaf) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fy för den lede!

Jag lider verkligen med dig och din fruktansvärda otur. Fullt högtryck och så behöva bråka med en nonchig båtförsäljare, mycket värre kan det väl knappast bli!

Jag skulle absolut be att få häva köpet, men jag tror (som man ju borde hålla sig till att göra i kyrkan... bäst att dubbelkolla med ARN/KO) att handlaren har rätt till ytterligare försök att leverera en fullgod vara.

Man blir ju så förb*nnad. Okay om det handlade om en defekt vattenkokare för tvåhundra spänn, det kan man leva med, men det här är ju för f*n ett fartyg för det tusendubbla!

Stå på dig, även om det är trist. Du har allas vårt stöd!

//Daniel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fan va surt!

Nu när man bara vill ut och åka också.

Lämna tillbaka skiten och köp något annat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför tar du inte direktkontakt med Uttern själv och be att få en förklaring till varför det ser ut så här.

De måste vara mycket intresserade av att få dig som nöjd kund eftersom sådant här sprids som en löpeld med dagens informationsspridning Internet.

Mina synpunkter.

Motorn kan vara ny men har blivit skadad före eller efter montage. Men jag skulle aldrig aceptera att den såg ut så.

Uttern är för övrigt mycket fina båtar men som åkt på några kvalitetsproblem då man inte haft fokus på detta till 100%.

Viktigt är att du återkommer här med hur det går eftersom många läser detta och det är Utterns chans till att kunna visa att de tar sådant här på allvar. (vilket de brukar göra)

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lider med dig, kontakta ÅF och be dem skriftligen svara vad de gör åt saken. Be att få använda båten över sommaren för att lämna tillbaka den till hösten och få en ny våren 2008. Inget du kan kräva men be om det.

Svarar de inte skriftligen inom 7 dagar ring till Uttern och berätta vad som hänt, be dem svara skriftligen inom 7 dagar vad de gör åt saken.

Svarar de inte heller så gå till ARN och reklamera saken så kommer det att lösa sig så småningom. I din anmälan till ARN (om det går så långt), glöm inte skriv att du vill ha ersättning för den tid du inte kunnat använda båten, resor, tid du lagt ner etc.

Som sista kommentar, vilken seriös installatör sättar ett skydd över kablar med eltejp som de gjort på din bild. Bedrövligt att se måste jag säga. Är det Uttern som gjort ett sånt amatörjobb eller är det ÅF som installerat motorn?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för all stöttning, kan behövas nu.

Har skickat ett skarpt mail till handlaren med full dokumentation på denna helt otroliga båtaffär. Som tur är har jag varje kontakt loggad med anteckningar. Den bilderna landade hos dem idag. De har dagen på sig att komma med en lösning som jag känner mig nöjd med. Om inte så blir det Uttern direkt och om det behövs ARN, båttidningar, lokala tidningar mm.

Bifogar en bild till på eländet...

Magnus

post-6157-1394235098,226_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har tyvärr också haft lite problem med mitt nyköp (tänker starta en ny tråd, sen). Jag kan bara dra slutstaten att det verkar säkrare att köpa beggad båt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker så fruktansvärt synd om dig, jag hoppas verkligen det löser sig.

Vore intressant att veta vem handlaren är....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hejsan... Verkligen trist det som hänt dig!

Får hoppas att båtfirman el. Uttern själva byte ut detta

så du kan börja använda det du igentligen köpt båten för...

Åka på sjön och inte framm coh tillbaka till marinan...

Hoppas det löser sig snart!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kontakta Utternbåtar och förklara dilemmat för dem, visa upp dokumentationer och loggar... tala om namn och plats på den handlare du varit hos, förklara hur nonchalant och dryg han uppträtt mm... så kanske saker och ting börjar hända...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har precis pratat med Marine Power Sweden som säljer Uttern.

Har nu mailadressen till VD:n. De var mycket intresserade av att få ta del av dokumentationen. Från båthandlaren är det tyst......

Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej. Jag har tänkt köpa ny båt till hösten. Jag har ett par olika val varav Uttern är ett. När jag läste din första tråd blev jag lite osäker beträffande kvaliten på Uttern. Jag har många bekanta som har Utternbåtar, i och för sig äldre båtar, men jag har aldrig hört talas om att Uttern har kvalitetsproblem. Skickade ett mail till Uttern den 22/5 och frågade om jag törs köpa en Uttern och länkade till din tråd. Jag fick svar den 24/5. Här är svaret

Tack för att du kontaktat oss. Vi ska försöka ge dig svar på din fråga:

Ja, du törs självklart köpa en Uttern.

Vi tror inte att du hade förväntat dig ett annat svar från oss, så därför

lite mer kött på benen.

Generellt gäller i dessa fall vår garanti - självklart ska en kund inte

behöva acceptera ett skrov enligt den bild som visas via din länk. Finns

liknande eller andra defekter vänder sig kunden till den handlare han köpt

båten av, som i sin tur kontaktar oss med ett reklamationsärende.

Våra tekniker tror sig känna till just detta fall. Det rör sig inte om ett

härdfel utan om en skada i formen, som omedelbart åtgärdades efter att den

upptäcktes. Gelcoten är således solid och skadan av kosmetisk natur. Det

står klart att vi i just detta enskilda fall brustit i vår kvalitetskontroll, vilket vi alltid

ser allvarligt på och omedelbart följer upp. Denna brist skall kunden självklart inte lida av och så vitt vi vet är reklamationsärendet löst.

Det är vår förhoppning att du är till freds med svaret och självklart inte tvekar inför att köpa en Uttern. Gör du det, så hör av dig igen till undertecknad.

Med vänliga hälsningar

Jan Buckhöj

International Product Manager

Uttern Båtar AB

SE-932 32 Skelleftehamn

Sweden

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Borde det inte gå att läsa ut antalet totala drifttimmar ur databoxen? Då vet man i alla fall att den är ny/okörd. Är motorn okörd känns ju felet av mer kosmetisk art även om det också är trist.

Rost dyker tyvärr gärna upp på en inombordare. Svårt att stoppa också. Det jag brukar göra vi små rostangrepp är att putsa rent så gått det går och sedan lägga på kedjeolja (klistereolja) på det rostangripna stället. OKQ8 har små sprayburklar med lång pip perfekta att placera ut en droppe med. Brukar funka bättre än färg när det gäller att hindra utbredning av rosten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Motorn ser skitig/dammig ut. Kan mycket väl tänka mig att den är oanvänd men att de förvarat den utomhus utsatt för regn och liknande en längre period innan montering.

Hursomhelst ska du inte behöva ge nypris för skiten, man köper ju nytt för att man vill ha just nytt och inget annat.

Kolla upp motornumret, kolla sedan med mercruiser när motorn tillverkats med hjälp av numret, detta kommer att visa svart på vitt om den är ny eller har ett par år på nacken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Detta har hänt: Från Båthandlaren är det tyst som i graven. Har inte hört av sig i någon form.

Skickade mail med all fakta och bilder till Marine Power´ s VD (de har säljuppdraget till åf). Han svarade snabbt och mycket polistiskt korrekt, dvs tog inte parti.

Mailade då till Uttern Båtar AB (tillverkaren) och deras internationella produktchef som nämns i denna tråd. Han både mailade och ringde mig samma dag. Mycket trevlig och tillmötesgående. Även om båthandlaren är min motpart så ska han kolla upp det hela och återkomma. Det väntar jag på just nu.

Det märkliga är båtfirmans totala nonchalans.

Mvh

Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ifall handlaren inte kan göra bättre ifrån sig än vad han gjort hittils vore det intressant att veta vilken det är.

Låter iaf som att du fått ett bra bemötande från uttern:)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med, vore intressant att veta vem handlaren är så man vet vem man INTE ska ha & göra med i framtiden.

Hoppas det löser sig som sagt!  Förstår hur det måste kännas; för mig är det ett mardrömsscenario att drabbas nåt liknande.

Mvh //-// N

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För sjutton gubbar vem är handlaren??? Alla övriga parter (Utern och marin power) är till mötesgående så hängut boven i dramat!!!
Jag skulle inte vilja göra affärer med en sådan nonchig typ så berätta vem det är så inte fler råkar ut för denna undflyende nonchiga typen.
Har en bekant som råkade utför ett likanade fall och han fick ba sötöning från tillverkaren mot handlaren. I dettafallet förlorade handlaren rätten till att sälja båtmärket i fråga två år senare  (kontarkete förnyades inte)för att han gett dålig service och inte hållit sina åtagenden gent emot kunderna, bla slarv med granti åtaganden. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...