Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
Dumpdidump

Marinkonvertera en Volvo b20

Rekommendera Poster

Av en ren tillfällighet kom jag mig för att kontrollera oljestickan efter årets första båttur. Till min förskräckelse var oljan rejält utspädd med vatten 3.gif\. Märkligt nog gick motorn som en klocka förutom att den lätt dog på låga varv vilket den inte gjort tidigare. Köpte båten för ett par år sedan, då med en nyrenoverad AQ115.

 

Vad göra?

 

En kompis angav att det kanske handlade om en trasig topplockspackning eller en spricka i motorblocket. Då man själv inte är någon större mekaniker (plocka isär motorn i beståndsdelar för att leta fel) så föreslog han att jag skulle köpa en b20-motor (finns fina exemplar för ett par tusen) och bara flytta över de marinspecifika delarna till denna motor. Alltså sensmoralen - varför lägga en krona på en vattenfylld motor när du istället kan byta ut den för en ringa penning.

 

Vilka är de marinspecifikadelarna i detta fall?

Finns det banala saker som ska kollas och åtgärdas innan man ger sig på nermontering eller byte av motor?

 

Tips, idéer, spekulationer mottages tacksamt. Just nu har jag ingen aning om vart jag ska ska göra. 9.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja att marinkonvertera en B20 är inte speciellt svårt om man redan har en marin B18-B20. Finns enkla och svårare sätt att göra, Enkla sättet är att byta bröstkåpa och kamdrevsmutter, skruva bort bilvattenpumpen och plugga hålet i toppen, lika så plugga anslutningarna till värmepaketet, byta insug/avgasgrenrör mot linmpan, byta termostat och termostatlock till marinlocket borra ett hål för röret på sidan KLART. Svåra sättet ovansående plus byta topp till din gammla marintopp byta kam till din gammla marin kam och byta strömfördelare till marinmodellen. Justja oljetråget bör också bytas då marintråget rymmer mera olja och är i aluminium så det rostar inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Måla inte fan på väggen med en gång.Det kan vara så enkelt som att vattenpumpen läcker in mot motorn.Ta kompprov så vet Du mer.Om topplockspackningen är otät syns det på det provet.Lycka till. Göran.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett inte helt ovanligt fel är oljekylaren...

 

kolla efter orsakerna utanpå innan du gör stora saker, då får du mer tid i sjön och kommer oftast billigare under...

 

 

kollar du oljekylaren och impellerpumpen så är det kanske löst...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra tips från er alla. Ni har rätt, inget förhastat ska göras innan jag försökt ta reda på orsaken till vattnet i oljan. Ska till båten ikväll och kolla, limpa, oljekylare (sitter den lättåtkomlig?), impellerpump och om jag måste skruva av toppen för att kolla kylkanaler och packning.

 

Hmm..Göran det där med att kompprova. Kollade på Biltema och såg att man kan köpa en kompressionsprovare för omkring 150 kr. Problemet är bara att jag inte begriper mig på en sådan utrustning  -  om jag nu lyckas mäta upp cylindrarnas kompression så är nästa bekymmer att jag inte vet vad som är bra och dåligt och vad man ska dra för slutsatser av det. Finns det någon bra information på nätet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har för mig att biltema brukar skicka med faktablad med sina motordiagnosmätare där det framgår vad normalvärdet för det område som mätaren mäter, men om inte så bör nog kompressionen på en bensin B20 (inte att förväxla med en petrolium/bensin) vara 10kg - ett par tre kilo, det viktiga är att det är någorlunda jämt mellan cylindrarna och inte alldeles för lågt typ under 7 kg eller så, då börjar det nog bli dax att renovera/byta. har inte idealvärdet i huvudet men skulle tippa på 12-13 kg. observera att du skall ta bort spolkabeln och ha full gas när du testar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dra ur stiften ur alla hålen, sen stoppar du in kompmätaren i hålen i tur och ordning och kör runt med startmotorn till mätaren inte hoppar upp mer, notera mätvärdet och släpp ut trycket i mätaren mellan cylindermätningarna.
Kompvärdet borde liggai storleksordningen som förra insändaren säger, MEN värdena skall inte skilja mer än 10% från varandra, dvs min och max cylindern.
För att konstatera om det är slitna kolvringar eller läckande ventiler så gör man om allt, men innan man sticker in mätaren i tändstifthålet så pyttsar du in en matsked olja. Om trycket ökar markant så är det kolvringarna som är slitna, annars är det ventilerna som inte är riktigt tät.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Tyvärr kom jag ivag så sent till båten att det inte blev så mycket undersökningar gjorda.

 

Dock kunde jag konstatera att det läcker vatten (ganska mycket) från sjövattenpumpen. Läcker den även inåt mot vevhuset så borde denna felkälla inte vara allt för svårt elller dyrt att åtgärda.

 

Fick också kontakt med någon som var villig att gjöra jobbet oavsett om det är sjövattenpump, oljekylare eller topplockspackning för en ringa penning.

 


Om det är sjövattenpumpen som inte sluter tätt - är detta i så fall lika enkelt åtgärdat som jag tror?

 


Dvs byta O-ringar och ev byta andra deler i sjövattenpumpen samt göra ett par oljebyte (inkl filer).

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

14.gif\ Kan glatt konstatera att det var vattenpumpen som sprutat in vatten i motorn och inget värre. Efter provtryckning och efter ett konstaterande att det fattats en packning (slarvigt av tidigare ägare) så köptes en packningsats för 75 kr. Nu ska bara olja och filter bytas ett par gånger sedan är det bara att njuta av båtlivet. smiley-cool.gif\ Tack för era idéer och tankar än en gång. Utan kunskap om enkla saker att kolla och åtgärda så hade nog risken varit stor att det hade kostat mycket mer tid, pengar och arbete. Vet betydligt mer om b18-20 motorer nu än bara för några dagar sedan.

 

20.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...