Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
larspettersson

Bygga laddluftkylare

Rekommendera Poster

Jag har märkt att jag får mycket mer kraft ur min dieselmotor när det är lite kallt i luften. Därför har jag funderingar på att bygga en laddluftkylare till den och sänka insugsluftens temp. Är det någon där ute som har gjort något liknande och har erfarenhet av resultat osv. Det finns ingen standardkylare för min motor, Iveco 8041-M, en kraftigt byggd mariniserad traktordiesel som jag i övrigt är nöjd med. Finns det insatser/ byggsatser att utgå från och anpassa eller behöver jag löda, svetsa ihop en insats? Är det ok att kyla luften med sjövattenpumpen som sitter på eller behöver jag sätta på en extra pump? Alla tips är välkommna!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara en fundering - om jag minns rätt så kyler en laddluftkylare till en överladdad bilmotor insugsluften till några plusgrader. Att kyla luften i båten med sjövatten bör rimligen inte ge någon större avkylning än till ca 20 grader (om vattnet i bästa fall är 15 grader). Om mitt resonemang stämmer så kanske det blir ett stort projekt med liten effekt...?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hm   om han lyckas bygga en laddluftkylaer som får ner tempen till 20grader så skall han vara nöjd..  det är mkt bra. på bilar blir det bra mkt varmare. men det beror på hur man kör och hur stor turbon är. är det en liten lätttryckare som går full mkt så blir den varm o då blir insugs tempen mkt hög. bilarnas ladd lylare klarar inte kyla ner luften till några få grader.  detär MÅNGA FÖRDELAR med aningen kallare isugsluft. FÖRUTOM EFFEKVINSTEN. topplocken brukar hålla längre framförallt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst


Lyckas du kommma ner till 60 grader i en bil har du varit duktig och på sjön måste det vara enkelt att loda till en intercooler i tex koppar med vatten kylning.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ger mig in i diskussionen igen. Har tänkt göra precis som Nikitalord beskriver. Löda tunna kopparrör där luften tar sig igenom och försluta/ omringa med ett kraftigt rör där kylvattnet tar sig igenom. Tippar att det blir en ganska stor trumma då jag inte vill minska öppenarean för insuget, den ska kunna suga presis lika mycket luft som nu, men samtidigt trycka igenom kylvatten obehindrat. Har upptäckt att endast några grader gör stor skillnad för min motor för att snabbare ta sig över planingströskeln, vilket är mitt mål. Jag tror att det kanske kan vara en idé att genomföra projektet. Finns det någon därute som gjort något liknande eller funderar på att göra det, som jag kan utbyta erfarenheter med?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

har en volvo valp med laddluftkylare och lågtrycksturbo.

 

olika varianter går att göra ett rör större rör utvändigt och med vattenanslutningar, eller om ditt nuvarande insugsrör tillåter så visa runt det med kopparrör och pumpa runt kylvatten, eller låna från en bil tex peugot 505 serien har en smidig och välbyggd intercoler lägg denna i en plastback med vatten och testkör.  Kan du kyla ner det så nära motorn som möjligt får du pga av gasen minskade volym ett extra undertryck vilket gör att turbon kan truycka in mer luft, den kalla luften expanderar sen när den är inne och du får då samma verkan som man försöker uppnå med lustgas mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej! för att ta ett konkret exempel på hur mycket en intercooler ger i effektökning kan man använda följande grundmotor.

 

AQD40 ger 135 hkr och AQAD40 ger 155 hkr. Det enda som skiljer motorerna är intercoolern. För att slippa diskussionen om hur mycket en intercooler sänker temperaturen har ni här konkret fakta.

 

Räkna ut procentsatsen på höjningen.

 

Absolut värt ett försök att konstruera en intercooler om man kan detta. Glöm inte tillluften till motorrummet, detta är ofta ett problem.

 

/ Jens

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Att köra diesel med turbo och utan laddluftkyl är bara dumt trams man har allt att vinna på att få ner temperaturen.

 

vill du ha byggtips skriv laddluftkylare och googla ett bildsök, unionmotor verkar ha smidiga modeller bara att kopiera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tips. Jag testar och tror att det kommer att bli förbättring. Jag började med en båt som gick i 13 knop och är nu uppe i en som går i 22 knop i sina bästa stunder(när det är kallt ute). Kanske kan jag bättra det ytterligare lite. Faktiskt utan att öka bränsleförbrukningen. Nikita jag ska höra med Unionmotor om de har något att utgå från. Tack för hjälp från alla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...