Gå till innehåll
lördag 22 februari 2025
gravis

yamarin 59dc

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har beställt en yamarin 59dc med yammaha 115 4T. Så här i väntans tider så skulle det vara kul att få höra era recentioner/reflektioner ang båt och motor.

Ni som har en eller har erfarenhet av båten, är ni nöjda?

Finns det någonting speciellt att tänka på när jag börjar bruka båten/motor?

Skriv och berätta.

Mvh Gravis snart kapten igensmiley-tongue-out.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Har en Yamarin 5820(58 BR)  med Yamaha 115 hk 4T.och har kört den 2 säsonger.

Det är ju likadant skrov som  59 dc.

Känner mig helt nöjd, båten går mycket bra i sjön, är rolig att köra, lättkörd,man sitter väl skyddad bakom vindrutan, storleken på motorn passar utmärkt om du ej behöver köra fortare än 37-38 knop.

Tillräckligt stor att köra på relativt öppna vatten, tillräckligt liten att hantera själv och att åka vattenskidor /bräda efter

Lätt att hålla snygg då det är mycket rena plastytor i båten, kvaliten känns, ingenting har ännu lossnat eller skallrar.

Stolarna bekväma även när man åker långt/eller i hård sjö,motorn tyst.

Hoppas du kommer att känna dig lika nöjd som jag

Trevlig båtsommar

Lennart

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Finns väl inte så många bättre och snyggare (min personliga åsikt) daycruiser i den storleken runt 5,5 meter plus/minus nån decimeter.

Nån direkt bättre 115 hk 4-takt hittar du heller inte.

Båten går mycket bra i sjön, skrovet är erkänt bra - det har hängt med sen 2002 då Yamarin 5820 kom ut på marknaden första gången. Det är som påpekades samma skrov som 5820/58BR har. 21 graders V-form med hög och fin gång. Ålar i lågfart som är en liten nackdel men går att lära sig köra rakt sakta med viss körteknik. Vanliga trimplan (t ex Bennet M8) lär lösa såna problem om man skulle besväras av det.

Har själv en Yamarin 5820 med Yamaha F115. Går som på räls, även på fullgas. Hur snäll som helst att hantera i vattnet. Klarar hyfsat grov sjö (jag håller till i Vänern).

Så mycket bättre sjöegenskaper än så blir det inte på vanlig en 5,7 meters fritidsbåt.

Kapellgaraget på 59DC kommer du garanterat att uppskatta. Jag saknar verkligen kapellgarage. Men jag har nuförtiden hamnkapell istället då det räcker fint. Tar ett par minuter att rycka av och vika ihop mot förut när man skulle pyssla och vika ihop huvudkapellet och in med det i kapellstrumpan  som tog väl en 15 min innan jag var klar.

59DC har en förvånansvärt stort krypin i fören, jag tror nästan det är större än på 64DC?

59DC har testats några gånger i svensk båtpress och fått idel lovord. Bäst i test (liksom deras större syster 64DC) i svensk båtpress.

59DC är ju lite dyr förstås, men du får en fin båt också så nog lär du få valuta för pengarna.

Jag har teakdurk osv på min - har du det på din?

Snyggt men kräver en del underhåll.

Finns ju lite extra tillbehör till 59DC som kanske kan vara bra att ha, som du kan se på Yamarins hemsida el Yamaha Scandinavias hemsida.

Antar du har startspärr på motorn?

Har du trailer el båtupptagningsvagn till båten? Jag har Bålstasläpet REG 1350 som passar bra till båten.

Vet ej om motorn numera skall in på 1:a service redan efter 10 timmars körning (efter inkörningen som man följer som står i handboken till motorn). Så var det med min motor i alla fall 2003 när den var ny och jag körde in den.

Lycka till med din nya båt. Tror inte du kommer att bli besviken.

Vore kul om du skrev nån rad sen när du fått båten och använt den ett tag.

/Bo

Senast ändrad av bossee | 09 juni 2007 | 13:21

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Tack så mycke för svaren, de uppskattas!

Jag köpte till teak paketet samt bord och en Garmin 420s med ekolod samt en bromsad 1300 easy line trailer.

Offshorestolar ingick samt förtöjningssats.

Jag beställde även låssats men jag bör nog ringa ock kolla om startspärren ingår anars får jag komplettera tänkte inte på det.

Jag har alltid mina båtar på trailer och åker och lägger i när jag ska ut på en tur. Jag tycker att man blir flexibel samt det är enkelt att åka runt till olika sjöar.

Om jag kommer ihåg rätt så sa sälgaren att motorn ska in efter 20 timmar på första service.

Då vi har fått tillökning i familjen X 2 i dagarna så var det inte meningen att vi skulle ha någon båt denna säsong men efter några soliga dagar så var det kört, jag packad in falmijen i bilen och åkte till Borgs Motor i Kumla, de hade precis vad jag sökte. Med två skrikande barn som ville bli ammade samt en sjövild 5 åring som sprang runt så lyckades vi komma överäns om pris utrustning samt leverans innom skälig tid.

En Eloge till personalen på Borgs Motor de är riktigt service minded.

Kul att båten får så possitiva omdömen, det känns riktigt spännande att få ut och ta en provtur.

Återigen tack för svaren jag skriver några rader efter premiärensmiley-cool.gif\

MvH Gravis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Startspärren (Nautilock el BoatGard 201 är de vanligaste):

Du får i regel installationsbidrag från försäkringbolaget för att installera det så det blir inte så dyrt. Du får även mer rabatt på premien hos försäkringsbolaget och tjänar in en del där också.

Ett annat tips är att märka motorn med Securmark (det gör handlaren i så fall innan leverans).

Jag har även Snapp Off ratt på min Yamarin 5820/53BR, har jag mest för att avskräcka de som försöker ta båten för att okynnesåka (är ratten borta tror/hoppas jag de vänder blickarn mot nåt annat). Har i och för sig startspärr (BoatGard 201) också.

/Bo

Senast ändrad av bossee | 10 juni 2007 | 18:18

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Bo!

Jag såg i din sjöbod att du hade stereo, var har du monterat den? Jag tänkte plocka in en cd/Mp3 spelare samt högtalare. Vart kan man placera högtalare utan att man riskerar att förstöra någonting. Det känns lite tråkigt att göra hål i båten för dessa. man bör även kunna dra kablarna på ett profsigt sätt.

//Gravis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mailar dig ett dokument där du kan se hur jag gjort på min 5820(58BR) med högtalar- och stereoinstallation (är lite annnat med jag ändrat på min båt också men det får du med på köpet). Själva steroen får du leta en annan plats än jag har men du borde kunna få in den vid förarplatsen nånstans. Kolla på Sony CDX-HS70MW med ett par 160 W Sony XS-MP1620W marinhögtalare. Borde vara en ganska bra kombination.

http://www.xplodsony.com/marine/headunits/CDX-HS70MW

http://www.xplodsony.com/marine/speakers/XS-MP1620W

http://www.sony.se/view/ShowArticle.action?article=1175002570017&site=odw_sv_SE&source=rss

Mvh

Bo

Senast ändrad av bossee | 14 juni 2007 | 23:46

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Bo!

Ljud-prylarna ser riktigt bra ut i länkarna, tack.

Du får gärna Maila mig bilderna på din instalation på agravhed@getrag.se

Gravis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Som bossee säger: Se till att ha startspärr till motorn och även Securemart stöldskyddsmärkning på både båt och motor!

Klass 3 lås och kätting är ju lika självklart det.

(Bygeln på båten är nog det redan från fabrik.)

Se också till att följa motorns instruktionsanvisningar till punkt och pricka framför allt under inkörningsperioden! Undvik helst att ens testa någon minut att se hur fort båten går innan instruktionerna tillåter max varvtal även om det är frestande att prova.

Grattis till ett bra båtköp och se till att du/ni får en riktigt härlig kanonsommar med den nya båten!

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jaha nu har man hunnit ta två turer med nya båten och kan konstatera att den är helt underbar. Motorn känns potent även om jag inte har kunnat dra på något pga inkörning. Det var lite blåsigt när jag var ute, och det uppskattades då jag kunde konstatera att båten är ruskigt stabil i vattnet, den bjöd inte på några obehagliga överaskningar. Den enda anmärkningen jag har är att den är lite seg i svängarna i riktigt låg hastighet. Allt som allt känns det som ett gediget bygge som man kan njuta av i många timmar framöver.

PS. Tack Bo för stereo tipsen det blev sony marin stereo med JBL 6*9 marin högtalare, fungerar klockrent med ljud över förväntan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...