Gå till innehåll
torsdag 23 januari 2025
Bombom

MD5A 110S drev kylproblem

Rekommendera Poster


Jag har i år (gick som en klocka förra året) fått ett litet kylproblem.

Nedan inträffar enbart vid kallstart.....

Det som händer är att motorn går varm (det känner jag på röret utlopp termostat), samt en gång larmade summern, termostaten öppnar inte första gången, stänger jag då av motorn en halvminut så godset (termostathuset) blir HETARE och startar igen så fungerar kylningen klockrent, sen kan man köra hur långt som helst. Detta har som sagt hänt de 3 turer Vi vart ute hitintills.

Jag hade inte ur termostaten under vintern och det ända som har förändrats är att

jag förlängt slangen mellan intag och pump då det nu sitter en avstängnings kran där emellan (den på drevet var pluggad när jag köpte båten).

Det verkar nästan som om det billdas en luftficka i termostathuset, har en egen teori om att de små hålen i termostaten beckat igen och att de är till för att skapa/hålla en liten grundcirkulation innan termostaten är öppen.

Naturligtvis är impellern bytt och kylvatten kommer som det skall.

Vore kul (kanske inte rätta ordet) om ngn varit med om ngt liknande,

vill helst slippa plocka ur termostaten då det verkar va lite pilligt att få dit kopparrören

som ansluter till termostaten. Att tillägga också är att kylkanaler mm är blåsta då motorn renoverats före förra säsongen........och motor/kylning går som den skall bara man utfört ovan procedur.......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Finns bara ett sätt att fixa detta. Plocka ur termostaten, gör ren den, kontrollera genom att koka den att den öppnar vid rätt temperatur. använd en ugnstermometer.

 

Om den är Ok montera tillbaka den provkör. 

 

Om felet kvarstår tror jag att du har stopp i några kanaler trots allt. Det felet hade jag på min MD5:a. Bara att plocka isär och meka.

 

Jag tar inte in kylvatten genom 110S drevet. Kylkanalerna har beckat igen av diverse beväxtningar. Tar vattnet via en särskild genomföring i skrovet.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, du bör även plocka ur termostaten före vinterförvaring utomhus. Annars är risken att du inte fyller hela systemet med glycol och att du får spickor i motor blocket. Lite pilligt med kopparrören med det brukar gå att få det tätt när man kommer på hur man skall göra. Kan vara bra att byta packningarna också sammtidigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


För mig verkar det som om problemet ligger i termostaten. Ganska vanligt fel och felbeskrivningen tyder på detta.


Men det finns ytterligare en sak som kan inträffa nämligen att termostathuset rostar sönder efter många års körande. Termostathuset fyller en mycket viktig funktion och styr flödet till avgaskröken.
I termostathuset strömmar vattnet igenom för att pressas in i motorn. När vattnet i motorn blir upphettat öppnar termostaten och vattnet passerar inne i motorn för att kyla. Det vatten som inte pressas in i motorn passerar genom ett litet hål i termostatlocket som är ca 5,5 mm på ett nytt lock. Med tiden så rostar termostathuset, hålet blir större och större. Vid ett visst läge kommer termostathuset att vara så genomrostat att vattnet går mer eller mindre direkt till avgaskröken man kan nu hamna i det läget att det mesta vattnet pressas direkt till avgaskröken och bara en liten del passerar motorn och i detta läge blir motorn överhettad.
Nu är det lyckligtvis så att man kan köpa nya termostatlock från Volvo Penta, ganska fantastiskt att reservdelar fortfarande finns att köpa. Men den kostar ca 2500 kronor.
Som alternativ kan man försöka att laga termostatlocket, hur vet jag inte men var försiktig för man vill ju inte att delar ska lossna och fastna inne i motorns kylkanaler.
Jag tror dock mera på att byta själva termostaten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack alla och framför allt SteX med Tiger för din fina manual och en bra analys, jag har nu införskaffat en ny termostat och återkommer förhoppningsvis efter helgen med en bra rapport, fick även tips om att borra upp hålen i termostaten (av en gammal Penta mekaniker).

Passade samtidigt på att beställa stektermometrar hos http://www.kjell.com/ endast 50kr styck just nu, köpte 2st (motagaren har 2 kanaler, så man kan ha 2st givare uppkopplade, OBS växling mellan de 2kanalerna sker på baksidan av enheten, ngt dumt) naturligtvis är minimum order 150kr men det finns mycket mer godis och handla hos dem, om inte annat batterier.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det blev att montera dit en ny termostat, lägger upp bilder på den gamla före och efter rengöring, (skall ha den i reserv) där ser man tydligt de 2 små hålen som vart igen täppta.

Va ute en provtur på en timma idag och inget larm, en undran dock, tidigare som jag skrivit kunde man känna på det nedre röret från motorn när termostaten öppnade stängde, nu märks ingen direkt skillnad, mäter en ca 25 grC där (inte isolerat termometern) va termostaten kass redan förra säsongen? Har läst att Ni brukar ansluta en givare på utgående avgas istället. Motorn känns inte direkt varm så det verkar som om kylningen går rätt väg men borde det inte bli varmare på röret? Tog en bild på termo.huset. Tur att man har segel......lägger också upp en ny fråga... Tack alla och ha en skön sommar.....

 

 

Senast ändrad av Bombom | 17 juni 2007 | 21:17

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den först bilden va rengjord temostat, andra där syns inga hål, detta är termostathuset....

post-10061-1394235111,3401_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilket håll går egentligen vattnet, in från pumpen ut genom avgaskröken vid ej kylbehov, om termostaten öppnar samt det lilla födet som går genom de små hålen går det genom termostaten och motorn och upp i det nedre röret (5mm hålet) eller tvärtom, alltså ut genom nedre röret in i motorn och sen via termostaten och till avgaskröken? Bara en undran...smiley-surprised.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kalla kylvattnet kommer in i MD5 från slangen som går från impellern (om man har sjövattenkylning) in i termostathuset på övre vänstra sidan (om du står framför motorn). I termostathuset leds vattnet rakt igenom och ut på nedre högra sidan och in i det korta böjda metallröret vidare in i topplocket. Vattnet värms upp i motorn och kommer ut bakvägen vid termostaten. Sen leds vattnet vidare till avgaskröken genom övre metallröret på höger sida .
Det lilla hålet i termostathuset är en bypass som ser till att en liten mängd vatten alltid leds till avgaskröken. 
OK? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack SteX!

 

Det va precis som jag misstänkte......

När jag köpte båten va motorn ny renoverad och den tidigare ägaren sa att man kan hålla på den nedre korta böjen och känna när termostaten går till/från, det kunde man också och det va så jag hade möjlighet att konservera utan att ta ut termostaten (visste när motorn tog in nytt kylvatten i motorn) man riktigt kände en stor skillnad/diff, eftersom jag nu inte kan känna ngn större skillnad måste det innebära att jag hade VÄLDIGT TUR förra säsongen då termostaten mer eller mindre inte släppte igenom ngt flöde genom de små hålen i termostaten, motortemp har pendlat i temp rätt friskt. Nu förstår jag också varför Ni mäter temp. på avgaskröken, det finns ju ingen mätpunkt vid termostaten.

I år blir det att plocka ur termostaten vid konserveringen...nu har Vi tack och lov en HEL sommar framför oss och jag släpper genast den tanken.

Önskar dig och alla andra på forumet en riktigt skön MIDSOMMAR och tack än en gång.......

 

Senast ändrad av Bombom | 19 juni 2007 | 07:26

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...