tompalompa 0 Postad 8 Juni , 2007 I söndags sjönk båten som jag ägt i en månad. Efter en invändig renovering som jag säkert har lagt 100 h på. En skruv i durken hade nött hål på skrovet inifrån. Har fått upp den och lyckats fixa det mesta men jag får inte motorn att gå ok.(Johnson v4 140-88). Har drenerat förgasare och luftat ur cylindrar samt lossat slangen som för upp smörjning från undre till övre lagret för at få ut ev fukt. Motorn startar lätt verkar gå på alla cylindrar. Var idag ute och körde ett par timmar och motorn hackar. Den går som vanligt en stund sedan är det som om jag drar av på gasen och varvtalet sänks. försöker jag då gasa så är den slö. Helt plötsligt så kan den hoppa igång igen och då känns det som om jag hade dragit på gasen. Sedan hoppar den mellan dessa lägen sporadiskt. Det verkar som om den går normalt efter att ha varit avstängd en stund för att sedan börja strula igen efter några minuter. Tacksam om någon har någon ide om vad det kan vara för fel. Senast ändrad av tompalompa | 09 juni 2007 | 01:52 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
van_duung 0 Postad 9 Juni , 2007 får det rätt mängd bensin?? t.ex slangen liger i kläm, soppa pumpen håller på att ge sig vet inte om det kan bli bättre men en del säger ju att man ska köra med lite t-röd i men är inte helt säker på om det kan fixa ditt problem Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
swdmat 0 Postad 9 Juni , 2007 Låter som att den går ner på tre cylindrar ett tag. Isf kan det vara ide att byta alt kontrollera tändkablar och fördelarlock. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Danjel 3 Postad 11 Juni , 2007 Låter väldigt likt de symptom jag hade med min sjunka johnson 90 v4 från -91. Dessa åtgärder löste mina problem: -töm bensintanken och häll i k-sprit -töm vro-tanken och gör rent -blås rent alla slangar till motorn -ta ner insuget och gör rent -byt stift -ta ner förgasarna och blås rent med t-röd och tryckluft -ta ner vro/bensinpump och gör rent -byt packningar mellan förgasare och motor -ta ner startmotorn och gör rent och smörj -ta isär alla kontakter på motor och spreja wd40 i -byt motorsäkring -byt alla bränslefilter, det sitter minst ett. -justera eventuellt tändvinkeln. Min motor gick på låga varv, men så fort jag drog på så gick den bara 20 sekunder och gick sen ner och bluddrade och dog till slut. efter den dött var den lätt att starta igen, men så fort manb drog på så var det samma visa igen. Fast du hade ju tur!, min båt sjönk endast en och en halv vecka efter köpet. Lycka till MVH /Danjel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SAGA8000 0 Postad 11 Juni , 2007 Låter som du har vatten i bensinen.en kompis till mig hade samma problem.han tömde tanken o fyllde på nytt.det funkade igen.kolla det. krille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tompalompa 0 Postad 11 Juni , 2007 Tackar för tipsen. Ska ut idag och undersöka vidare. Tror inte att det är ett tändproblem då cdi och topparna aldrig kom under vatten. Jag kopplade ut vron i samband med återställandet efter badet funderar på om den kanske drar tjuvluft någonstans efter det.MVH Tomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tompalompa 0 Postad 11 Juni , 2007 Nu har jag varit ute och meckat, plockade isär soppapumpen och den är tät. Har kollat ledningarna och de är täta. Jag har ju tömt förgasarna tidigare så där borde inte problemet sitta... men motorjäveln vill inte fungera ordentligt ändå. Den startar lätt, går en stund sedan börjar den bluddra och dör. Sitter man och pumpar på soppaslangen så går den, men dåligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SAGA8000 0 Postad 12 Juni , 2007 hAR DU BYTT BENSINEN ÄNNU? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
plarsa 0 Postad 12 Juni , 2007 Vad tror ni om denna teori: En vatten droppe som kommit in och satt sig i ett förgasar munstycke kommer aldrig att försvinna då dess ytspänning är för stor när den skall passera det lilla hålet i munstycket. Man kan således aldrig få motorn att gå bättre om man inte badar förgasaren i sprit som blandar upp vattnet. Fusk varianten kan vara att köra motor på en bensin blandning med hög etanolhalt på tomgång under en längr e tid. Då finns chansen att den etanol blandade bensinen löser upp vattnet i bränslesystemet och leder ut vattnet till cylindrarna för förbränning. Länge leve insprutningen ! / Plarsa http://ockelbo.plars.org Senast ändrad av plarsa | 12 juni 2007 | 16:24 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
V8dc 0 Postad 12 Juni , 2007 Visst kan etanol funka. Men hade det varit insprutningsmotor så hade det varit några fler felkällor när motorn hade dränkts Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tompalompa 0 Postad 13 Juni , 2007 Bensinen är utbytt men jag har inte rensat förgasarna med k-sprit. Fick just reda på att skadan täcks av försäkringen och jag har otroligt nog lyckats få tid hos en verkstad i slutet av veckan... Hoppas de får ordning på det till midsommar. Tack för all hjälp. Jag återkommer med vad felet var, så att det kanske kan hjälpa någon annan olycklig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Glastron 0 Postad 13 Juni , 2007 Jag tror mera på tändspolarna. Skruva ur kablarna, lite 5-56. Hur länge låg den under vatten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tompalompa 0 Postad 13 Juni , 2007 Den låg under 5-10 timmar? Vet inte riktigt... var ute och körde dan innan och upptäckte att den hade sjunkit dan efter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
perra_linden 0 Postad 18 Augusti , 2009 Hur gick det sen då, nyfiken???! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vegas65 0 Postad 18 Augusti , 2009 2 år senare? :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser