Gå till innehåll
måndag 11 november 2024
iBoat

Vilken knop till ankarkättingen?

Rekommendera Poster

Vilken knop är bäst att använda till ankarkättingen? Mitt förra ankare (som ligger på botten i öresund vila i frid ) var fäst med en pålstek. Jag tänkte göra så igen, men det finns kanske bättre sätt att fästa linan på?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En rätt slagen pålstek går inte upp annars är splitsning vanligt det sliter inte på tampen så kör med det, tar några minuter att lära sig. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, jag kör med pålstek. Jag får väl ta och lära mig splitsa... vet du någon sajt som visar det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Annars kan du ju alltid köpa en ankarlina med insplitsat kaus, och fästa ankaret i denna med ett schakel. Vill du vara riktigt på det säkra fäster du dessutom en kätting mellan ankarlinan och ankaret (schakel i båda ändarna).

// Johan

Senast ändrad av Asperyd | 10 juni 2007 | 11:03

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns en gammal beprövad knop som heter ankarstek - kallas också röringsstek - som alltså är avsedd att användas för att fästa en lina vid ankarets röring. Kan också användas till förtöjning vid ring. Då det är lite svårt att i ord beskriva hur den slås, rekommenderar jag att du kollar på www.pocketguiden.com. Där finns en behändig mall i fickformat med ett antal användbara knopar.
Björn 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan bara hålla med, kätting med insplitsat kaus och en schakel i varje ända. Speciellt om du har stenig botten för annars kommer ankarlinan slitas mot stenarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hoppas att han har kommit på vilken knop han skall använda, annars har han tappat många ankare sen i juni -07....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och jag som alltid kört långseglarknop... Foten Aldrig tappat ett ankare dock, så jag kör på till den dag då jag står där med linan i handen...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...