Gå till innehåll
onsdag 01 januari 2025
KristofferL

B21, AQ145A startproblem

Rekommendera Poster

Behöver litre hjälp med att få klarhet i varför inte min kära b21a startar som den skall.
Motorn är en AQ 145A.
Idag när vi skulle ut med så många andra för att hälsa Ostindiefararen välkommen så startade först inte motorn. Inte ens startmotorn gick igång. Det enda som hördes var ett litet klick från ett relä vid motorn, är lite kass på detta men antar att det är reläet som ger ström till startmotorn.(??)
Detta klick hördes hela tiden men inget annat. Fortsatte försöka och till slut så drog startmotorn igång. Testade innan om startmotorn och allt gick runt som det skulle och det gjorde det....Det tog 5 minuter innan maskineriet kom igång.

När man sedan kört igång motorn så fungerar den även om motorn kallnat i några timmar. Och då skall nämnas att den går som en klocka.
Första gången detta upptäcktes var igår då det inte hände något vid första vridet av nyckeln. Jag provade ett par gånger till och då gick den igång....om än lite trögre än vad den brukar vara att starta.
Väldigt tacksam för hjälp och ideer om vad det kan tänkas vara!
Mvh,
Kristoffer 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för tipsetsmiley-smile.gif\ men batteriet är ju det första jag kollade. 13V så det är inte batteriet som är problemet. Det ligger efter det reläet som klickar och innan startmotorn.........vad kan det vara?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

solenoiden (spolen som sitter på startmotorn) som du  hör att det klickar i fungerar både som relä för startströmmen och så skjuter den i drevet i startkransen via en liten hävarm, det kan hända att kontaktytorna har blivit brända och att drevet går tungt att skjuta fram. riv bort startmotorn och gör rent och smörj sen fungerar det:) passa på att kolla kolena också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för det tipset! Skall ta och kolla startmotorn.
Idag när jag skulle starta motorn på morgonen så gick den igång direkt hur lätt o fint som helst... Konstigt. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...