AudiTQ 1 Postad 10 Juni , 2007 Tänkte undersöka möjligheterna att montera ett larm i båten, problemet är väl egentligen inte om/hur....jag vill investera i ett larm men frågan är om det fungerar att montera ett larm i en Buster XL där endast ett kapell finns. Var placerar man en siren osv......är så trött på spring i min båt så jag tänker göra allt i min makt för att förhindra framtida sabotage och stölder. Har för avsikt att köpa nedanstående: http://www.marineprotect.se/kombigard.htm#marin (har redan Nautiloc Gen IV) Vill höra era åsikter. Mvh //-// N Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Groenling 3 Postad 10 Juni , 2007 Hej Audi, eftersom det är ganska lätt att sätta en siren ur bruk (litet byggskum inspryad tysta sirenen för gott) måste du gömma den. Men då låtar den kanske inte så mycket. Varför inte satsa på en tyst larm? Så du får ett meddelande via SMS och beroende hur långt bort du är från båten, kan du åka själv eller skickar polisen. Går även att kombinerar med GPS, då kan du spåra båten/ motorn. Var grabb har en sådant i sin sportbil. /Sven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AudiTQ 1 Postad 10 Juni , 2007 ....det är sant, det är lätt att sätta den sirenen ur bruk. Det enda som återstår då är ju de blinkande lanternorna...men de är ju också lätta att sätta ur bruk :-D Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 10 Juni , 2007 Å tänk på larmets strömförbrukning. Jag hade ett Redknows Surveying Box Marine i min båt men det drog ur batteriet på en 1-2 veckor. Jag blev tvungan att ta bort det (har ingen möjlighet till landström där jag har båten) och har nu istället ett annat larm med inbyggt batteri som varar 1 år. En trampgivare som larmar dig via SMS är nog ganska smart dvs när besökarna sätter sin fot i din båt så utlöses larmet. Välj inte IR givare för de löser lätt ut om du har kapell som fladdrar i vinden, det var vad de sa till mig när jag skulle skaffa larm första gången till båten. /Bo Senast ändrad av bossee | 10 juni 2007 | 13:58 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 10 Juni , 2007 Halloy där! Oavsett om du ska ha larm eller ej, eller vilket slags larm du än ska ha så finns det en mycket bra sak att komplettera larmet med: Securemark stöldskyddsmärkning! Den är otroligt effektiv. Enligt statistik som finns så fungerar den som ett väldigt bra stöldskydd, för de som vill stjäla din båt/motor vet då att den blir bra mycket svårare att sälja om man har märkt med Securemark. Den ställer ofta till med ganska mycket merjobb för tjyven när han ska sälja båten/motorn plus att tjyven tar en avsevärt större risk att åka fast vid ett försäljningsförsök. Och tjyvar vill ju som bekant göra snabba affärer utan krångel med så små risker som möjligt. Enligt statistken så har det visat sig att startspärrar är lika effektivt eller tom. ännu mer effektivt stöldskydd än ett larm. Om du vill ha ett riktigt bra skydd så räcker det nog inte enbart med larm tror jag. Jag skulle ha satsat på i första hand startspärr och i andra hand larm. Securemark stöldskyddsmärkning skulle jag tveklöst ha satstat på vad jag än väljer för övrigt. Den är dessutom hyfsat billig, i synnerhet om du har båten försäkrad i Atlantica. Det bästa vore naturligtvis om man har både startspärr, larm och Securemark. Då drar det iväg ekonomiskt men en Buster är inte helt gratis den heller! Förutom allt elende som busar kan ställa till med om olyckan skulle vara framme. Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Petsch 0 Postad 10 Juni , 2007 Som killen säger ovan. Startspärr har han ju redan. Ja uppfatar det inte som om har blir av med saker, snarare att han tröttnat på att folk spriger i båten. För att bli av med det så skulle ja rekomendera ett larm. Dock så vet ja inte om de Larm som du tittat på e det bästa. Satsa kanske på ett Boatguard som du kan utrusta med GSM och kanske GPS. Annars så kanske du ska ta och tillbringa ngr nätter nere vid båten och se om du stötter på dina oväner på natten. Lycka till // Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser