Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
MANNEN666666

fixa liten utom bordare so mlegat under vatten ytan?

Rekommendera Poster

som rubriken lyder

ska försöka få en liten utombordare på en sisådär 4 hk att fungera igen

den har tydligen varit under vatten och startar därför inte längre

vad behöver göras????

tips och förslag mottages tacksamt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

mjae beror lite på hur och när den låg under vatten? sött salt? var det sötvatten och den bara varit under vatten en kort tid så är det nog bara att tömma förgasare och cylindrar på vatten och dra sig kollig tills den startar, var det saltvatten så bör den spolas med sötvatten på alla tänkbara och otänkbara platser samt att alla elkoplingar bör ses över, vidare så behöver den torka innan start, men inte förlänge, har den legat under saltvatten och fått torka utan att startas/sötvattenspolas inom några dyngn så är det nog tveksamt om det lönar sig att jobba med den då risken är stor att speciellt ramlagren (kul-lager) har börjat rosta och kommer att förstöras ganska omgående

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ska bara förtydliga

jag får motorn gratis så om jag får i gång den är det en bonus, annars så är det bara lärorikt att pula lite

 

den har legat i sötvatten, dock inte så länge vad jag kunde förstå.

MEN den blev bara upptagen/intagen i höstas och ställd på en ställning.

och nu till ägarens STORA förvåning så startar inte motorn.... konstigt?

 

hursomhelst jag ska få motorn och jag tänkte försöka få snurr på den

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gör som tidigare ägare nämnt.

 

töm förgasaren, inte helt fel att spruta in WD40/motsvarande i cylindern samt kika över kontakerna.

vettigt att byta diverse oljor också ifall du får start på den..

 

ha en flaska startgas i beredskap så ska den nog gå att få igång, sedan hur mycket stryk den tagit märker du den dan den rasar=P

 

Grannen fick en fin Stiga Park(åkgräsklippare) som det hade regnat in i förgasare/motor på, efter tömning och byte av oljor hostade den igång med startgas. maskinen funkar prima!

 

Ps. bjud hem polarna på öl så kan dem stå och dra medan du sprutar startgas=P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ps. bjud hem polarna på öl så kan dem stå och dra medan du sprutar startgas

 

smart det ska jag göra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För några år sedan hade jag nöjet att återställa en i sötvatten sänkt 2 cylinders motor två gånger samma säsong (brorsonens lilla öppna båt med 15-hästars motor sjönk vid bryggan då det öste ner från himlen i flera veckor i sträck).

 

Botten i Nordre Älv där den sjönk är lös dy, och sånt tränger in överallt!

 

Jag spolade med rikligt med vatten, lossade topplocket och körde runt kolvarna med en borrmaskin på svänghjulet för att få ut vattnet ur vevhuset, lossade svänghjulet och hittade mera lös lera i brytarspetsarna..spolade med vatten, blåste rent/torrt med tryckluft.

 

Förgasaren öppnades och sköljdes ren i avfettning och torkades med tryckluft och skruvades ihop igen.

 

Tändspolarnas anslutningar likaledes, fullt med vatten och lera i anslutningarna) så tvätt med avfettning och sen tryckluftstorkning, sprayning med typ 5-56 innan återmontering.

 

Sen ihop med alltihop, lite extra olja i insuget sen på med borrmaskinen på svänghjulets centrum-mutter som startmotor (gör att man slipper hålla på med dragsnöre) lite startgas och vips så sparkade det igång.

 

Små gamla tvåtaktare är simpla maskiner som tål mer stryk än man tror14.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var grabb sänkte sin 30hp Yamaha för 2 år sedan i sötvatten. Vi har inte hittat motorn än, men nu skaffade jag båt med ekolod och skall söka motorn. Den ligger på ca 8 m djup på ganska fast botten. är det lönsammt att söka överhuvudtaget? Som jag har förstått måste man ta hand om motorn omgående när den tas upp.

/Sven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag skulle inte tveka att försöka hitta den, även om två år kan tyckas vara lite lång tid på botten så rostar det troligen inte så mycket i sötvatten att den är ohjälpligt skadad ännu.

 

 

 

Det är först när den kommer upp i luftens syre som rosten startar på allvar.

 

 

 

Det enda riktigt känsliga är cylinderloppen och andra precisionsdetaljer av stål men det är lätt att förhindra genom att så snabbt som möjligt tömma ur allt vatten och sen dränka in vevhus och cylinderlopp och allt annat i nån billig olja, billigast tänkbara matlagningsolja typ rapsolja funkar utmärkt (är ju också betydligt lättare att tvätta bort sedan).

 

 

 

När det väl är gjort har du sedan all tid i världen att i lugn och ro åtgärda varje del för sig.

 

Jag skulle i vart fall inte tveka att ta upp den..ser den för jävlig ut så kan du ju alltid lägga tillbaks den 8.gif\

 

 

 

 

 

 

 

Senast ändrad av Gunnar_ | 10 juni 2007 | 20:06

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har fått motorn nu

det var en johnson 6 hk från 1980

började med att ta bort tändstiften.

hällde sedan ut vattnet som va i förbränningsrummen.

hälde sedan i olja och prova att dra runt.

gick hur fint som helst

tömde därefter ut vatten ur förgasaren

har dock inte haft bort den än då jag hoppas slippa det

har nu även bytt tändstiften och oljan i drevet

ska prova i kväll om den tuffar igång

återkommer med resultat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du bör nog spraya på 5-56 eller annat som motverkar korision på flertalet utav delarna. specielt tändning.

 

Sedan så var det nog inte så bra att provdra motorn med vatten i förgasaren, sug in mer vatten i cylinder då..

fast du kanske inte drog något större så det spelar någon roll.

 

Kull att den går runt lätt iallafall.

ska nog se att den puttrar igång fint=P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har nu varit nere i källaren och provat lite

den startade efter ett par ryck och gick fint

så summan av kardemmuman är att den är hel igen

tack för alla tips

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Lysande smiley-smile.gif\

 

Som jag sa, dom små rackarna är faktiskt tåligare än man kan tro 21.gif\

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

YEPP

och som grädde på moset så köpte den gamla ägaren tillbaks den för en ansenlig summa mynt.

plus att jag tydligen får äran att serva hans fars båt

fasen att man skulle bli båtmek på gamla dar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...