Gå till innehåll
måndag 25 november 2024
elektro1

Vilken Tube skall man välja??

Rekommendera Poster

Jag går i köptankar på en ring/tube för mig och min son på 6 år.

Vill helst ha 2 st nedfällda brunnar där man kan sitta gott och inte vara så utsatt för att ramla ur. Nybörjare båda två. CO ligger bäst till när det gäller pris och nedfällda brunnar.

I dagsläget väljer jag som sagt mellan 2 st olika, kan ni hjälpa mig välja rätt eller komma med förslag och inlägg? Vad ska man tänka på, m.m?

1. Sportsstuff Big Mable      http://www.froggy.se/badring_bigmable.htm

2. Water Tube Hydroslide gocart 2  http://www.clasohlson.se 

Tack på förhand alla.

Senast ändrad av elektro1 | 08 juni 2007 | 23:23

post-25143-1394235090,7539_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett alternativ kan ju vara Yamaha`s Mega Fresbee. Den är helt rund och platt (inget hål i mitten alltså)och väldigt stor i diametern. Den är runt 1.75 m i diametern om jag inte minns helt fel. Minst två vuxna personer får  plats. En trygg tub för ett barn, men som också går att köra riktigt vilt med om man nu vill det. En tub för både barn och den fartiga vuxna kan man nog säga. Det här är en kvalitetstub och eftersom den dessutom är så pass stor så kostar den. Runt 1100-1200 kr gissar jag att den kostar. Men det är den värd tycker i alla fall jag! Har själv kört den en hel del och för båtföraren så är den tacksam att köra eftersom den inte gräver ner sig i fören lika lätt som en del mindre tuber kan göra. 

Hälsningar:

Roddarn

Senast ändrad av Roddarn | 08 juni 2007 | 23:52

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tycker faktist om en trekantig tub, dom är stabila och vill man köra hårt så går det oxå

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den ser bra och stabil ut.

har egentligen bara en enda fundering.

När den är platt och inte har en brunn, hur får man ett livligt barn på 6 år att sitta still på en sådan platt tube?? Ett barn håller sig ju inte still och har inte kraft nog att hålla fast sig som en vuxen.

Nu tänker jag ju givetvis inte köra snabbt med grabben, bara så har får åka lite mjukt bakom. Det är ju en viktig poäng också att den inte gräver ner sig och går tyngre i vattnet. Jag har ju bara en 30hk på båten.

Kollade upp med goggle vad man kan hitta denna yamaha och hittade gentligen bara denna sida:

http://www.buitenboord.com/product_info.php/products_id/1328?osCsid=40ea47f5f38a063ae70ff0c6a47da4cc

Där kostar den 209 euro !!! har du sett den någon ananstans i Sverige så får du gärna säga var...

Senast ändrad av elektro1 | 09 juni 2007 | 08:59

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ska också köpa en ny tub till mina kottar.

5 och 7år gamla. 3åringen är för liten ännu.

Det blir nog en sån här.

http://www.skimarine.se/?page=details&artno=4253&catno=3&subclass=25

Hade en liknande som jag råkade köra sönder.

Vill att dom sitte stabilt

Har även funderat på denna då dom kan åka samtidigt.

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=8085524

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är absolut inget problem för ett barn att ligga/åka på den även om barnet är livligt. Jag har kört den tuben rätt mycket och vid ett tillfälle ville en klubb ha mig att köra den vid en offentlig tillställning där barn fick göra en 10-minuterstur gratis. Då körde jag både barn och vuxna i från ca. 7 års ålder. Inga problem alls. Testade också att köra en vanlig rund tub i normal storlek och en trekantig tub, men den här Yamaha`n är överlägsen på många sätt. Man hittar väldigt snabbt var gränserna går hos de olika individerna och dessa gränser måste man tveklöst hålla sig inom. För barn som är så unga som din son drar man ju inte upp båten i planing ens. För den som ligger på tuben går det hiskeligt fort ändå och av centrifugalkraften så känns det i armarna. Det du funderar över löser sig med automatik.

Jo, den är som sagt rätt dyr och den kanske tom. är dyrare än vad jag trodde? Om 209 Euro stämmer så finns det andra liknande tuber. Jag tycker att du ska leta efter en tub som är just som den här. Den tubformen och inte minst storleken gör att man kan köra i alla farter. Från trolingfart, lite snabbare utan att båten planar och runt 30 knop om du så vill för vuxna. Det som är så bra med en sådan här utformning av tuben är just det att den inte gräver ner sig plus att den är så stabil för övrigt. Det är väldigt lätt hänt att barn kan bli rädda av att tuben gräver ner sig/dyker! En annan mycket viktig faktor till storleksvalet är att barnet måste ha med sig en vuxen och simkunnig person ombord på tuben.  

Har nu kollat på några alternativ och börjar misstänka att du tyvär antagligen har rätt när det gäller priset. Alla båtbutiker som säljer Yamaha-motorer kan beställa Yamaha-tuben, men annars så har Watski några alternativ:

Tube Monte Carlo för 1760 kr. Den kanske du kan pruta ner till 1500 kr om du har lite tur.

Tube RPM för 1395 kr. Det står inte hur stor diametern är på den, men mitt tips är att satsa på en så stor diameter som möjligt. Gissar att denna är av den stora sorten.

Om du inte hittar någon tillräckligt stor tub (minst 1.50 m i diameter) av den runda och platta sorten så är mitt tips att i så fall hellre satsa på en Water Tube Proaqua Triple Rocket från Clas Ohlson. Det är en sk. banan och även om det kanske är svårt att tro det så är dessa faktiskt betydligt stabilare än vad en liten och runt tub är. Den gräver heller inte ner sig och det får en tub bara inte göra för så små barn! Denna banan är också ett väldigt säkert kort både ur säkerhets-synvinkel och ur glädjesynvinkel. Priset på denna är 1198 kr hos Clas Ohlson. 

Orsaken till att jag mer eller mindre avråder dig till att köpa en vanlig rund och liten tub där det är ett litet hål i mitten är att ett barn på 6-7 år inte kan tekniken för att undvika att den gräver ner sig i vattnet. Att köra tup är ett samspel mellan båtföraren och den som åker på tuben och för att vissa tuber inte ska gräva ner sig så krävs det lite av barnet också som sitter på. Han/hon måste placera sig rätt och ändra på sin placering under körningens gång. De tuber som jag föreslår kräver inte lika mycket åkteknik av barnet och följdaktligen så krävs det då mindre även av båtköraren för att undvika dykning/nedgrävning av tubens främre del. En annan orsak till att jag rekommenderar dig en stor tub är att man bör vara en vuxen med på tuben när det handlar om så pass små barn. Det är helt enkelt ett MÅSTE!! Hoppas att du har fått lite mer kött på benen och att ni får en riktigt härlig och rolig sommar!

Hälsningar:

Roddarn

Senast ändrad av Roddarn | 09 juni 2007 | 12:25

Senast ändrad av Roddarn | 09 juni 2007 | 12:29

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Glömde säga en väldigt viktig sak om det här med tubkörning som jag inte vill glömma eftersom det trots allt handlar om säkerhet:

Man bör helst vara två personer ombord på båten. En som kör och en som siter i aktern och precis hela tiden har total uppsikt över den som åker på tuben. Med total uppsikt menar jag att den personen inte ska släppa ögonkontakten en enda sekund över den som åker! Den personen ska kunna ge båtföraren order om att omedelbart stanna eller köra långsammare om det skulle behövas. Den personen ska också se till att draglinan går helt fri från propellern. Det här är en mycket viktig säkerhetsdetalj som man inte bör avvika ifrån tycker jag och det är ingen tillfällighet att det är så här det alltid går till i professionella sammanhang också. 

Ett annat tips är att komplettera tublinan med ett dragblock. Det blir enklare att köra då. Om man däremot redan har en dragstång för vattenskidor monterat på båten så behöver man inget dragblock. Ett dragblock på Clas Ohlson kostar 169 kr. 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tackar verkligen för hjälpen, detta tar jag verklgien till mig. Detta att grabben skall vara så lite aktiv som möjligt i båten, att den är så självgående som möjligt tycker jag är viktigt. Sedan att den inte gräver ner sig.

En sista fråga:

har du sett den första jag funderade på: http://www.froggy.se/badring_bigmable.htm

Där är det ju inga brunnar och den är stor nog, 150. Tycker nämligen den ser stor och trygg ut,snyggast hittills tycker jag, men vet ju inte om kvalite´ n är bra och om den INTE gräver ner sig. 

Eller kan du se någon annan som passar hos froggy??

Tack för all hjälp så här långt

Bengt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den där Sportstuff Big Maple ser ju rätt läcker ut! Det enda som man kanske kan fundera över är att man kanske kan falla framåt om båtföraren sänker hastigheten väldigt snabbt och tvärt. Men i din sons hastigheter så spelar det nog ingen roll. Det är i så fall då man har båten i planing som det här eventuellt kan vara lite känsligt. Men det här vet jag ju inte utan det är enbart mina egna teorier och gissningar.

Starlight Line Big Buster 72 Deck Tube ser ut att också eventuellt vara någonting. Men då tror jag att jag skulle lägga till lite och hellre satsa på Yamaha-tuben. Inte för att jag vet om den är bättre eller ej, utan mer för att jag vet hur bra den är och att jag vet att den verkligen fungerar. För mig är den därför ett säkert kort på alla plan.

Water Tube Hydroslide Gocart 2 från Clas Ohlson skulle jag välja bort direkt! Den här sortens tub med två helt separerade platser och med vägg mellan ger kraftig obalans på tuben om de båda personerna inte har ungefär samma vikt. Det blir väldigt svårt att köra den på ett bra sätt plus att det blir lite jobbigt för de som åker på den. Den här sortens tub är inte alls bra för din son och dig törs jag nog påstå.

Det här med nedsänkta brunna ser tryggt ut men det är en falsk säkerhet såvida tuben inte är vansinnigt stor. För riktigt simkunniga äldre barn spelar det ju mindre roll. En riktigt stor tub där din son kan ligga helt raklång utan att fötterna sticker ut bakom tuben är det allra säkraste. Han ligger mycket tryggt på en sådan tub under förutsättningen att man anpassar båtkörningen efter hans ålder mm. En banan är också tryggare och lättare att sitta kvar på än en tub med brunn. Tuber som har en eller två brunnar blir nämligen väldigt lätt vattenfyllda vilket gör att den lätt sjunker ner lite under vattenytan! Och om man då är två personer ombord så kan den sjunka ner väldigt mycket. Svårkörda blir de också då.

Oavsett vilken tub man än väljer så ska den pumpas upp rätt hårt. Då viker den sig inte lika lätt och då blir den mer stabil, det blir lättare att ligga kvar på den och den blir lättare att köra. På en platt tub ska du som vuxen kunna stå på den utan att du sjunker ner mer en några få centimeter! Sedan ska man också komma ihåg att luften vidgar sig inne i tuben då den är varm  medan den blir mer normal igen när den kyls ned av vattnet. Den ska med andra ord inte ligga i direkt solsken när den inte används.

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst är det så. Försöker åka med båda barnen varav den ena alltid får sitta omvänt

Om man kör för första gången gör det en bra bit från land.

Hela ekipaget är ju plötsligt en långtradare på sjön (50 meters riskområde) 

och en del barn vill att man köra nära land för att det känns tryggare, men som sagt det är mindre bra.

Senast ändrad av Secalka | 10 juni 2007 | 07:32

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När det gäller säkerhet så är det enormt viktiga råd och synpunkter jag får höra här. Skall villigt erkänna att jag inte tänkt på det att man skall vara 2 st i båten tex. men tänker man logiskt så är det ju säkerheten som är viktigast och där får man inte så att säga pruta.

Skall följa alla dessa råd. Skall även vara ute på öppet vatten.

När det gäller vilken jag skall välja så ser i dagsläget ut att bli

Sportsstuff Big Mable. (Sportstuff Big Maple)

Har lagt ner detta med sittbrunn då det ni skrivit här verkar så vettigt att jag tagit bort det ur mitt huvud.:):)

Senast ändrad av elektro1 | 10 juni 2007 | 08:43

Senast ändrad av elektro1 | 10 juni 2007 | 08:44

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen.

Ville bara säga att jag har nu idag köpt Sportsstuff Big Mable som talades om innan här.

Skall även köpa ett dragblock för att fördela tyngden m.m.

Nu ska här lekas i sommar.....14.gif\14.gif\14.gif\14.gif\14.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I morgon kommer Vi Båtägare ut med bl.a. ett reportage om bl.a. tuber.

Kanske det finns lite matnyttiga tips med där som kanske kan vara intressant?

När det gäller körtips och att köra nära land eller en bit ut så håller jag med om att man inte ska köra alltför nära land. Vad man absolut MÅSTE tänka på är att centrifigul-kraften kan bli ganska stor för den som sitter i en tub. Om den personen då åker av så kan han/hon slungas rätt långt.

I allra värsta fall in på land, en brygga en annan båt eller annat mindre upphetsande!

Det är rätt bra om båtföraren också provar på att åka i tuben någon gång för att veta hur det känns. Då lär man sig ännu bättre hur man ska köra. Det är några få saker att tänka på men det är ju inte svårt på något sätt. Särskillt inte när du nu har en riktigt fin och bra tub! Hoppas ni får massor med skoj!! Eller....jag kanske ska säga: Ni kommer att massor av skoj i sommar!10.gif\ 

God Jul!

Hälsningar:

Roddarn

Senast ändrad av Roddarn | 18 juni 2007 | 21:34

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag även gått och köpt dragblock och lina. Där drog jag till med budget budget varianten prismässigt. Clas Ohlson.smiley-laughing.gif\ Efter att tuben kostat 2500:- så kände jag att nu börjar plånboken sina så det fick bli CO.

Nu skall jag åka till Cypern 2 veckor men återkommer den 6 juli i full gång igen. Då skall det åkas med tuben.......

Trevlig sommar på er alla.........

post-25143-1394235113,5683_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ha det så kanonbra på Cypern och ha också en fin-fin midsommar, men skynda dig hem så att du får testa tuben och berätta för oss hur det har gått!

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lånar tråden 5 sekunder.

Har köpt en tube och ett dragblock. Där man ska fästa tubelinan i dragblocket så ser fästet ut ungefär som två 6or vända med sin rygg mot varandra, hur sätter man fast tubelinan i det fästet egentligen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

annars finns ju youtube...14.gif\

förlåt va tvungen  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om jag färstår din beskrivning rätt så är denna sexiga sak  ett fäste som är permanent fastsatt i dragblocket? Troligen är det så men det finns lite olika lösingar på detta. Hur som helst så ska du på tublinans ände (den som ska fästas i dragblockets fäste) göra en ögla. Alltså samma typ av ögla som sitter på en del förtöjningstampar. Sedan trär du in öglan genom fästet och likson hakar på öglan/linan.

Ska väl tillägga att jag är en aningen osäker på hur du menar med din beskrivning om två 6:or, men om det är så som jag tror så är det så du ska göra som jag beskrev det. Har du någon bild på den här 6-fästet så vore det bra.

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag har en likadan.

För in ögglan i hålet i mitten.
Trä sedan varsin sida av ögglan över piggarna. Spänn sedan så håller det sig på plats.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jaha, är det så den ser ut....jo, det finns ju lite olika design och lösningar på dessa, men den här är en av lösningarna och den är precis som den ska vara. Det verkar vara ett rätt bra dragblock. 

Så här gör du:

Trä in öglan genom det stora hålet. Sedan vinklar du ner öglan så att den fäster i de här krokarna som sticker ut. Av draget så håller den sig spänd även om tuben ligger löst och ospänd nära båten.

Vad har du för tub förresten? Visst är det förbannat kul att köra? smiley-sealed.gif\

Jag är barnsligt förtjust i det här!! 14.gif\ 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar.

Ska repet in i småöglorna efter jag fört öglan över piggarna?

Känns som öglan kommer lossa annars om man inte har spänn mot tuben...?

Senast ändrad av Yadis | 21 juni 2007 | 15:34

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar.

Minns inte vad tuben heter(fick den som inbyte när jag sålde massa mc-grejer). Har inte testat den än och båten är min första båt, men ska bli skoj:)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jaha, ja...du kommer nog att få blodad tand törs jag nog lova dig!

Ha det så trevligt i midsommar Yadis så hörs vi!

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inga problem att låna trådensmiley-laughing.gif\ Jag åker på semester nu om några timmar så det är fitt fram att diskutera vidare här om tuber...Underbart med detta lilla forum för oss nybörjare samt de som kan det mesta om detta.

Kanske tittar jag till ibland på Cypern när jag är på nåt café

ha en bra sommar allihopa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...