tuppen_ericson 1 Postad 10 Juni , 2007 e det någon som testat lite hur stor motor man kan ha på stortiss. borde gå att ha rätt mycket eller gräver den ner sig direkt. mvh tuppen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LarsaP 0 Postad 11 Juni , 2007 Jag tror att det är mer tyngden på motorn som spelar roll, inte styrkan. Jag körde med en Suzuki 5 hk i fjolsommar, gick hur fint som helst. Kommer att byta till en lättare 4 hk nu då jag gärna vill kuna plocka med mig motorn då båten inte används. Vad hade du tänkt använda? //Larsa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonatan_M 0 Postad 11 Juni , 2007 om du vill ha en racerbåt måste du nog förstärka akterspegeln kraftigt den buktade redan med en fyrahästare på min triss... Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tuppen_ericson 1 Postad 11 Juni , 2007 plasta e svin lätt. men vilken fart e möjlig har en 30hk liggande och en 15hk Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 12 Juni , 2007 Den bör väl klara en 30 hk om du förstärker ordentligt. Plasta är kul och du gör det inifrån givetvis. Om du tar båda rovorna så får du bättre balans och lite extra fart. Sätt den större motorn lite närmre centrum så lutar inte båten när den ligger vid kaj. Skriv när du ska ut och göra provturen så kommer jag och tittar. Fungerar det bra har du hittat ett sätt att höja värdet på de gamla stortrissorna. 5000 spänn för båten man kan övernatta i. 20000 för en bra utombordare och sen ut och fläng till yttersta skären Hem på en kvart innan åskskuren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 12 Juni , 2007 Tror nog kanske inte att farten ökar så gigantiskt. På vår Kattamaran (som ska vara ganska lättdriven) hade vi en 35Hk som toppade 13Knop. Testade med en 9.9 och då toppade den 10Knop. Med minst 3ggr så hög bränsleförbrukning tjänade vi 3 knop. Är nog främst styrka i motsjö som man tjänar på en större motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LarsaP 0 Postad 12 Juni , 2007 Hmmm.. 15 - 30 hk, på en liten segelbåt? Nu tror jag ju faktiskt att det går att få en stortriss att plana men.. inte vet jag, testa på bara :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 12 Juni , 2007 Det handlar om hur botten ser ut. Skulle tro att en Stortriss kan plana. Är det någon som vet? Då finns det möjlighet till bra fart. Kölen bromsar visserligen och det behövs nog rätt bra effekt då det är trätt mycket tyngd. Jag har själv planat med små deplacementsegelbåtar i hård vind men det kan ha varit mer än motsvarande 45 hk. Vindens energi ökar med kubiken på hastighetsökningen. Om ett Stortrissegel motsvarar 5 hk vid 5 m/s så är det 45 hk vid 15 m/s. Men då skulle jag tro att Stortrissen planar. Någon som planat med Stortrissen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 12 Juni , 2007 Nej, men jag har surfat med en Pop16 många gånger. Kryssade ut i gapet öster om Hållö när det blåste rejält från syd (tog en bra stund). Vände och surfade in till Stenbogen (tog bara några minuter). Hej vad det gick. Någon logg hade jag inte och det var före det fanns GPS, så hur fort det gick vet jag inte. Har senare kommit på att jag var rakt i blickfånget för kustbevakningens sambandscentral. Dom viste säker vad det var för en fomme som höll på (på en liten ort känner alla alla, eller gorde i alla fall påden tiden - 1997 /1998),men jag fick aldrig nån kommentar. tommy Senast ändrad av toaen | 12 juni 2007 | 13:09 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 186 Postad 12 Juni , 2007 Om man nu leker med tanken att du lyckas få upp Stortrissen i plan med din motor - hur i h-e kommer det att gå att styra henne? Har (för segel) planat med en Vega en gång, och risken för omkullskärningar var stor och man fick vara stadig på handen för att inget allvarligt skulle inträffa. Gissar att Stortrissens roder är för stort för högre farter (jfr motorbåtarnas roder...) och att båten inte blir trevlig alls! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tuppen_ericson 1 Postad 12 Juni , 2007 jag får prova inte mer med det. rodret tar jag nog bort och styr med motorn. har funderat på att plasta dit nån steg list eller rails under.får se. återkommaer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 186 Postad 12 Juni , 2007 Svår att styra utan roder om du tänker segla..? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 12 Juni , 2007 Hej Tuppen, Frågan måste ju ställas: VARFÖR sätta en så stor motor på en Stortriss?! Om du vill åka fort är det väl bättre att sälja Trissen och skaffa en motorbåt? Jag lägger ingen värdering i saken, och tycker att det är kul med udda lösningar, men jag är väldigt nyfiken på anledningen. Om jag sen ska ge min syn på det hela så tror jag inte att det blir så bra med en stor motor. 15-hästarn kan kanske funka på låga varv men 30-hästarn skulle jag nog inte skruva dit. En båt som är konstruerad för segling och en liten snurra kan bete sig väldigt konstigt (och farligt) med för mycket kraft. En kompis till mig i högstadiet hade en liten Jerry (motorbåt) som var klassad för 15 hk. Han skruvade dit en 35 hk Mariner och jädrar vad den gick...ett tag...sen sprack den lite här och lite där. När han sen satte ut den på annons var det en herre som ringde och frågade: Är det du som säljer en Jerry med 35-hästare på? Kompisen svarade att ja, det var det varpå mannen utbrast Du är inte klok!! och slängde på luren! Berätta gärna hur det går! Mvh /Fred Senast ändrad av Flintstone | 12 juni 2007 | 18:08 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 13 Juni , 2007 Ingen konst att styra en deplacementbåt som planar bara den inte står på nosen och tappar styrningen när den lyfter rodret ur vattnet. Båten blir snarare lätt på rodret som en jolle och man får styra med lite mer precision. I detta fall har han ju ingen kraft som vill lyfta rodret så det går nog bra ur den synvinkeln. För säkerheten - ta på störthjälm och räddningsväst och ha simavstånd till stranden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Florry 0 Postad 6 Augusti , 2011 Köppte en ombyggd segelbåt har en 35 H evinrude på! Funkar bra men det är ju ingen sportbåt precis men ruffen är fantastisk ska man köpa en motor båt i samma storlek och bekvämlighet i ruffen så får man hosta upp 70-100 tusen . som sagt lite ful än så länge men efter vintern så blir det ny ruta och skrovet skall fixas till små medel för att få en båt som är rolig och bekväm! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Florry 0 Postad 6 Augusti , 2011 Här kommer lite bilder! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser