Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
mallabralla

Läckage och konstigt ljud

Rekommendera Poster

 

Hej alla meckarkunniga!

 

Skulle ut med båten i dag men fick vända efter 3 minuter. Den låter konstigt (som en bil med trasigt avgasrör) och så läcker det vatten under motorn någonstans. Är det någon som vågar sig på en gissning om vad det kan vara? Vi gissade först på avgaslimpan men någon förståsigpåare på båtklubben trodde inte att det var det efter att ha stått med huvudet ner i motorn i 5 minuter. Fast å andra sidan fattade han inte heller vad det kunde vara som läckte under motorn. Suck... känns som om båtsemestern just flög sin kos, samt även semesterpengarna.

 

//  Flipper-fia

smiley-cry.gif\ 

 

PS Behöver även en finansiär till min båt...

 

 

 

 

Senast ändrad av mallabralla | 09 juni 2007 | 17:24

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

risken ökar att någon svara om du berättar vad det rör sig om 4 Hp evinrude, Volvo B20, Cheva 454?? ok evinruden kan stryckas iom att du pratade om limpa så kan man dra slutsatsen att det är en innombordare....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja självklart så borde jag ha skrivit vilken motor vi har... Sorry är väldigt nere just och tänkte inte på det. Hur som helst, det är en VP 150 AQ. Den är från 1989.

 

Flipper-fia

 

Senast ändrad av mallabralla | 09 juni 2007 | 20:07

 

Senast ändrad av mallabralla | 09 juni 2007 | 20:07

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom det låter som en bil med trasigt avgasrör är det väl rimligt att det är just detta som är problemet, dvs läckage i limpan eller någon annan del som leder avgaserna ner till drevet. Så vitt jag vet blandas avgaser och vatten, vilket betyder att någon otäthet skulle både låta illa och läcka vatten (och avgaser, vilket inte är någe vidare om det är inne i båten). Eftersom det kommer ut vatten borde det inte vara svårt att se var det är. Men det gjorde alltså inte din förståsigpåare. Undrar hur förståsigpåig han egentligen är? Get a second opinion.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Underbart att du janandersson har har lite idéer om vad det kan vara. Du skriver att det borde gå att se vart det läcker men det är ju så satans trångt så det enda vi kan se är att det kommer underifrån. Det luktade inte avgaser när motorn var i gång.  Om det nu är som du skriver (läckage på limpan eller någon annan del) tror du att en båtverkstad behöver lyfta ur motorn för att byta/laga? Eller har dom snå händer och bra verktyg?Tyvärr så är det ju fullbokat på alla vettiga båtverkstäder inom rimlig tid dessutom.

 

//  Flipper-fia

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ber om ursäkt om jag verkade lite barsk förut :-) det kan inte vara så enkelt om avgasslangen som är rutten och har spruckit? var låter det mest trasigt bilavgasrör inne i båten eller bakom båten? eller kan det vara avgaskröken, den som kommer efter limpan och tillsätter vattnet i avgaserna? rostar det hål på den så börjar det nog låta rejält och komma in vatten/ånga avgaser i båten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Det låter mest (och väldigt mycket) i motorrummet. Dessutom tror vi nu kanske att vattnet kommer ifrån oljekylaren. Det kommer i alla fall inget vatten från limpan och den ser schysst ut. Nu är vi ju inte mekaniker men ändå. Vad tycker du att vi ska undersöka först? Vi har ju liksom ganska lång tid på oss eftersom båtmecken är uppbokad hela juni smiley-undecided.gif\

 

//  Flipper-fia

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan ju vara så att du har två fel. T.ex. oljekylaren läcker vatten (och har gjort det länge) och nu läcker även någonting längs avgaslinan. Kanske du upptäckte det första felet pga det andra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Suck...

Ringde och berättade min historia för en VP kunnig verkstad. Dom tvekade inte ens utan sa att limpan är slut och kanske även toppen. Domen kommer i morgon då en meckarkille ska fastställa en gång för alla vad som felar.

Jippie vilken kul start på helgen smiley-cry.gif\

 

//  Flipper-Fia

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi hade en gång hål i avgasslangen. Man såg int evar det läckte då det var längre akterut där slangen inte syntes. Det kom saltvatten rinnande framåt under motorn.
 
Lätt fixat i vårt fall. Slangen kan det lätt gå hål i om det har varit dålig kylning av den. Den kyls ju av kylvattnet som kan ha stoppats av dålig pump eller igeénsatt inlopp. Då bränns slangen lätt sönder. 
 
Kolla om du har tur. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Tyvärr är det ganska vanligt att topplocket korroderar sönder runt 4:e avgasporten och då håller inte limpan tätt. Limpan behöver inte nödvändigtvis vara sönderrostad för det.

Jag köpte min båt med trasig topp och hittade en beggad 531 biltopp för 1500 kr ,lämnade in den till en kille som snyggade till den för 1500. Alternativet hade varit att köpa en ny VP topp för 14 000 kr vilket jag inte hade lust med. På nya VP toppar har man en stålbussning runt 4:e avgasporten men det hjälper inte heller riktigt bra. Det är bättre att bygga in en offeranod i kylsystemet istället.

 

/Jan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har svårt att komma åt att se så kan i bland en digitalkamera vara till hjälp, får man bara ner den så kan man få fram bilder på saker som man normalt sett inte kan se, bara ett litet tips.

 

/Wahlis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Och felet är...
Det första felet som hittades var att det läckte vatten vid packningen till oljekylaren. Frågan är bara varför det läcker. Är det för att packningen är slut eller är det för att oljekylaren har geggat ihop? Och om den har geggat ihop, kan man då rengöra den eller är det bara att köpa en ny?
Hoppas nu att detta fel gjorde att det läckte vatten OCH att den lät som en bil med trasigt avgassystem. Dvs bara ett fel och inget mer.

 

Prislappen är ännu okänd...

 

//  Flipper-Fia


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Hur menar du med att den låter som en bil med trasigt avgasrör? Jag har hållt på och skruvat med min 4,3l mercruiser hela försommaren pga ett ljud som lät ungefär som trasigt avgasrör. Ju längre tiden gick så började den att låta som en gammal fiskebåt (tuff-tuff). :) Jag upptäckte då att motorn inte gick på alla 6 cylindrarna och att avgaserna som skulle ut genom ventilerna ist gick upp i förgasaren... Vi provade att byta fördelarlock, tändkablar mm. men upptäckte när vi lyfte på ventilkåporna att vipparmarna satt lösa (muttrarna hade lossat) och därmed öppnade dom inte för avgaserna.

 

Om detta är problemet kan kammen gått ner sig eller så är det något fel på tändningen... kollat den?

 

 

Mvh

Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Näe, det har vi inte kollat på. Men felsökarkillen (mycket kunning kille på sjöräddningen) såg på en gång att oljekylaren/packningen var trasig. Och då han även trodde att det hade med ljudet att göra så nöjde vi oss med det och bogserade den till verkstaden.

För att få bort oljekylaren så måste man lossa ett par motorfästen och palla upp motorn och då kände vi att det här nog inte var vår grej riktigt. Lite lagom stora reparationsjobb fixar vi men inte detta.

 

Återigen, helt underbart med alla kunniga/intresserade båtmänniskor på MG!

 

//  Flipper-fia

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

synd att du bor i 08. jag tycker faktiskt att sådana här fel e rätt roliga att reparera. och lätta. jobbet e faktiskt inte så svårt men delarna kan kosta en slant.be om kostnads förslag och kolla sedan vad en utbytes motor kostar beroende på din motors skick. du ska inte tro att det är sista felet på den kära maskin, mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rimmar lite illa om det verkligen är en AQ150 för den slutade att tillverkas/anv av VP i mitten av -70 talet. Aq150 är en V6:a och det låter det inte som du har om man läser trådarna. Är det en 4:a så kanske du menar AQ151.

 

Om det låter avgasljud och du har vatteninträngning så är det bara limpa krök avgasslang mellan drev-motor och drevets avgasanslutning(rör) som det kan vara fel på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Tack för påpekandet om min motortyp. Självklart så har ni rätt, det är en AQ 151.

 

Men om det bara kan var fel på limpan eller kröken. Varför läcker det då vid oljekylaren? Skulle alla fel uppkomma samtidigt? Konstigt... Eller har jag fattat dig fel? Sorry i så fall men det är ju faktiskt måndag :-)

 

// Flipper-fia

 

 

 

 

Senast ändrad av mallabralla | 25 juni 2007 | 07:59

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

när jag hade problem med kylningen på min AQ170 så lät även den som en bil med trasigt avgasrör. I mitt fall var det ett otätt vattenfilter som gjorde att jag inte fick in tillräckligt med kylvatten och därmed torrkörde motorn. Vattnet i sig har ju en ljuddämpande effekt när det går ut med avgaserna. Då borde det iofs låta mer utanför båten också och inte bara inne i motorrummet. Hur är det med kylningen på din båt? Har du kört den så länge att du kan se om den kyls ned eller hinner den då bli full med vattensmiley-surprised.gif\? I så fall kanske ljudet bara beror på att kylvattnet stoppas upp i oljekylaren och därmed orsakar det råa missljudet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Vågande inte köra den så länge med tanke på ljudet och vatteninträngnigen. Men visst låter det även utanför båten. Motorn blev i alla fall inte jättevarm på denna korta tid så någon slags kylning får den ju i alla fall.

 

Nu är det tre veckor kvar till båtsemestern och jag hoppas verkligen att pärlan blir klar tills dess.

 

Flipper-fia - fortfarande hoppfull och inte luspank än

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog börja med att ta ett steg i taget. Börja med att få ordning på läckaget i oljekylarn. Efter det kanske du får ordning på cirkulationen och oljudet. Om inte så har du trots allt eliminerat en felkälla som ändå måste åtgärdas...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


1:a felet

Oljekylaren ska provtryckas för att kolla om det finns små sprickor i godset. Sedan skall den rengöras och sen är det provstart som gäller.

 

Motorn är provtryckt och den var i mycket bra skick så där är det inget fel i alla fall. Bälgen (vet faktiskt inte riktigt vilken bälg han pratade om) men den var hel och inte värmeskadad som han trodde att den kunde vara.

 

Just nu känns det lite hoppfullt inför semestern trots allt 8.gif\

 

Flipper-fia

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 hur provtycker man en motor? Jag  jobbar som penta mek och kan kanske ge di ett svar när jag läst hela tråden.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Hoppas det ordnar sig för er, inget skoj sånt där.

 

Bra iaf att ni lokaliserat vattenläckan.

 

Tror nog med att det kan vara vattenläckaget i oljekylaren som kan påverka oljudet från avgasdelen om det går för lite kylvatten ut från motorn genom att det läcker ut för mkt innan det når dit (motorn borde förmodligen gå varm då).

 

Alternativt så har ni helt enkelt en otät packning mellan topp o limpa just kring ett avgasutblås, eller hål någonstans på limpa eller knä (någonstans där inte vattnet passerar innanför ytterväggen), hål/läckage i en avgas/kylvattengummibälg men då borde troligen läcka vatten där med eftersom vattnet blandas med avgaserna efter avgasknät på vägen ned/ut från motorn (på min omc/cheva - samma funktion på alla inomb med sjövattenkylning vad jag vet).

 

Senast ändrad av Dykarn | 30 juni 2007 | 15:22

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Fortfarande inget nytt om oljekylarens tillstånd förutom att den nu ligger i syrabad men jag kände för att titta till båten i dag och o inte blev jag glad av det. Då har fågeljävlarna pickat 4 st 3 x 3 cm stora hål i ett för övrigt frächt kapell. Att dom har skitit ner hela kapellet kan jag ta men ge fan i att hacka sönder det! Jag blir så trött... är det inte meningen att båten ska kunna användas i år?!?!??

 

smiley-cry.gif\

 

//  Flipper-fia

 

PS Det jag skrev om att motorn var provtryckt kanske inte var helt rätt, det kanske är ventilerna som man provtrycker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Semestern närmar sig och båten är fortfarande inte hemma men nu är oljekylaren rengjord och så är det några lödningar gjorda inne i oljekylaren. I morgon är det dax för provstart och nu kan jag bara hoppas hoppas och hoppas lite till att det funkar till 100 %.

 

Det sista som överger en båtägare är hoppet smiley-cool.gif\

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Nu har domen kommit. Den fjärde avgashyllan på topplocket har frätits sönder ca 1 cm vid fästet. Avgaserna sprutar rakt ut där. Det är bara att montera bort den trasiga toppen (då det inte verkar vettigt och inte heller billigare att svetsa den och sedan hoppas på att resten av godset i topplocket är av bra kvalité), skaffa en begagnad topp och sedan montera in den i motorn igen.

 

Problem:

1. Var finns det en schysst topp som inte är hutlöst dyr?

2. Var finns det en meck mitt i sommaren som kan demontera och montera toppen?

 

Verkstaden hade aldrig sett någon liknande skada trots att dom har meckat Pentamotorer över 20 år. Kostnaden är ännu okänd men en gissning är att det landar på ca 25 000 kr när allt är klart, då är oljekylarreparationen inräknad.

 

Nu känner vi att smärtgränsen är nådd och båten måste nog tyvärr få en ny ägare i höst när den är fixad och klar. Och tro mig det är med tårar i ögonen och ont i magen som detta beslut har tagits. 

 

Tack för mig och tack till er alla snälla båtmänniskor som har kommit med goda råd!

 

Vänliga hälsningar

 

Flipper-fia smiley-cry.gif\

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

http://www.motorteknik.se/   kolla in dom här ,dom e inte så dyra ...

tycker ävan att 25000kr låter mycket.. vart lämnade ni in båten? muskövarvet kostar ej heller så mycket 420kr/tim finns även en privat kille nere i nynäs som kör egenrörelse som ej heller e dyr men mycket duktig!!! 

 

Senast ändrad av Lirare | 20 juli 2007 | 20:46

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...