Gå till innehåll
lördag 01 februari 2025
Kenneth_S

Solcellspanel kontra extra batteri...

Rekommendera Poster

Nu när vi var ute i helgen, så tog driftbatteriet slut... tur att vi har ett separat startbatteri och ett separat driftbatteri... detta att det tog slut fick mig att fundera på en sak: vilket lönar sig bäst, att köpa ytterligare ett driftsbatteri eller att investera i solcellspanel och på det sättet ladda upp det enda driftsbatteri vi har... eller rentav köpa både ytterligare ett batteri samt solcellspanel, eller räcker det med ett driftsbatteri med laddning av solceller...? Hur blir det då när man kommer i gästhamn exempelvis och kopplar till landströmmen? Laddas batteriet av landströmmen eller solcellerna då...?

Ni som har erfarenhet: svar emottages som vanligt med oerhörd tacksamhet...!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag tycker absolut att du skall ha två förbrukningsbatterier, då er de lättare att ladda upp då de ej blir så djupurladdade samt att livslängden då ökar. Den bästa investeringen hittills på vår båt är solcellspanelen på targan och en bra regulator, alltid fulladdade batterier helt gratis ( har ej landström vid bryggan) och ger även bra tillskott när man är ute.

Landströmmen och solcellen laddar väl pararellt och skapar inga problem.

Mvh

/Persk

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar för svar, jag skall ut till Seasea och Hjertmans och kolla på vad vi kan behöva...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...