Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
differentjacob

Lateralmärken, barbord- och styrbord-märke??

Rekommendera Poster

Hej

Lateralmärken, barbord- och styrbord-märke, alltså gröna och röda pålar. Är dessa bara till för att visa vilken sida du skall köra på, kommer man från nott så är det ena sidan och söder så är det andra sidan??

Eller är det ätt det är hinder vid sidan av??

 

(inte så sjövan ännu)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Röd är babord och grön är styrbord. Dessa är placerade i farled och in mot hamn. Åker du alltså in mot hamn ska du ha grön mot din styrbord sida och röd mot din babord sida. (Gröna lampan mot gröna sjömärket och röda mot röda sjömärket) Åker du sedan ut ur hamnen blir det då tvärt om. Farledsriktningen är utmärkt med röd pil på sjökortet.

 

Senast ändrad av Gesse | 09 juni 2007 | 00:03

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glömde skriva att det är någon typ av hinder, grund t.ex om man kör på fel sida av dessa sjömärken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som den gamle mästerlottsen Per Larsson från Smögen sa, när jag läste skepparexamen för honnom 1970, Vet du inte vilken sida om en prick du skall gå, gå tätt in till dem. Detr är djupt på båda sidor.
 
 En Brasklapp; Prickar utmärker bara vissa farleder och på öppet vatten vissa grund. För oss som fritidseglar, med det djupgåendet vi har, är de egentligen av mindre betydelse.
 
Lär dig navigera och läsa sjökortet. Det finns mycket vatten att åka på, som inte är utprickat. Kör bara sakta ock lungt så går det bra.
 
tommy 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår vad mästerlotsen Larsson menade och det är väl kanske rätt i de flesta fallen.

 

Men jag seglade från Tyskland till Stockholm i början av maj detta året och låg i Oskarshamn en natt och bestämde mig för att gå Oskarshamn-Västervik i den innersta leden, utmärkt på båtsportkorten och för den delen också på Navionics elektroniska kort.

 

Döm om min/vår förvåning när minst 10 märken inte stämde med varken papperskort eller elektroniskt kort. Det var flera hundra meter fel, antagligen pga isen under vintern och att ingen varit ute och flyttat dom rätt igen.

 

Känslan är inte behaglig när inget stämmer, massor av krysspejlingar, max förstoring på plottern sakta fram med motor och hoppas att man gjorde rätt när man tar ett märke på fel sida och till råga på allt LÅNGT I FRÅN MÄRKET.

 

Allt löpte väl men prickarna är inte alltid rätt så man måste i bland fundera över detta.

Måste erkänna att jag, trots mycket navigerande även innan plottern var vanlig, blev ställd och helt plötsligt osäker. För trots att jag till 99,9% var säker på att märket var fel så fanns känslan att jag kanske trots allt tänkte fel.

 

Gick upp till leden som går ut från Oskarshamns verket rakt ut till öppet vattten och gjorde en segling över öppet vatten i stark vind istället. Kändes trots allt säkrare.

 

Per

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Döm om min/vår förvåning när minst 10 märken inte stämde med varken papperskort eller elektroniskt kort. Det var flera hundra meter fel, antagligen pga isen under vintern och att ingen varit ute och flyttat dom rätt igen.

 

Alltså. Navigering är mycket en bedömningsfråga och ingen exakt vetenskap. Man kollar i kortet vart man tänkt sig att åka och lägger upp en rutt som är lätt att hitta beroende på väder och ljus. Tar sikte på öar med bra djup intill och väljer vägar så man har bra tydliga och enkla landmärken. En bra tanke är var vill jag INTE vara någonstans om min GPS plötsligt lägger av. T ex inte ute på en fjärd med gott om grynnor men utan synliga referenspunkter. Papperskortet ska ligga framme uppslaget på rätt sida.

 

Din känsla av men tänk om jag har fel är en bra känsla. Håll fast vid den! (Utan att förvandlas till ett nervöst vrak som bara klarar att ligga stilla vid bryggan.)

 

Några faktorer:

- GPS i sig är tekniskt OK, på en 5-10 meter när. Men:

 

- Det finns en fördröjning på 5-10 sekunder på en vanlig GPS. Helt enkelt beroende på hurpass kraftig dator som sitter i den och gör beräkningarna, ju billigare GPS ju långsammare. Spelar ingen roll under 10 knop. Men om man drar på nära grynnor och öar i dimma i 20-25 knop eller mer så har det slutat med trasig båt och benbrott.

 

- Sjökortet är handritat och i vissa fall sjömätt för 50 år sedan, innan GPS och dess exakta positionering. Grundflak som syns dåligt på flygfoto kan lätt ligga 50-100 meter fel! Även hela öar kan ligga snett inritade.

 

- Prickar flyttar på sig p g a is och annat.

 

- Och ibland ändrar sig sjöfartsverket, flyttar, tar bort och lägger till prickar .

 

- Större öar och klippor brukar ligga där dom ligger och stämmer bra med kortet dvs är bra referenspunkter.

 

- GPS hjälper mot dumma misstag av typen svänga runt en ö och rakt på en grynna som inte ligger vid den ön man trodde man var vid.

Jämför den gamla försäkringshistorien Jag tog fel på infart och körde på ett träd som inte står på vår tomt.

 

Jag har satt markör-ringen på min GPS på 0.1 nm, dvs 185 m. Har jag enbart GPS att lita på så ska allting farligt ligga utanför den ringen hela tiden.

 

 

Senast ändrad av Anders_St | 09 juni 2007 | 16:50

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hur kan gps reagera långsamt när det går bra på vägarna med bil å det går mycket fortare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Bilar kör på vägar där det syns mycket tydligt var man kan köra (där det finns platt asfalt) och inte köra (där det finns gräs, staket, betongvallar, refuger, rödljusstolpar).

Dvs GPSen behöver bara då och då tala om när man ska ta av till höger eller vänster. Den varnar inte för lyktstolpar och refuger. Dom ser man ändå.

Om den säger till 60 sekunder eller 90 sekunder innan man ska svänga spelar inte så stor roll.

 

På sjön använder man GPSen för att undvika att köra på saker och ting. Grundflak, grynnor, öar. Då gäller det att det man ser på GPSens skärm stämmer med verkligheten. Om man tycker att man måste köra nära farliga saker i hög hastighet så är det viktigt att skärmen uppdaterar fort. Militären håller på med sådant och har snabba GPSer.

 

Eller så kör man lite lugnare, med breda marginaler, långt från farliga saker och njuter av sjön istället för att lägga halva lönen på värsting-GPSen.

 

 

Senast ändrad av Anders_St | 26 juni 2007 | 11:11

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Sammanfattande information om lateralmärken.
Babordssida: Röda, om det har topptecken är det en cylinder, i kortet ej ifylld. Bokstaven R i kortet.


Styrbordssida: Gröna, om de har topptecken är det en kon (spetsen uppåt), i kortet ifylld. Bokstaven G i kortet.


Detta förutsatt att du går i farledens huvudriktning (och är i system A, i system B är det tvärtom, men det är långt till närmaste sådan region). Farledens huvudriktning markeras med pil och punkter, på moderna kort två färgade punkter för babord resp. styrbord. Farleds huvudriktning är generellt från öppna vattnet in mot hamn. Utmed Sveriges kust från (land)gränsen till Norge mot gränsen till Finland, dvs. söderut utmed västkusten och norrut utmed ostkusten och förstås då österut på sydkusten. Därtill finns en målsättning att passera öar i medsols varv (vet dock inte om detta tillämpas i Sverige).
Dessa märken är flytande och ska därmed inte förutsättas befinna sig exakt där sjökortet placerar dem. De kan ha flyttat sig, eller helt försvunnit. Kolla ufs (underrättelser för sjöfarande, enklast på sjöfartsverkets hemsida). Ofta kan man passera helt nära ett lateralmärke (och andra märken) på vilken sida som helst efter som de är utplacerade med lite marginal OM det finns utrymme för detta. Ju trängre vatten desto mindre marginal, så var väldigt försiktig.
 
Det andra du talar om är kardinalmärken, sådana som förhåller sig till ett hinder med avseende på väderstreck. Jag ger ingen beskrivning här.
 
/Lars 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


@Anders
Det måste vara några fruktansvärt uråldriga mekaniska GPSer du tänker på om de har 10 sekunders fördröjning. Normalt uppdaterar de med 1-2 sekunders intervall. Åtminstonde de jag stött på.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående bilmarin navigator, så förutsätter bilnavigatorn att du kör på vägen, hittar du en grusväg eller körbar åker på sidan av huvudvägen så kommer bil navigatorn att placera dig på vägen trots att du är tio meter vid sidan av. Därför stämmer bilnavigatorn bättre.

 

Denna funktion finns tack o lov inte på marina varianter! ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...