b_hilding 0 Postad 8 Juni , 2007 Hej, Jag undrar om det är någon som vill dela med sig av sina erfarenheter vad gäller en Askeladden 505 freestyle? Jag har hittat en 01 med en 90hk Mercury 4-takt. Verkar vara en bra båt. Är det någon som har en likadan och vill dela med sig lite?? Förbrukning? Hur den beter sig i lite krabb sjö? Kvalité?..man läser ju att Askeladden ska vara bra båtar. Svara är ni hygglig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 8 Juni , 2007 Hej, Du kan ju kika lite på de tester som finns på 505 Freestyle, t ex dessa: http://www.askeladden.no/list_omtale.php3 I det svenska testet har du även tabell med fart, förbrukning osv med en Mercury F90 4-takt. I testerna får ju 505 Freestyle idel lovord. Jag kan inte se annat än att det är att bra köp om båten skötts på normalt sätt och motorn fått regelbunden (dokumenterad) service. Fin fart på fullgas, 38 knop, med Mercury F90. Godkänd för hela 7 personer ombord, inte dåligt. I ett av testen var ett minus att den inte har nåt vettigt kartbord men har du plotter så spelar det mindre roll, kartan kan du nog ha lätt tillgäglig på annat ställe än framför ratten som de nog menar vore bäst. Det antydes också att båten har en tendens att fören vill peka upp i skyn innan den kommit upp i planing. Om du anser layouten inne i båten passar dig och ev familj så tror jag det är ett tryggt köp. Bra kvalitet, tar många ombord, positiva sjöegenskaper, bra fart - tja vad mer kan man begära av en 5 meters styrpulpetare? Det är nog bara att dra iväg och kolla på båten du hittat och provköra i vattnet. Säljaren kan knappast skylla på att det är dåligt väder för en provtur. Tänk på att om dynor, kapell osv inte ingår är det rejält dyrt att köpa till senare så priset bör avspegla ev avsaknad av sådana dyrare tillbehör. Fast bränsletank var en option när båten var ny och saknas den (90 liter) bör priset vara lägre än annars. Eftersom det är en 505 Freestyle borde det vara teak (el teakimitation) på durken. Kolla att den verkar fräsch. Ibland skruvas bara teakplattorna fast i durken/golvet med risk för att det är frostsprängt under skivorna runt skruvhålen. Vatten letar sig in i skruvhålen och på vintern kan det frysa till is och plasten sprängs sönder. Is har ca 9% större volym än vatten och har en otrolig sprängkraft. Om du mot förmodan inte skulle tycka om Freestyle 505 finns andra fina styrpulpetare i samma storleksklass du sen kan kolla in. Kan maila dig lite tester i så fall. /Bo Senast ändrad av bossee | 08 juni 2007 | 21:42 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
b_hilding 0 Postad 8 Juni , 2007 Tack för svaret Bo! Om båten verkar vara välskött är väl läge att slanta upp. tony Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
llatino 0 Postad 15 Februari , 2010 Vi har en Askeladden 505 freestyle, den är väldigt skön och åka i och toppar ärligt talat 35-37 knop, vi har en tvåtaktare mercury på den med 90 hk . Ett bra köp och mycket båt för pengarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser