Gren 0 Postad 9 Juni , 2007 Båten började ta in vatten och jag misstänkte att det var en dålig lagning på kölen, den gamla lagningen var bara att bryta bort och detta var vad jag fann... När jag nu ska plasta om det, vilket är det bästa sättet att gå till väga på ? Ska jag börja lägga 1 -2 lager glasfibermatta utifrån och sedan innifrån eller är det bättre att börja innifrån och sen avsluta på utsidan ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gren 0 Postad 9 Juni , 2007 Fick inte med bilden ti förra inlägget.... Senast ändrad av Gren | 09 juni 2007 | 15:36 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 9 Juni , 2007 Svar på din fråga: Du bör börja inifrån och lägga minst 4 lager matta och polyester. Det är inte helt lätt att se men det ser ut som om du behöver slipa upp ganska mycket för att komma in i friskt matrerial. Anser Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 9 Juni , 2007 Föst en rekommendation: Köp den här boken http://www.bokus.com/b/9789197009461.html En såpass stor skada bör plastas från båda sidor. Innan man börjar plasta måste man fasa av vid sidan av hålet, både på insidan och utsidan. Kommer man inte åt inifrån finns lite tjuvtricks i boken. /A Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 9 Juni , 2007 Håller med om att man bör/måste plasta från båda sidor. Svarade egentligen bara på frågan. Och själv skulle jag börjat inifrån. Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gren 0 Postad 9 Juni , 2007 det är inga problem att komma åt varken innifrån eller utifrån, men jag gör nog som ni tyckte, slipar rent, börjar innifrån och avslutar utifrån. Tack för era svar Mvh Gren Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 9 Juni , 2007 Och ett tips från boken; använd epoxi för lagningar. Det är lite otäckare att jobba med men fäster bra på gammal polyester. Att laga polyester med polyester ger dålig vidhäftning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gren 0 Postad 9 Juni , 2007 ok, menar du sånt här ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 11 Juni , 2007 Mja, det där är spackel för mindre skador. Jag tror det är det här som avses http://www.watski.se/www/produkter_meny.asp?prodCardID=15840&groupID=4&subGroupID=500100&parentGroupID=500 Men, jag ska vara försiktig med råden, har bara pysslat med småskador där just epoxispackel är bra. Det du ska göra är ett ordentligare plastjobb. Läs boken och fråga lite mer hos ett proffs, typ ett båtvarv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser