Gå till innehåll
måndag 03 mars 2025
angelo

Lång eller kort rigg???

Rekommendera Poster

När använder man vad? Har en Crescent 565 med 30 h lång rigg. Kan jag sätta på en större motor med kort rigg på den? Typ 40h? Sorry för den här korkade frågan men är man beginner så är man.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att hänga en motor som har lång rigg (L) på en båt som har kort akterspegelshöjd (S, short) brukar vara ganska enkelt att fixa. Finns s k fasta Jack plates man kan köpa så motorn kommer upp i rätt höjd i vertikalled.

Har man en båt med lång (L) akterspegel och en motor med kort (S) rigg som i ditt fall så är det svårare. Motorn skulle då behöva sitta längre ner och då blir det problem med att kunna tilta upp motorn. Finns säkert lösningar med nån Jack plate men jag vet inte om nån sådan. Alternativet vore att såga ner akterspegeln med ca 13 cm så en utombordare med kort rigg kommer i rätt höjd. Inget jag skulle rekommendera.

Motorns antikavitationsplatta (antivenilationsplatta) dvs plattan omedalbart ovanför propellerns övre svängradie skall vara ungeför jäms med båtens botten vid akterspegeln för att båten skall gå bra.

Skaffa en motor med rätt rigglängs för din båt, det blir mitt råd.

/Bo

Senast ändrad av bossee | 10 juni 2007 | 13:48

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...