Gå till innehåll
måndag 03 februari 2025
hawkee

Hur justera trim-givaren på Mercury 90 elpto 2-takt?

Rekommendera Poster

Hej.
Min givare verkar inte vara nollad. Kan trimma ut motorn en bra bit innan nålen på mätaren börjar röra sig. (dock följer nålen med ända upp vid tilt.)
Så jag gissar att nollan inte är justerad. Hur fasen gör jag detta? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

Jag förstår inte vad du menar med att trimmätare skulle vara nollad? Den är ju som den är och så som du beskriver den är det bara helt normalt och ingenting konstigt alls. När motorn är maximalt uttrimmad så hamnar trimgivaren väldigt högt upp och det är också vanligt att den inte börjar visa utslag omedelbart när du påbörjar en uttrimning.

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På 115 hk och 135 hk ELPTO sitter givaren med två skruv i slitsade hål. Du måste antagligen tilta upp även 90 hkmotorn helt för att komma åt att lossa skruvarna och vrida givaren. Jag justerade min, men tycker att det är en ganska värdelös gimmik, som jag sällan eller aldrig har någon nytta av. Jag trimmar istället upp motorn till maxvarv/fart med bibehållet grepp. Vad trimmätare visar saknar betydelse.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo har hittat givaren och kunde inte heller se något alternativ till justering i anant läge än uttrimmat. Så då blir det väl att göra ett par försök innan man träffar nollan vid max intrimning helt enkelt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...