Gå till innehåll
lördag 30 november 2024
Kenneth_S

Nu har makrilen även kommit till Göteborg & Askimsfjorden...

Rekommendera Poster

Ett par bekanta var ute igår och dörjade mellan Fjordholmarna och Bågen, som ligger nedanför Klockskär, ... de fick 33 st på ett par timmar...

Syrrans bonusbarn var oxå ute igår och dörjade på samma ställe... tror det var 9 st de fick... sommaren är rejält på G... YESSSS!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är det suveränt! Runt öckerö har dom också simmat till, är inte detta ett bevis på att sommaren är på G så vad är det då?

Förresten, när du skriver dörjde så antar jag att dina bekanta släpdörjade eller? 

Senast ändrad av Bateman | 11 juni 2007 | 11:59

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jepp, släpdörjade... Finns visst en jäkla massa namn på det där... dra paravan, dörja, släpa, dra, släpdörja... hehehe, tur att man åtminstone har en hum om vad det gäller...

Men det är gôtt med sommar... liga still och fiska makrill en härlig sommardag eller kväll är banne mig inte dumt alls...

Senast ändrad av Keddy | 11 juni 2007 | 16:29

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gött som fan!

Finns inget som slår att ligga och fiska makrill i solnedgången!! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej alla glada laxar!

Var ute igår o dörjde

Fick 8 st på en gång, en kvart bara, sen så började en jag hade med mig att må illa så man fick så vackert avbryta....

Var vi var jo, vi var mellan innevinga och vinga.

Hoppas att detta får någon mer sugen, jag skall ut imorrn igen denna gången själv och med spöt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej på Er!

Vi har äntligen skaffat oss en båt och ser verkligen fram emot en härlig sommar. En sak som jag vill komma tillbaka till är att fiska. Ett par nyfikna frågor:

Vad använder ni för utrustning och agn när ni ligger och fiskar makrill?

Vilken utrustning använder du när du fiskar med spö från båten?

Ha det bra,

Kaj

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag ligger still och fiskar efter makrill använder jag en dörj agnad med stagg (småsill eller tobis)... max två krokar, har jag spö så hänger jag på ett makrillhäckle med fyra fem krok på... dessa krokar är försedda med tafsar och fladder (som jag kallar det), jag hänger inte på agn på dessa utan släpper istället ner till botten och drar upp det hela lite ryckigt så att allt fladdrar och har sig för att locka till sig fisken/makrillen...

Hur gör ni andra...?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Härligt att höra att dom e pg nu. Jag har båt på Öckerö och är sugen på att dra lite få lite Gaisare på kroken. Först ska vi ju slå dom i fotboll på torsdag.

Har ni hittat några stim än eller är det mest ströfiskar?

Har mest fiskat makrill med häckla men dörja blir väl ungefär som att trolla lax antar jag.

I år skulle jag vilja prova lite kastmete med lätta grejer efter makrill. Tror det kan bli mer nöje och man bara ska ha några stycken att slänga i pannan direkt. Jag har inget intresse av att försöka fylla frysen. Makrill är som jordgubbar. Bäst färsk!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker nog att du ska testa det gamla hederliga makrillfisket dvs med dörj och stagg som agn med en dörj med 2-3 krokar på. Inte mer, det blir bara trassligt...

Hitta ditt ställe, om du nu har båt på Öckerö så är Danska Liljan ett ypperligt ställe. Likaså runt Torrborrskär på utsidan. Gärna lite sydost om där, mellan torrborrskär och Håsten. Brukar vara bra som fan där! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipsen. Jag provade lite mellan Torrbeskär och Håsten i lördags men fick då bara en liten torsk då. Men där ska testas mera! Danska Lijan är ju inte långt borta heller. Måste också undersökas. Söndag blir nog nästa chans för mig om vädret är med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...