Kaveh 0 Postad 8 Juni , 2007 Efter ett nyfunnet intresse har jag nu köpt en båt. Det är en krüger 425 styrpulpet och till den har jag en 40hk mercury 74a. Den planar bra och går fint men när jag maxar gasen och bara så lite som lutar mig åt nått håll kan jag få kast. Jag har ingen som helst koll på om jag har monterat motorn rätt eller inte men jag tror det. Den är centrerad, och den nedersta vingen (kan inga termer) är i detta läge ca 5/6cm under skroven. Ska fixa så de är i jämnhöjd imorgon. Jag har även testat att ha motorn i olika vinklar vinklad (den där sprinten man kan flytta på). Ursäkta mitt novisa marinspråk. =) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 9 Juni , 2007 Du är på rätt spår: 1) Höj upp motorn i vertikalled så den s k aniventilationsplattan (kallas även anikavitationsplattan) hamnar jäms med båtens botten vid akterspegeln. Ev kan du senare höja ett pinnhål till. Det är plattan omedelbar ovanför propellerns övre svängradie. 2) Prova med olika vinkling av motorn in/ut från akterspegeln. Eftersom du inte har elektrisk trim (som man annars styr från en vippbrytare på gas-/växelreglaget) kan du inte justera vinkeln under gång. Du får helt enkelt experimentera. Om du viklar motorn utåt så kommer båten att gå lite trögare upp i plan men kan gå bättre i plan och på fullgas. Man vill i regel på marshfart och uppåt hålla upp nosen lite så att båten går så lätt som möjligt. På motsvarande sätt man man vinkla in motorn för att få båten att plana snabbare men den får då en tendens att stå på nosen i högra farter. Du måste alltså hitta en rimlig kompromiss så att både accelerationsfasen funkar hyfsat och att du i planingsfart får en lätt och bra gång (=t ex drar mindre bensin då). Som sagt, det är bara att experimentera. Tänk även på att passagerarnas placering påverkar alltihop också. En person i fören på en såpass liten båt du har innebär att fören ofrånkomligen kommer att plöja mer i vattnet i alla farter. Många passagerare långt bak i båten gör att aktern får en tendens att gräva ner sig. Fördela lasten i båten med eftertanke om du vill att den skall gå bra. Sen har man ju det problemet att man kanske inte har en optimal propeller, men har du varvräknare och du kommer uppåt 5500 varv/min på fullgas brukar det räcka i de flesta fall. Annars ändrar man max varvtal genom att byta propeller som har mindre vinkling (stigning) på bladen om man vill ha mer varv el ökad stigning om man behöver lägre varv. Ca 200 varv/min brukar 1 tum ändring i stigning ändra motorvarvet. /Bo Senast ändrad av bossee | 09 juni 2007 | 13:19 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rackabajsare 0 Postad 9 Juni , 2007 I min manual står det att kavitationsplattan ska var 1-2 cm lägre än båtens skrov, 5-6 cm är hur som helst för mycket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 9 Juni , 2007 Du borde hissa upp motorn så att den ligger exakt jäms med bottenskrovet alternativt att den ligger ca. 1 cm under. Längs med är standardhissning. Utöver hissning av motorn så kommer du att få en stabilare båt i sidled om du skaffar dig en Hydrofoil LZ till din motor. En Hydrofoil gör även att du kommer upp snabbare i planing och att den sparar lite bränsle, men inte minst så ger den alltså en ökad stabilitet i sidled i hela fartregistret. Du hittar den på www.watski.se och sedan skriver du in ordet Hydrofoil under sök-funktionen. Du ska ha den modellen som heter LZ och som är upp till max 50 hk. Den kostar 355 kr. Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lotsenn 0 Postad 9 Juni , 2007 Du kan förutom att sätta motorn i rätt höjd pröva en sådan här trimfena oxå funkar bra faktiskt. länk Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 9 Juni , 2007 Ja, Clas Ohlsons variant är ju betydligt billigare (199 kr) och fungerar exakt lika bra som den som finns att köpa i Watski-butikerna för 355 kr! Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser