Gå till innehåll
fredag 11 april 2025
Utbult

Avgasslangen på stöveln - 100-drevet?

Rekommendera Poster

Behöver byta den lilla stumpen avgasslang som sitter på stöveln vid 100-drevet. Måste man lossa hela stöveln för att byta den eller går det att sätta dit en ny med stöveln på plats?

/Per

P.s. Inte min båt på bilden...

post-2901-1394235090,46_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ser väldigt olika ut på båtar med 100a drev.
På min tidigare båt så satt det ett rör med en slangbit mot kyllimpan och där hade det gått bra att byta utan att demontera stöveln.
Lossa anslutningen och se hur mycket du kan rucka det. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej. Ser ditt avgasutsläpp ut som på bilden så är det bara att skruva loss slangklämmorna och bända loss slangen. Få dit den nya kan vara jobbigt för den är väldigt styv.Hur dålig är den gamla,blåser det ut avgaser genom något hål på den och är det besvärande med lite extra utblås.Funktionen påverkas inte av att denna slang år dålig. Jag har haft problem med stöveln som hade ett hål på röret som går från övre delen av stöveln genom akterspegeln, hålet satt på insidan,jag tog isär överdelen och pressade dit ett rostfritt rör som jag sedan satte fast den yttre överdelen av stöveln på för att få utblåset under vattnet.Den undre delen av stöveln tar bara in det nya kylvattnet,jag pluggade igen öppningen uppåt.Många påstår att funktionen på denna stövel kan bli sämre med åren.

Lycka till med projektet. Göran.S

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Göran!

Slangen verkar vara lagad med silvertejp och jag har inte velat lossa någonting förrän jag vet hur man skall göra m.m. (Se bild). Det känns i alla fall betryggande att det inte gör så mycket om slangen inte är helt tät. Anledningen till att jag vill byta är väl mest att jag vill ha en fräsch slang och inte en massa gammal tejp runt en halvbra slang. Vet heller inte om slangen är helt tät.

Mvh, Per

P.s. Håller för övrigt på att lacka om drevet och skall ge mig på skölden snart.

Senast ändrad av Utbult | 12 juni 2007 | 08:10

post-2901-1394235098,8805_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...