Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
jonsey

Johnson 70 = 24 knop

Rekommendera Poster

Har en problem med att få upp farten på båten Som det är nu så gör den inte mer än 24 knop och varvar 4800 rpm, med 2 pers i båten.

I instruktionsboken står det att motorn skall varva ca 5500.

Båten är en ryds 510 GTS.

Det sitter en 14X17 propeller på.

Det jag undrar är om det hjälper att byta propeller till 15X17 eller kan det var nått mer som är tokigt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byter du till en större propeller så blir det ännu jobbigare för motorn, då kommer den varva mindre...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om din motor ska varva 5500 rpm och att din motor är så som den ska vara för övrigt så är det propellerbyte som gäller. Det är inte enbart storleken som är intressant utan även stigningen. Vilken propeller som du bör ha vet jag inte. Det måste du prova dig fram till. Det bästa är att fråga din butik vad dem tror kan fungera bra och sedan utgå från detta när du ska hitta den optimala storleken/stigningen. Optimalt är att din motor varvar 5400-5500 rpm efter det att du har bytt propeller och med en pasagerare i båten. Men räkna med att behöva prova 2-3 stycken olika propellrar innan du hittar helt rätt så därför kan det vara en bra idè att fråga butiken om det är okay att göra en provtur på 10 minuter innan du slår till. Öppet köp är en bra lösning.

Hälsningar:

Roddarn 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad jag vet så brukar det inte vara några problem att låna en propeller, ofta en begagnad, och testa innan man köper en.

Det fick i alla fall jag göra!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som ett riktmärke så brukar varvtalet öka/minska med 200-300rpm per tum stigning på propellern. Så minska ca 2 tum på propellern så kommer du nog att ligga på ca 5200rpm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det två eller fyrtakt du har? Har själv en Evinrude 70 fyrtakt som med 14*17 propp varvar till 6150 på en PG550 båt har nu ändrat stigningen till 14*18 så nu varvar den 5700 och båten toppar 34,5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är en 2-taktare.

Har pratat med en firma han rekomenderade att jag provade en propulse.

Så vi får se hur det blir.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sök på Pro pulse här i forumet först.. många delade meningar..

Har själv 70 hk och ska nog inte skaffa någon efter allt man hört!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mina båtar av samma modell 510GTS / 511GTS gjorde 24-25knop med 60Hk och 30-32 med 90HK så du ligger inte så långt borta från rätt toppfart, men du borde komma upp till c:a 27-28 kanske. Vad jag menar är att det är helt klart fel propeller. Jag pratar om GPS knop och bottenmålad båt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har också en 70 hk, och har en Propulse...

Jag blev inte glatt överaskad, men det är tydligen väldigt olika, vissa båt/motorkombinationer fungerar visst suveränt med Propulse.

Handlarn där jag köpte den hade inga problem med att jag provade och lämnade tillbaka den om det inte fungerade bra, så ett tips kan ju vara att höra om du kan få testa en Propulse.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag gick ner ett snäpp och fick 400 mer varv.

Om jag hade köpt en storlek mindre så hade det nog varit perfekt( den modellen var slut på den firman jag var)

Men jag är ganska nöjd ändå och om jag skulle bli tvungen att byta propeller igen så vet jag ju vilken jag skall köpa smiley-smile.gif\

Tack för alla svar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...