sumpan77 1 Postad 10 Juni , 2007 Vilken motor är att föredra, Yamaha 80 fyrtakt eller Suzuki 70 fyrtakt. Motivera era svar. Ska ha motorn både för turer till ön och trolling. Vilken har minst vibrationer och är tystast på låga varv, trollingfart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 10 Juni , 2007 Hej, Beror lite på vad du har för båt, du kanske inte behöver de 10 extra hk som F80 ger? Generellt sett får du högre fart, bättre acceleration, snålare gång, lägre buller med F80 jämfört med DF70. Mailar ett test till dig som visar detta, svart på vitt. Yamaha har s k Variable trolling speed switch som tillbehör (i alla fall i USA) där man kan finjustera motorns varv i 50 v/min i intervallet 550-1000 v/min. Yamahas Variable Trolling Speed, available on F50 to F90 models, gives you amazing trolling control. Fine tune your most effective engine trolling speed in 50-rpm increments (between 620-900 rpm’s on the F50 and F60, and 550-1000 rpm’s on the F75 and F90), and lock it in with the touch of a button. A Yamaha exclusive! I USA motsvaras F75 av F80 och F90 av F100 i Sverige. /Bo Senast ändrad av bossee | 10 juni 2007 | 11:41 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sumpan77 1 Postad 10 Juni , 2007 Tror inte att de 10 hästkrafterna som skiljer mellan dessa motorer gör någon större skillnad på båten. Har en båt som är godkänd för 70 hk. Men är yamahan så mycket bättre så att det skulle löna sig att satsa på den i jämförelse med suzukin. Har pratat med försäkringsbolaget och det är inga problem att försäkra båten med 80 hk därbak. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rillez 1 Postad 10 Juni , 2007 jag skulle nog titta på vikten på motorerna först o främst.men sen så skadar det inte att ha lite mera kusar många ggr heller.är båten gammal så är det inte säkert den klarar en stor o tung motor heller för den delen.fridenz rillezzz Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 10 Juni , 2007 Jag antar du läste testen? Som du ser är det ingen jätteskillnad mellan DF 70 och F80. Fördelen med Yamaha i ditt fall skulle ju ev vara VTS:en som ju kommer att underlätta vid trolling. I övrigt kommer ju DF70 att räcka fint. Du kan ju kolla för säkerhets skull om Suzuki har trollingswitch som tillval men jag tror inte det finns. Det skiljer ju i alla fall ca 12000 kr mellan DF70 och F80 så det är ju frågan om de extra kronorna ger dig mervärde på din båt? /Bo Senast ändrad av bossee | 10 juni 2007 | 23:52 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pebbenp 0 Postad 11 Juni , 2007 Köp Yamaha 80 säger jag för personligen tycker jag alltid man skall välja det lite bättre om man har råd så man inte ångrar sig. Tror igentligen att du får mer valuta för pengarna och lägge dem på några goda middagar, ett par flak öl och massa bensin men jag är som sagt sådana tt jag hellre tar det lite bättre ändå. Är det på gränsen för din ekonomi ta Suzukin, du blir inte besviken oavsätt val. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser